به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب عصر امروز (شنبه) در دیدار بیش از هزار…
به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب عصر امروز (شنبه) در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاههای سراسر کشور، نقش استادان را در تعلیم و تربیت نسلی پرتلاش، مؤمن و پیشرو، نقشی بیبدیل خواندند و با تأکید بر پرهیز از حاشیهسازی در محیطهای علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.
در این دیدار که بیش از ۲ساعت طول کشید، رهبر انقلاب پس از شنیدن دیدگاهها و پیشنهادات شماری از اساتید دانشگاهها، نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید.
ایشان استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور، و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشهدار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگیهای لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان ۸سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزهی حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.
ایشان با ابراز خرسندی از حضور ۷۰هزار عضو هیأت علمی در دانشگاهها افزودند: بخش اعظم این اساتید، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسأله بسیار مهم، باعث افتخار کشور است.
حضرت آیتالله خامنهای مسئولان وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را به قدرشناسی از استادان مؤمن و انقلابی فراخواندند و افزودند: عناصری که از هجمهی تبلیغات موذیانه و عمدتاً پنهان نمیهراسند و به ایفای وظایف مهم خود مشغولند، باید مورد توجه و تجلیل قرار گیرند.
ایشان، دستیابی ایران به رتبهی ۱۶علمی جهان را نتیجهی تلاشهای بیوقفهی ۱۰، ۱۵سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوقبرانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.
رهبر انقلاب در نوعی آسیبشناسی از عوامل کاهندهی شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیهسازی و سیاستبازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسیکاری و حاشیهپردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربهی جدی میزند.
ایشان به عنوان یکی از مصداقهای سیاستبازی در دانشگاهها، به حاشیهسازی دربارهی موضوع بورسیهها اشاره کردند و آن را از غلطترین کارهای چند سال اخیر دانستند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: تحقیقات دقیق نشان میدهد مسألهی بورسیهها، به آن شکلی که در روزنامهها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عدهای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو میشد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.
رهبر انقلاب سیاستبازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیهها به عدهای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاستکاری نشأت میگرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.
حضرت آیتالله خامنهای بخش دیگری از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدی مسئولان برای تحول در علوم انسانی اختصاص دادند.
ایشان افزودند: این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسئول.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاههای مسئول، تلاشهای نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.
چهارمین نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی کشور» بود. ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر خود در سالهای گذشته در این خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم ۴درصد از بودجهی عمومی برای پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق این سهم در کوتاه مدت وجود ندارد اما باید سهم حدود ۲درصدی پژوهش در بودجهی عمومی محقق شود، ضمن اینکه این بودجهها و منابع مالی بخش پژوهش نیز باید درست و بهجا، صرف شود.
ضرورت «عملیاتی شدن نقشهی جامع علمی کشور» نکتهی دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاهها بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تأیید نقشهی جامع علمی از سوی صاحبنظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمانسازی خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» بهصورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد، درخصوص نقشهی جامع علمی نیز لازم است اساتید و مدیران و دانشجویان دانشگاههای کشور از جزئیات این نقشه آگاه شوند و نقشهی جامع علمی بهصورت یک «گفتمان پذیرفته شده»، درآید.
رهبر انقلاب در همین زمینه، «سند آمایش آموزش عالی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکمیل و عملیاتی شدن این سند خاطرنشان کردند: «آمایش علمی سرزمینی کشور» یعنی شناخت و تصمیمگیری دربارهی ظرفیتهای دانشگاهها و رشتههای تحصیلی، و سپس تعیین اولویتهایی که امکان سرمایهگذاری ویژه برای پیشرفتهای اساسی درخصوص آنها وجود دارد.
حضرت آیتالله خامنهای، داشتن نگاه کلان به افزایش چشمگیر دانشجویانِ دورههای تحصیلات تکمیلی را مزیتی فوقالعاده و از عرصههای مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، باید با نگاه کلان و با برنامهریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجهی کار و تلاش دانشجویان در این مقاطع تحصیلی را به سمت گشودن گرههای کشور جهت بدهد، چرا که در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.
ایشان نقش اساتید و دستگاههای مدیریت علمی کشور در مقابله با طرحهای دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحریمها، مسألهی هستهای یا مسائلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، چرا که خود آنها مراکز اصلی پرورش تروریسم و ضدحقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایستهی تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پرافتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش اساتید و مجموعههای علمی بسیار برجسته است.