میلاد لارستان: تأسیس هنرستان هوانوردی لارستان یک از رخدادهای مهم طی یکی دو سال اخیر است که در این شهرستان رخ داده و این مهم می تواند با برنامه ریزی اثرات مثبت و اساسی را در زمینه های علمی، تخصصی و مادی مختلف را بدنبال داشته باشد. به همین دلیل خبرنگار میلاد لارستان با مسئول این هنرستان مصاحبه ای ترتیب داده که در ذیل می آید:
میلاد لارستان: تأسیس هنرستان هوانوردی لارستان یک از رخدادهای مهم طی یکی دو سال اخیر است که در این شهرستان رخ داده و این مهم می تواند با برنامه ریزی اثرات مثبت و اساسی را در زمینه های علمی، تخصصی و مادی مختلف را بدنبال داشته باشد. به همین دلیل خبرنگار میلاد لارستان با مسئول این هنرستان مصاحبه ای ترتیب داده که در ذیل می آید:
میلاد لارستان: با سلام، لطفا در ابتدا خودتان را معرفی فرمایید؟
سیدمجتبی شارف خلبان بین المللی و مدیر هنرستان هوانوردی پرواز لارستان هستم.
میلاد لارستان: به نظر شما هدف ار ایجاد هنرستان های هوانوردی در سطح کشور چیست؟
شارف: هدف از ایجاد هنرستان های هوانوردی توسعه و اشاعه هوانوردی و بستر سازی مناسب جهت جذب و آموزش علاقه مندان به صنعت هواپیمایی است.
میلاد لارستان: علت انتخاب لارستان جهت تاسیس هنرستان هوانوردی چه بوده است و این کار چه مدت و چگونه صورت پذیرفت؟؟
شارف: لارستان همچون نگینی در جنوب استان فارس و دارای مردمی فهیم و روشن است و از طرفی وجود فرودگاه بین المللی با رتبه بالا ما را راغب به ایجاد هنرستان هوانوردی در این شهرستان کرد.
جهت تاسیس این هنرستان با پیگیریهای مداوم افراد مخصوصا مهندس انصاری فرد مدیرکل سابق فرودگاه لارستان که جا دارد مراتب تشکر خودم رو از ایشان داشته باشم توانستیم طی دوسال مجوزهای لازم را از وزارت آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کل کشور کسب کنیم و موفق به تاسیس آن در لار شویم.
میلاد لارستان: در حال حاضر چند هنرستان هوانوردی در سطح کشور وجود دارد؟
شارف: در حال حاضر ایران دارای هفت هنرستان هوانوردی است و لارستان اولین هنرستانی است که در شهری بجز مراکز استان تشکیل شده است و بقیه در کلانشهرهای کشور مانند تهران و شیراز و مشهد و … می باشند.
میلاد لارستان: طی سال اول تحصیلی چه تعداد دانش آموز و در چه مقطعی پذیرفته شده اند؟
شارف: در سال اول ۱۶ نفر در رشته هوانوردی دوره متوسطه ثبت نام کرده اند که ۳ نفر از آنها نیز غیر بومی هستند.
میلاد لارستان: آیا امکان تأمین تسهیلات برای هنرآموزان غیربومی نیز فراهم است؟
شارف: ما آمادگی داریم که جهت دانش آموزان غیر بومی خوابگاه و امکانات در اختیارشان قرار دهیم و البته هدف ما نیز از راه اندازی این هنرستان در لار تحت پوشش قرار دادن جنوب کشور بوده است.
میلاد لارستان: دانش آموزان چند سال در این هنرستان مشغول به تحصیل می شوند و پس از فارغ التحصیلی چه رویدادهایی جهت ادامه تحصیل یا ورود به بازار کار در پیش دارند؟
شارف: دانش آموزان هنرستان هوانوردی پس از سه سال تحصیل موفق به کسب دیپلم در رشته هوانوردی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش می شوند که داشتن همین دیپلم برای ورود به صنعت هوانوردی دارای امتیازهایی است.
همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند می توانند در دانشگاه های هوانوردی و در رشته هایی نظیر خلبانی، تعمیر و تجهیز هواپیما و مراقبت پرواز و غیره ادامه تحصیل داده و گواهینامه بین المللی که در سراسر دنیا معتبر خواهد بود دریافت کنند.
میلاد لارستان: در طول سال چه برنامه هایی در حوزه هوانوردی در نظر گرفته اید؟
شارف: این مرکز مجهز به کارگاه های علمی و عملی وساخت مدل می باشد. همچنین طی تفاهم نامه با مرکز فنی و حرفه ای لارستان برخی کلاسهای عملی در این مرکز صورت می گیرد.
برای دانش آموزان بازدید از فرودگاه لارستان را انجام داده ایم و امید می رود بنا به امکاناتی که در اختیار داریم دانش آموزان در مقاطع بالاتر پرواز کردن با هواپیما را تجربه کنند.
امسال هنرستان هوانوردی لارستان در نمایشگاه هوانوردی کیش شرکت داشت و حتی پرواز نمایشی اجرا کردیم که مورد استقبال بسیار زیاد علاقه مندان قرار گرفت.
در این نمایشگاه کشورهای دیگر نیز حضور داشتند و حتی وزیر دفاع دکتر دهقان از غرفه هوانوردی لارستان بازدید کرد.
میلاد لارستان: در حال حاضر چند فروند هواپیمای آموزشی در اختیار دارید؟
شارف: در حال حاضر ما دارای دو فروند هواپیمای فوق سبک هستیم که در فرودگاه بین المللی لارستان مستقر است.
میلاد لارستان: برای تاسیس هنرستان هوانوردی چه میزان هزینه شده است؟
شارف: از ابتدا تقریبا مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان جهت هنرستان هوانوردی توسط هیئت موسس هزینه شده است.
میلاد لارستان: جهت گذراندن دوره های آموزشی خلبانی برای علاقه مندان چه مراحلی باید گذرانده شود؟
شارف: علاقه مندان می توانند پس از گذراندن ۶۰ ساعت کلاس های تئوری و ۴۰ ساعت گذراندن کلاسهای عملی پروازی بشرط سلامت کامل جسمانی گواهینامه پرواز از سازمان هواپیمایی کسب کنند.
در این مرکز جهت علاقه مندان در هر رده سنی و با هر جنسیتی آموزشهای خلبانی بنا به استانداردهای بین المللی و زیر نظر اساتید مجرب از تهران مربوط به هواپیماهای فوق سبک صورت می گیرد و افراد پس از گذراندن دوره ها و اخذ گواهینامه می توانند بصورت تفریحی با هواپیماها جابجا شوند.
میلاد لارستان: هزینه خرید هواپیماهای خصوصی کوچک چقدر است؟
شارف: از آنجا که هواپیماها انواع مختلفی دارند از۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
این هواپیماها در اکثر فرودگاه های کشور مجوز نشست و برخاست دارند و سوخت آنها بنزین سوپر است و محل نگهداری آنها نیز در فرودگاه است.
علاقه مندان می توانند برای خرید هواپیما به هنرستان هوانوردی لارستان مراجعه کنند و بنا به درخواست شان می توانیم برای آنها هواپیماهای شخصی تهیه کنیم.
میلاد لارستان: آیا امکان ایجاد تاکسی هوایی در لارستان وجود دارد؟
شارف: این طرح یکی از طرحهای ما در لارستان بوده است اما نیاز به یک سرمایه گذار دارد تا بتوانیم آن را به انجام برسانیم .
در حال حاضر در کشور ایران تاکسی هوایی وجود ندارد در حالیکه در بعضی کشورهای دیگر موجود است.
هواپیماهای استفاده شده در تاکسیهای هوایی دارای ظرفیت کم است و افراد می توانند در هر ساعتی و هر شهری بخواهند با کرایه کردن هواپیما به آنجا مسافرت کنند.
در کل طرح بسیار خوبی است اما نیاز به سرمایه گذار دارد.
میلاد لارستان:انتظارات شما از مسئولین منطقه ای، استانی و ملی چیست؟
شارف: صنعت هواپیمایی در کل نیاز به مساعدت جدی و ارائه تسهیلات دارد تا در کشور بتوان آن را توسعه داد.
صنعت هواپیمایی یک صنعت دارای سود زیاد و قابل پیشرفت است اما باید مخصوصا از جهت مالی حمایت شود.
میلاد لارستان: کلام آخر؟
شارف: در پایان از آقایان انصاریفرد مدیرکل سابق فرودگاه بین المللی لارستان، جعفرپور نماینده محترم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی و فیاض پور معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش لارستان که ما را یاری نمودند، کمال تشکر را دارم.
با سلام.
تاسیس هنرستان هوانوردی در لارستان فقط جنبه ی تجاری دارید نه علمی .
اقای شارف برای تاسیس اکادمی خلبانی نیاز به جذب دانشجو دارد که از طریق تاسیس هنرستان در صدد جذب است.از نظر بنده تاسیس هنرستان راه به جایی نمی برد .
اقای شارف بهتر بود توضیح بدهند روی چه حسابی فکر میکنند تاکسی هوایی برای منطقه توجیه خواهد داشت؟
جناب همشهری کلام شمابوی حسادت می دهد ازنطرمردم لاراین کاربزرگ وستودنی باعث پیشرفت لارستان وهمه شهرهای همجوارخواهدشدونیز جذب سرمایه وبازارکاری برای فرزندانمان خواهد …تشکرازهمه کسانی که نامبرده شدودرراه اندازی این هنرستان هوانوردی نقش داشتندازسایت وروزنامه وزین میلادهم درخواست می شود ازاین برنامه ها که سهم قابل توجهی درپیشرفت شهرمان داردحمایت بیشترنمایند …
با سلام . و اما چند سوال پیرامون تاسیس ایرتاکسی در لارستان
و سوالات:
۱-برای یک ایرتاکسی حداقل چند میلیارد سرمایه نیاز است؟
۲-پرواز با هواپیمای تفریحی چقدر هزینه در بر دارد؟اصلا مجوز میدهند؟اصلا شرایط کوهستانی منطقه و بیابانی محل خوبی برای پرواز تفریحی است؟از ایمنی هواپیماهای تک موتوره مطلعید؟
۳-اقبال عمومی به ایرتاکسی با وجود ایرلاین های العربیه دبی فلای و ایران ایر چقدر خواهد بود؟
۴-چرا تا بحال ایرتاکسی در ایران تاسیس نشده است؟
۵-تاسیس ایرتاکسی با نیاز سرمایه بالا چقدر برای منطقه و لارستان بزرگ اولویت دارد؟
۶-اگر ایرتاکسی برای لار کاملا سود اور بود چرا تا بحال این موضوع رو واحد های بازرگانی ایرلاین ها پیگیری نکرده اند و دست بکار نشده اند؟
۷-چرا برای ایجاد بازار برای هواپیماهای فوق سبک و بعبارتی راه اندازی تجارت از احساس و علاقه جوانان مایه میگذارید؟از تعداد حداقل ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ خلبان بیکارو از صنعت فرسوده هواپیمایی در مملکت مطلعید؟
۸-شما چقدر در منطقه از نیروی متخصص برای داشتن ایرتاکسی برخوردارید؟
۹-با چه اولویت بندی و نیاز سنجی ای ۵۰۰ میلیون از خیرین گرفته شده برای راه اندازی هنرستان هوانوردی؟اصلا نپرسیدید چرا فقط ۶ هنرستان هوانوردی انهم فقط در کلانشهرها فعالند؟
بزودی جواب این سوالات را بعنوان یک دلسوز و خاک خورده این صنعت خدمت همشهریان ارائه خواهم کرد.
عزت لارستان بزرگ ارزوی ماست.