چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 27 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 14

یادداشت: 7 راهکار عملی برای برگزاری باشکوه تر مراسم محرم در لارستان

با توجه به مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، مراسم های ماه محرم امسال را تحت الشعاع قرار داده است. به گزارش میلاد لارستان با توجه به مهمان ناخوانده ای به…

با توجه به مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، مراسم های ماه محرم امسال را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش میلاد لارستان با توجه به مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، مراسم های ماه محرم امسال را تحت الشعاع قرار داده است که این مهم موجب ناراحتی و البته نگرانی عزاداران حسینی شده است و به همین دلیل کارشناسان با ارائه راهکارهایی بدنبال برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم های ماه محرم هستند.

در ایام تعطیلات کرونایی که مسافرتها، عروسیها و خوش گذرانیهای خانوادگی به اوج خود رسیده و با وجود این شراط آزمون های استخدامی نیز در فضاهای بسته برگزار می شود کسی نگران شیوع و اوج پیدا کردن ویرس کرونا نیست، حال چه شده است که عده ای با شعار زینت شده « عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن»، خواسته یا ناخواسته سعی در خاموش سازی و یا کم رنگ کردن عزاداری سید الشهداء علیه السلام دارند!

آیا مسافرت ها، دید و بازدیدها، جشن های عروسی و تفرجگاه ها از دید ما پنهان شده است یا اینکه برای عده ای مجالس عزاداری آن هم با رعایت کامل مسائل بهداشتی مسئله شده است؟!

عاشورا هم فصل گریستن است و هم فصل نگریستن؛ اساساً تقابلی از نوع تضاد بین این دو وجود ندارد. عاشورا مکتب تضاعد بین عقل و احساس است نه تقابل بین این دو. همانطور که در عاشورا احساس وجود دارد عقلانیت نیز بیداد می کند. ما نیز از ارباب خود آموخته ایم که هم اهل نگریستن باشیم و هم اهل گریستن؛ هم مسائل بهداشتی و سلامت جامعه را مد نظر قرار دهیم و هم بر مصیبت جگر گوشه پیامبر ص و فاطمه زهرا سلام الله علیها گریه و عزاداری نماییم.

 نگاه صفر و صدی ممنوع

تعطیلی عزای سیدالشهداء سلام الله علیها و اکتفاء کردن به یک پرچم ساده زمانی معنا دارد که نتوان راه جایگزینی برای آن در نظر گرفت. عادت کرده ایم به نگاه صفر و صدی؛ عزاداری یا باید باشد یا خیر، در حالی که می توان با اتخاذ تدابیری محرم امسال را با همان شور و شعور حسینی و بلکه باشکوه تر از هرسال برگزار کرده و حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام را به همراه سبک زندگی آن ها تا عمق وجود افراد منتقل کرد. چه زیبا فرمود: «إن لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لا تبرد أبداً»؛ «برای قتل حسین علیه السلام حرارتی است در قلوب مومنین که هیچ گاه سرد نخواهد شد».

آری این محبت به راحتی بدست نیامده که حرارت، شور و شعور و در یک کلام مظاهر آن به راحتی از دست برود. امروز اگر به بهانه سلامت -که بهانه حقی است وباید برای آن تدبیری انجام داد – بخواهند عزاداری سیدالشهداء علیه السلام را به طور کلی تعطیل کنند معلوم نیست فردا برای تعطیلی آن چه بهانه هایی وجود خواهد داشت!

در ادامه برای اینکه بتوان مجالس حزن و عزای سیدالشهداء علیه السلام را با در نظر گرفتن صحت و سلامتی آحاد جامعه برگزار کرد پیشنهاداتی خدمت شما ارائه می شود:

پیشنهاد اول:

برگزاری مراسم های خانگی و «روضه های خانوادگی ۵ تا ۱۰ نفره» است. برای این کار طرحی تحت عنوان *«خانه های عاشورایی»* با شعار *«هرخانه یک حسینیه»* ، با رعایت تمام *پروتکل های بهداشتی* و با نگاه ویژه نسبت به محرومان و مستضعان جامعه از طرف *«مجمع روحانیون لارستان»* و *«بنیاد مجازی نهج البلاغه ابوتراب»* تدوین شده که آن را در اختیار نهادهای مربوطه قرار داده ایم.

پیشنهاد دوم:

برگزاری «مراسم در فضاهای باز» مثل استادیوم ورزشی، حیاط مدارس و حسینیه ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تحفظ بر پروتکل های بهداشتی است.

پیشنهاد سوم:

برگزاری مراسم «هیئت ماشینی» است به این نحو که در فضای بسیار وسیعی مثل حدفاصل بین میدان امام خمینی «ره» به سمت شهر خور جاده ها به صورت کامل بسته شده و در منتها الیه جاده سن عزاداری بسته شده و ماشین ها به نوبت و با رعایت فاصله از پیش مشخص شده در جایگاه های اصلی خود قرار بگیرند و به سخنرانی و مرثیه سرایی خادمان سیدالشهداء گوش بسپارند.

پیشنهاد چهارم:

برگزاری «مراسم در مجتمع های مسکونی و آپارتمانی» است. فرصت ویژه ای که در مجتمع های مسکونی وجود دارد این است که طراحی خانه ها نوعاً به شکلی است که روبروی همدیگر قرار داشته و بین آن ها فضاهای مشترک وجود دارد. می توان از این فضاها استفاده کرده و با تشکیل یک جایگاه ویژه به نوحه سرایی و سخنرانی پرداخت، مردم نیز از خانه های خود می توانند عزاداری کرده و نظاره گر باشند.

پیشنهاد پنجم:

برگزاری «مراسم در بازار و خیابان های اصلی شهر» به شکل جدید است. در این طرح سازمان تبلیغات، هیئات مذهبی و متولیان امر می توانند سرتاسر میدان حوزه علمیه لار تا میدان مدرس و از میدان مدرس تا چهار راه پیروزی سیستم صوتی بوقی یا باندهای همراه جانمایی کرده و هر روز یک مداح از یک محله دعوت به عمل آمده و در یک ماشین مخصوص به صورت متحرک از میدان حوزه به سمت چهار راه پیروزی حرکت نماید. خوبی این پیشنهاد این است که هیچ تجمعی صورت نمی پذیرد و کسبه ها همانطور که در مغازه های خود حضور دارند می توانند با این کاروان نوحه سرایی و عزاداری همراهی کنند.

پیشنهاد ششم:

«سیاه پوش کردن» خانه ها، مغازه ها و پخش نوحه های سنتی از مأذنه های مساجد در یک ساعت خاص و مشخص است.

پیشنهاد هفتم:

«بسته بندی کردن مواد خام جهت پخت یک وعده غذایی» و پخش بین محلات و عزاداران حسینی است. در این طرح علاوه بر توزیع مواد خشک بسته بندی شده می توان افراد محدودی که از قبل تست کرونا از آن ها گرفته شده را به عنوان آشپز مشخص کرد و با پخش کردن ژتون بین عزادران و محلات و با در نظر گرفتن محل پخش زیاد از تجمع جلوگیری کرده و سلامت مردم نیز تضمین کرد.

پیشنهادات دیگری نیز وجود دارد که می توان با دغدغه و فکر به نتیجه رسید.
خداوند متعال را به حق سیدالشهداء قسم می دهیم که همه ما را موفق به برپایی عزای عزیز دردانه پیامبر ص بفرماید و ما را به فضل و کرم خود از شبهات و شهوات مصون بدارد.

نگارنده: حجه الاسلام محمد تکبیری

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲:۳۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “یادداشت: 7 راهکار عملی برای برگزاری باشکوه تر مراسم محرم در لارستان”

  1. لارستانی اصیل ومحرم گفت:

    یکسال که صد سال نمیشود برادر امسال به خاطر کرنا وحفط جان مردم مسلمان هرونه تجمع وگردهمایی برای محرم ممنون باشد به نفع مردم ومسلمین است دیگر خودتان میدانید با تشکر

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین