شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کوچ زودهنگام عشایر از منطقه لارستان به دلیل خشکسالی

رئیس اداره امور عشایر لارستان گفت: در فصل قشلاق بیش از ۱۵۰ هزار راس دام عشایر کوچرو در مراتع لارستان تعلیف می شوند که به طور قطع این تعداد دام…

رئیس اداره امور عشایر لارستان گفت: در فصل قشلاق بیش از ۱۵۰ هزار راس دام عشایر کوچرو در مراتع لارستان تعلیف می شوند که به طور قطع این تعداد دام تاثیر بسزایی در تولید گوشت قرمز  دارند.

سیدمرتضی قرشی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه کوچ عشایر خطه لارستان طبق تقویم کوچ بهاره از نیمه فروردین ماه است که امسال به دلیل خشکسالی، گرمای هوا و شرایط خاص لارستان، کوچ زودهنگام عشایر، قبل از عید و از نیمه اسفند ماه شروع شد، اظهار داشت: کوچ ماشینی هم طبق تقویم کوچ نیمه دوم اردیبهشت‌ماه است هر چند که عشایر لارستان در اسفند و فروردین ماه به دلیل خشکسالی، نبود علوفه و آب در طول مسیر کوچ و وجود بیماری کرونا اغلب کوچ ماشینی داشتند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی‌های سال گذشته و وجود علوفه مرتعی مطلوب بیش از یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر از مناطق ییلاقی وارد مراتع لارستان شدند، افزود: به جهت عدم بارش عشایر سال سختی تجربه کردند که ‌اداره امور عشایر لارستان با ۴ دستگاه تانکر سیار آب شرب انسانی و دام عشایر تامین کرد.

رئیس اداره امور عشایر لارستان از توزیع بیش از ۵ هزار تُن علوفه دامی به خصوص جو نیم بها از طریق فروشگاه‌های عشایری لارستان بین عشایر خبر داد و تصریح کرد: عشایر منطقه لارستان بیشتر در بخش‌های مرکزی، بنارویه و جویم پراکنده هستند.

این مسوول با بیان اینکه عشایر کوچ‌کننده به خطه لارستان اغلب از ایل‌های خمسه و طوایف عرب، باصری و نفر هستند، خاطر نشان کرد: تیره های عشایری در بخش مرکزی لارستان تیره‌های علیخانی، اشرف، ملک حسینی، عیسایی، عبدالرضایی کوچی، علیمرادی کوچی و دولخانی هستند.

وی با اشاره به اینکه تیره‌های عشایری در بخش بنارویه نیز از تیره‌های جوچین، حنایی، علیشاقلی، آلاقلی، فرهادی و هندی شرفی هستند، ادامه داد: در بخش جویم نیز تیره های لبوموسی، فرهادی، عبدالهی، کردشولی، کرمی و کلمبه ای حضور دارند.

قرشی با بیان اینکه عشایر در بیش از ۴۵ مرتع لارستان پراکنده هستند، عنوان کرد: دام عشایر لارستان، گوسفند و بز است و بطور محدود شتر نیز پرورش می‌دهند.

رئیس اداره امور عشایر لارستان اضافه کرد: در فصل قشلاق بیش از ۱۵۰ هزار راس دام عشایر کوچرو در مراتع لارستان تعلیف می شوند که به طور قطع این تعداد دام تاثیر بسزایی در تولید گوشت قرمز  دارند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین