جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 49 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

کارشناس گیاهان دارویی: توسعه کشت کاکتوس علوفه ای بهترین راه مقابله با بحران آب در لارستان است

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان معتقد است که توسعه کشت گیاه کاکتوس opuntia ficus indica تحت عنوان علوفه ای و بدون خار یکی از گیاهان سازگار با اقلیم گرم…

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان معتقد است که توسعه کشت گیاه کاکتوس opuntia ficus indica تحت عنوان علوفه ای و بدون خار یکی از گیاهان سازگار با اقلیم گرم و خشک با نیاز آبی کم است و بهترین راه مقابله برای بحران بی آبی و کمبود علوفه در این شهرستان است.

به گزارش میلادلارستان به نقل از ایرنا،‌  عالیه سادات رفعت حقیقی، با بیان اینکه این گیاه می تواند در راستای تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی نیز برای گیاهان علوفه ای پرآب بر همچون ذرت باشد، بیان کرد: کاکتوس علوفه‌ای مقاوم به خشکی است و با بهره‌گیری از حداقل آب، بازدهی بالایی دارد و هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار آبیاری می‌شود.

رفعت حقیقی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار به طور میانگین ۴۰ تن علوفه از بوته‌های سه ساله برداشت شود و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز علوفه‌ای و آبی دام‌های سبک و سنگین را تامین کند.

وی تصریح کرد: کاکتوس علوفه‌ای، مقاوم در برابر خشکی است و با بهره‌گیری از حداقل آب، بازدهی بالایی دارد و هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار آبیاری می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی همچنین گفت: این گیاه چند ساله و گوشتی به علت ذخیره آبی بالا و خواص متعدد می‌تواند در مناطق گرم و خشک و کم آب با استفاده از حداقل رطوبت خاک رشد کند.

کاکتوس‌های علوفه‌ای بدون خار، علاوه بر برخورداری از ۸۰ درصد آب، دارای بیش از ۸ درصد فیبر، حدود ۲ درصد پروتئین و حدود ۵/۱ درصد چربی است.

کاکتوس علوفه‌ای علاوه بر استفاده خوراکی برای دام، مصرف غذایی، دارویی و صنعتی نیز دارد.

بخش‌های مختلف کاکتوس اپونتیا از جمله پد، میوه و بذر قابلیت فرآوری و مصرف دارند که عمدتاً پالپ‌های میوه یا پدها به شکل پودر، قرص و کپسول برای مصارف دارویی و مکمل‌های غذایی مصرف می‌شوند.

میوه‌های کاکتوس علوفه‌ای شیرین متمایل به ملس با گوشت وآب زیاد است که دارای خواص درمانی متعددی می‌باشد که مهم‌ترین آن مربوط به بیماری‌های گوارشی معده است.

مزرعه کاکتوس علوفه ای واقع در بخش مرکزی لار با پیش بینی متوسط تولید ۴۰ تا ۵۰ تن علوفه در سال و ۷۰ کیلو میوه از هر بوته ، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۸ به صورت ایجاد مزرعه خزانه با هدف تامین قلمه سایر مزارع آغاز کرده است.

سالانه قلمه های مورد نیاز بسیاری از مزارع استان های یزد، بوشهر و سیستان و بلوچستان را فراهم می کند همچنین میوه های این مزرعه هم در مزارع تحت پوشش به بازار میوه و تره بار در مناطق مختلف کشور از جمله تهران، شیراز و اصفهان ارسال می شود.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین