در پی سوال یکی از همشهریان لارستانی در خصوص پیگیری قیمت بالای بلیط لار-دبی از طریق میلاد لارستان،روابط عمومی اداره کل فرودگاه لارستان جوابیه ای در این خصوص صادر نمود….
در پی سوال یکی از همشهریان لارستانی در خصوص پیگیری قیمت بالای بلیط لار-دبی از طریق میلاد لارستان،روابط عمومی اداره کل فرودگاه لارستان جوابیه ای در این خصوص صادر نمود. متن ارسالی همشهری عزیز و جواب ارسالی اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان به قرار زیر است:
سوال:
يعني هيچكس نيست به داد اين مردم برسد،يا اصلا براي كسي مهم نيست؟!! قيمت يك پرواز دو سره به دبي به ١٥٠٠٠٠٠تومان رسيده،در صورتي كه شركت ايران اير اين مسير را از بندرعباس با قيمت٦٠٠ هزار تومان انجام ميدهد! مسولان فرودگاه در چه فكري به سر مي برند،خدا داند…؟؟!!
جوابیه اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان:
با سلام خدمت همشهری عزیز:
اصولاً نرخ گذاری قیمت بلیط بر عهده مسئولین فرودگاه نیست،بلکه باسازمان هواپیمایی کشوری بوده و بدلیل اجرای قانون نرخ شناور، قیمت بلیط همواره درنوسان خواهد بود. این مهم البته به زمان تهیه بلیط، میزان تقاضا، ایام های خاص و… بستگی دارد؛ ضمن اینکه همانطور که قبلا هم گفته شده عدم وجود رقابت نیز در این امر دخیل می باشد و مسئولین متولی امر در این خصوص بدنبال ایجاد رقابت نیزمیباشند.
مسئله دیگر اینکه بدلیل کمبود ناوگان داخلی سعی شده بخشی از آن با استفاده و فعالیت شرکتهای هواپیمایی خارجی پوشش داده شود و تلاش شده تا در نهایت تردد و سفرهای هوایی مردم بخصوص مردم شریف منطقه لارستان که اغلب بدلیل کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر میکنند،با مشکلی مواجه نشود. بدلیل نرخ گذاری شرکتهای هواپیمایی خارجی براساس قوانین کشورخود ،که درحال حاضر فقط فلای دبی مسیر دبی لار دبی را انجام میدهد مزید برعلت میباشد.
نکته قابل توجه اینکه چون قیمتها متغیر است با مقایسه قیمت در یک روز نمیشود قضاوت کرد، برفرض مثال در یک بازه زمانی یکماهه باید این مقایسه انجام شود و حتی در برخی موارد مشاهده شده قیمت بلیط های پروازهای فرودگاه لار در مقایسه با فرودگاههای دیگر در این مسیر متناسب تر می باشد.
با تشكر از ميلاد لارستان كه همواره مشكلات و دغدغه هاي مردم را پوشش ميدهد؛اما مسولين اداره ي كل،بنده در جريان اين مطالب(نرخ شناور و…)مخصوصا در اين ايّام ميباشم؛ اگر به مطالب گذشته ي همين وب سايت مردمي،برگرديد،بنده بارها در مورد اين موضوع(نبود رقابت) حتي با برقراري مجدد پروازهاي اسمان،ياداوري كرده بودم،كه به فكر شركتي ديگر هم باشيد،زيرا كه عملكرد اين شركت و لغو مجدد پرواز هاي اين شركت،قابل پيشبيني بود؛(دليل ان هم هيچ چيز،بجز عدم توانايى رقابت نيست)،دغدغه ي بنده براي اين ايّام بود،كه شما بعد از لغو مجدد اين پروازها،دليل برقرار نشدن ديگر شركتهاي داخلي را،دادن برنامه ي شش ماهه ي شركت هاي داخلي إعلام نموديد.حال پرسش اينجاست كه چرا با وجود بدقولي هاي اين شركت(حتي چندين بار و عدم بازپرداخت بدهكاري اين شركت )باز هم اجازه ي فعاليت به اين شركت داده شد؟ايا بهتر نبود از يك شركت توانمند داخلي ديگر درخواست ميشد؟(شايد پاسخ شما،دارا بودن ايستگاه اين شركت در فرودگاه لارستان باشد،كه دليل قانع كننده اي نيست،زيرا كه شركت ايران اير نيز ميتوانست خدمات هندلينگ ديگر شركتها را انجام دهد.مشكلات فراواني بر دوش شماست،كه اميدوارم با تدبير شما حل شود(مخصوصا إيجاد مسيرهاي جديد به خصوص مسقط،مشهد و حتي كيش كه نياز مردم منطقه است و گسترش إمكانات و غيره و غيره كه در مطالب گذشته بيان شده) با تشكر از پاسخ گويي شما و ارزوي سربلندي اين فرودگاه و همچنين شما..
این مردم حقشونه ،زمانی که شرکت اسمان پرواز داشت خیلیا واسه،کلاس و خیلی مسائل دیگه با شرکتهای عربی رفت وآمد میکردن ،اصلا ازجانب مردم حمایت نشد،بنابراین جمع کرد و رفت ،پس دیگه اعتراض نباشه خودتون خواستین ،ازهیچ ارگانی هم گله مند نباشید لطفا
آقای آریا من مطمئنم شما یکی از پرسنل فرودگاه هستید که به شدت مخالف شرکت اسمان هستید .اما از خدا بترسید این چه کاریه مدام در حاله بدگویی از این شرکت ،هستید. کمی به فکر بیست نیرویی باشید که هرکدام نان آور خانواده ای هستند .خجالت بکشید
به کوریه چشم بدخواهان باز هم اسمان با اقتدار بر میگرده
به دلیل خدمات بود نه کلاس البته خدمات در مقابل صرفه اقتصادی یعنی تا زمانی که بصرفه— آسمان هم خیلی از اینجا خورد و رفت برای شهرهای دیگه نصف مسافر پرواز گذاشته واسه ما که تکمیل میره کلاس میزاره
با سلام خدمت شما شهروند گرامي،اولا بنده از پرسنل فرودگاه نيستم،اما به دليل اشتغال در كشور إمارات،از زماني كه شايد شما به خاطر نداشته باشيد تا الان از اين فرودگاه رفت و امد داشته ام و به دليل رشته ي تحصيلي خود،با تمامي مسائل هوانوردي اشنايي دارم،بنده و تمام مردمي كه در كشورهاي خليج مشغول به كار هستند،هيچ مشكلي با اين شركت نداشته ايم (در تمامي نظرات گذشته نيز بيان شده)ولي شهروند گرامي،با عرض معذرت،خجالت را شما بايد يكشيد كه از مطالبات عقب افتاده ي اين فرودگاه و حتي كارمندان ايستگاه اين شركت در فرودگاه،بي خبريد و بي دليل سخني را به زبان مي اوريد،تقصير شما نيست،چون تا به حال در اين مسير،تأخيرهاي چند ساعته،گراني بيش از حد(در زماني كه رقابتي نبود)،لغو پروازها به دليل ورود شركتي ديگر در اين مسير،بدقولي در إيجاد مسيرهاي ديگر و … را تجربه نكرديد،اگر بليط دوسره به دبي را تهيه كرده بوديد،و چند روز قبل از بازگشت خبر كنسلي پرواز را از همين وب سايت دريافت كرده بوديد و مجبور به تهيه ي بليط برگشت ٨٠٠ درهمي شركتي ديگر ميشديد،باز هم همين سخنان را بيان ميكرديد؟!با وجود تمامي اين موارد باز هم با برقراري مجدد پروازهاي اين شركت باز هم خود و خانواده از اين شركت براي سفر استفاده ميكرديم(و بسياري أفراد ديگر)طبق آمار، تمامي پروازهاي اخير اين شركت از اين فرودگاه به دبي با تعداد مسافر تقريبا زياد،صورت ميگرفته(اگر حرف بنده و آمار فرودگاه را قبول نداريد،به دفاتر فروش مراجعه كنيد)با اين وجود دليل كنسلي را كمبود مسافر إعلام نموده اند!!!حال شما جواب بنده را بدهيد،دليل كنسلي چه بود؟چرا در گذشته اين شركت با ورود شركتي در اين مسير پروازي،تهديد به لغو تمامي پروازهايش به اين فرودگاه ميكرد؟(البته اين كار را هم در ان زمان انجام داد،كمي بعد از فعاليت هواپيمايي اريا و شروع به كار مجدد بعد از بيرون راندن اين شركت)،چرا زماني كه شركتي براي مسيرهاي جديد إعلام امادگي ميكرد،اين شركت وعده ي برقراري همان مسير را ميداد و در ادامه هيچ خبري از ان مسير نبود!چرا فقط اين دو شركت اماراتي توانستند خود را در اين مسير تثبيت كنند؟ و بسياري موارد ديگر…برقراري مجدد پرواز اين شركت باعث خرسندي همه بود چه فرودگاه كه آمار بهتري به ثبت ميرساند و چه مردم كه از رقابت سالم و قيمتي مناسب بهرمند ميشدند،زيرا كه شركتهاي اماراتي قيمت هاي خود را به اين شركت نزديك تَر ميكردند،دقيقا در اين ماه هاي اخير كه بيشتر از هر زمان ديگر به وجود رقابت نياز بود،اين شركت مسولان فرودگاه را دچار مشكل كرد(به قول گفتني ،همان پوست گردو).حال قضاوت با خود مردم(به خصوص افرادي كه به دليل اشتغال در كشورهاي خليج بيشتر با اين مسائل روبرو اند)نه افرادي كه حتي از مسائل روز منطقه ي خود بي خبر اند و بي دليل نظر ميدهند و قضاوت ميكنند.خانم زهرا بهتر بود اينگونه بيان ميكرديد:به كوري چشم كسي كه پيشرفت منطقه و راحتي و اسوده خاطر بودن مردم زحمت كش منطقه،خار چشم انهاست؛وسلام…
با عرض سلام خدمت شما،چون فرودگاه لارستان متعلق به تمام مردم منطقه میباشد،برخود دانستم که نظر دهم؛بنده سالهاست که در مسیر لار به دبی در تردد میباشم و باید عرض کنم که کاملا با جناب آریا موافقم،زیرا که به نظر بنده حرف دل تمام شاغلان در حوزه ی خلیج فارس میباشد،هیچ کس از قیمت مناسبی که از رقابت سالم به وجود می آید نمیتواند ناراضی باشد،اما در صورتی که لااقل برای مردم ارزش قایل شوند و خدمات در جهت هرچه بهتر شدن سفر مردم و رفاه آنها باشد،که فکر کنم افراد مطلع بهتر در جریان چگونگی بی احترامی که به مردم منطقه شد،باشند؛بهتر است مردم به خصوص مسولین انتقاد پذیر باشند و در مورد حق نظر دادن مردم و افراد کمی تفکر کنند،به امید سربلندی تمام منطقه و جنوب فارس
آریا جون . آخر در جوابیه فرودگاه کجا نامی از شرکت آسمان است که هی شما دم از مردم و زبان انتقاد از شرکت آسمان می گشایید . آسمان اگه رفت خدا یارش مسئولین باید به فکر حل مشکل باشند . این شرکت های عربی چند برابر آسمان سالیان قبل مردم را سرکیسه می کنند . آسمان کی بلیط را به قیمت یک میلیون و هفتصد هزار تومان فروخت ؟کی نیم لیتر آب را در هواپیما به قیمت هفت هزار تومان به مسافرین فروخت . کی اضافه بار را در مسیر دبی از مسافرین به قیمت ببست هزار تومان دریافت کرد . یا مسافر نیستید یا بی اطلاعید و به فکر سفسطه .
من با نظر و جوابیه فرودگاه کاملا موافق هستم و فکر می کنم اگر شرکت داخلی بود حتی اگه گران هم می فروخت انسان ناراحت نمی شد ولی این شرکت های خارجی واقعا زورگو شده اند به اسم نرخ شناور یا نوعی بازرگانی اقتصاد . در زمان فعالیت شرکت آسمان این شرکت ها نرخ بلیط شان سیصدو بیست هزار تومان بود حالا عجب جولان می دهند .
اگر ما آژانس دارها به خاطر کموسیون چند برابری بلیط شرکت های خارجی از این ها حمایت نمی کردیم آلان وضعیت چنین نبود . وقتی سود فروش بلیط شرکت خارجی سه برابر سود حاصل از فروش بلیط شرکت داخلی باشد چرا اولویت اولمان خارجی ها نباشند . واقعا با کمی تامل باید جواب داد .
برای من خیلی عجیب است چرا هر وقت مسائل فرودگاه مطرح میشه نام شرکت آسمان هم برده میشه . اگر آسمان بد کار کرد پس خوب شد رفت . اگه خوب کار کرد پس برید دوباره ازش بخواهید بیاد . عجیب است واقعا
بحث گرانی و فروش،بلیط به چند برابر قیمت توسط عزیزان شرکت های عربی است که همه می دانیم با رفتن شرکت آسمان شروع شد واین آرزوی شرکت فلی دبی و العربیه بود.
انشاالله که شاهد برقراری پرواز شرکت ایران ایر در مسیر دبی باشیم . اگه ایران ایر از بندعباس در مسیر دبی و قیمت ۶۰۰ هزارتومان پرواز دارد پس چرا از لار پرواز نمی گذارد . شاید تصمیم مسئولین این است که این مسیر فقط در انحصار خارجی ها باشد .
جالب است،بعضي بدون اطلاع از موضوع أصلي،فقط نظر خود را بيان ميكنند،اي كاش كمي در مورد نظرات،تفكر صورت ميگرفت،در صورتي كه تمامي سؤالات بي جواب ماند…
جالب است،بعضي بدون توجه به موضوع أصلي،فقط نظر خود را بيان ميكنند،در صورتي كه تمامي پرسش ها بي جواب ماند،اي كاش با اندكي تفكر به مسائل بنگريم…
آریا جان . با احترام . لطفا اگه نظری دارید در مورد همان مطلب بگویید. بحث اینجا گرانی قیمت بلیط مسیر لار دبی شرکت فلی دبی است . چرا مطالب نا مربوط مطرح می کنید . اگه راهکار دارید بیان نمایید . وگرنه زبان انتقاد همه بلند است .
جناب انصاري،با سلام،حرف شما درست،اما با كمي تفكر البته اگر در جريان باشيد و مطالب گذشته را برسي كنيد،متوجه بي ربط نبودن اين مسأله به اين مطلب(گراني) خواهيد شد؛درضمن همين موضوع گراني را بنده از همين وب سايت درخواست كردم كه به مسولين برسانند و دليل را براي مردم روشن كنند.فقط انتظار اين است كه اشتباهات گذشته تكرار نشود،انشاالله كه در أينده فقط شاهد پيشرفت و رضايتمندي مردم باشيم؛باز هم تكرار ميكنم (همانند مطالب گذشته)،نظرات فقط در جهت شفاف سازي و دريافت پاسخ ميباشد،كه متاسفانه تمامي پرسش ها در مورد ان شركت بي جواب ماند،درصورتي كه هيچ مشكل و يا غرض ورزي نسبت به شركت ياد شده وجود ندارد.
اگر نظرات گذشته را كامل و با دقت برسي ميكرديد،به راه كاري كه بايد انجام ميگرفت ميرسيديد.