دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 47 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

جنوب فارس در فاز نخست خط انتقال آب از خلیج فارس سیراب می‌شوند

  نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: در فاز نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، جهت رفع مشکل آب در بخش‌های بیرم، عمادشهر، فداغ، علامرودشت، چاهورز…

 

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: در فاز نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، جهت رفع مشکل آب در بخش‌های بیرم، عمادشهر، فداغ، علامرودشت، چاهورز و خیرگو، مقرر شده حد فاصل اوز تا بیرم خط انتقالی به طول ۱۱۰ کیلومتر تکمیل و به این نقاط آب‌رسانی شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، کلان‌پروژه‌ای است که حدود سه سال اخیر در سطح فارس در مسیر اجرا قرار گرفته و اکنون به چشم انداز روشنی نزدیک می‌شود.

خشکسالی‌های متعدد در فارس برخی از نقاط این استان را دچار تنش آبی کرده و مجریان خط انتقال آب از خلیج فارس بر حسب نیاز این مناطق، پس از تکمیل فاز نخست به بخش‌های محروم از آب نظیر بیرم، عمادشهر، فداغ، علامرودشت، چاهورز و خیرگو آب‌رسانی می‌کنند.

این روزهای داغ و پرحرارت می‌تواند با شنیدن خبر پیشرفت این پروژه و وسعت شمول آن در فارس و استان‌های هم‌جوار، قابل تحمل شود.

شهرهایی که در مسیر خط انتقال نیستند هم از آب بهرمند می‌شوند

اخذ مجوز تخصیص آب به شهرهای شرق استان فارس، موضوع دیگری است که چندی پیش مطرح شد. اما به گفته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در بخش غربی، در وضعیتی قرار گرفته که پس از اجرا نقاط دیگر استان را نیز سیراب می‌کند. بنابراین نیاز به مجوز برای خط انتقال جدید نیست.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فارس به شهرهایی که در طول خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس قرار دارند، اشاره کرد و افزود: لامرد، بخش بیرم از توابع لارستان، اوز، جویم، جهرم، شیراز، خرامه، بوانات، آباده و از آنجا به سمت استان یزد می‌رود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که این خط انتقال تمام شهرها روستاهایی که در طول مسیر خود قرار دارد را آب‌رسانی کند و حتی با استفاده از خطوط فرعی، شهرهایی که از خطوط اصلی فاصله دارند نیز پوشش دهد.

نماینده مردم شیراز و زرقان به مجوز تهاتر آب پرداخت و گفت: با استفاده از مصوبه‌های قانونی، اجازه تهاتر را دادیم که از این بستر برای تهاتر آب با آب، آب با پساب و پیش‌خرید تضمینی فراهم شد بنابراین شرکت‌های آب و فاضلاب و سرمایه‌گذار به اندازه کافی قدرت مانور دارند و می‌توانند در کنار واحدهای صنعتی، مشکل آب شرب شهرها و روستاها را نیز حل کند.

قادری بیان کرد: این روند به بخش‌های شمالی، جنوبی، مرکزی و شرقی استان فارس کمک می‌کند و مشکل غرب استان نیز تا کازرون حل می‌کند چرا که در این شهرستان سدی وجود دارد که سرمایه گذار می تواند آبی که از کازرون به سمت بوشهر می‌رود را در کازرون تحویل بگیرد و به ازای آن در بوشهر آب تحویل دهد و بدون اینکه نیاز به اجرای خط جدید باشد، می تواند تا گچساران آب‌رسانی کند.

وی اضافه کرد: با این روند عملاً ۸۰ الی ۹۰ درصد سطح استان فارس تحت پوشش خط انتقال آب از خلیج فارس قرار می‌گیرد و وسعت کمی از سطح استان باقی می‌ماند که آن را هم با خطوط تکمیلی می‌توان پوشش داد.

تامین آب شرب و واحدهای صنعتی با تهاتر آب

قادری خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که ابتدای این هفته در شورای راهبردی آب تشکیل شد، مقرر شده است که مجموعه‌های آبفای استان، آبفای شیراز و شرکت آب منطقه‌ای فارس، به بررسی نقاطی که آب نیاز دارند، بپردازند تا ما در توافقی چندجانبه با وزارت نیرو و سرمایه‌گذار بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه‌گذار آب مورد نیاز وزارت نیرو را در تمام نقاط استان فارس تامین کند و در مقابل آن در جاهای دیگر از سدها آب بگیرد یا از شرکت‌های آبفا پساب بگیرد تا آب مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز تامین شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس افزود: این ادارات در کنار معاونت عمرانی استانداری تا روز چهارشنبه این هفته، نقاطی که به آب شرب نیاز دارند را معرفی کرده و سهمیه فاز اول که ۶۰ میلیون مترمکعب است به این نقاط اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: البته واحدهای صنعتی نیز در این مرحله از آب بهره مند می شوند و سرمایه گذار، در نقاطی که آبفا و آب منطقه‌ای به آب نیاز دارند از خط انتقال آب تحویل می دهد و در‌ مقابل از سدها آب شرب یا از پایین دست تصفیه‌خانه‌ها، آب خاکستری می گیرد و به واحدهای صنعتی می دهد.

نماینده شیراز و زرقان گفت: در استان اصفهان نیز تهاتر آب انجام می شود و سرمایه‌گذار فارس آب را در شهر رضا به آبفای اصفهان تحویل می دهد و در مقابل آن آبفای این استان ، آب را به پالایشگاه اصفهان ارائه می‌دهد و با پیش خرید پالایشگاه از خط انتقال فارس و تهاتر بین آبفای اصفهان و سرمایه گذار فارس، آب‌رسانی به این منطقه هم انجام می‌شود.

آب‌رسانی به بیرم و چاهورز در فاز نخست

قادری به فازبندی خط انتقال اشاره نموده و افزود: مقرر شد که پروژه فازبندی شود و در فاز نخست احداث آب شیرین‌کن و خط انتقال از خلیج فارس تا شهرستان خنج اجرا گردد و در فازهای بعدی به نقاط دیگر پرداخته شود.

وی اظهار داشت: برای اینکه مشکل آب در بخش‌های بیرم، عمادشهر، فداغ، علامرودشت، چاهورز و خیرگو حل شود، مقرر شد حد فاصل اوز تا بیرم خط انتقالی به طول ۱۱۰ کیلومتر تکمیل شود.

این نماینده مجلس افزود: قبل از اینکه آب شیرین‌کن این خط انتقال به بهره‌برداری برسد، خط انتقال اول بتواند از سد سلمان فارسی آب را به این بخش‌ها برساند همچنین بعد از بهره‌برداری از آب شیرین‌کن، این بخش‌ها به علاوه بخش‌هایی از خنج، اوز، گراش، جویم و لار نیز از آب بهره‌مند شوند.

قادری خاطرنشان کرد: در این روند سرمایه گذار در مقابل آبی که به دولت ارائه می‌دهد و در تهاتر با دولت، می تواند از سد سلمان فارسی آب بگیرد و به بخش‌های میانی استان آب‌رسانی کند.

استان‌های همجوار از خط انتقال استان فارس بهره‌مند می‌شوند

وی به نقاطی که از خط انتقال استان فارس منتفع می‌شوند اشاره کرد و اظهار داشت: با تمهیدات پیش‌بینی شده می‌توان مشکل آب در استان فارس، کهکیلویه، بوشهر و بخش‌های از هرمزگان، اصفهان و یزد را با خط انتقال استان فارس حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان بیان کرد: طول خط انتقال پنجم که تامین کننده آب استان‌های فارس، اصفهان و یزد می‌باشد، ۱۱۰۰ کیلومتر است که با احتساب آب شیرین‌کن، پروژه خط انتقال تاکنون ۲۰ درصد فیزیکی دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین