شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲ب.ظ
::آخرین مطلب 5 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

معضل کمبود آب شهرستان گراش تا یک سال آینده برطرف می شود

فرماندار گراش گفت: با اجرای پروژه‌ خط انتقال آب از دریای خلیج فارس و تاسیس آب شیرین‌کن با اعتبار بخش خصوصی، تا یک سال آینده معضل کمبود آب در این…

فرماندار گراش گفت: با اجرای پروژه‌ خط انتقال آب از دریای خلیج فارس و تاسیس آب شیرین‌کن با اعتبار بخش خصوصی، تا یک سال آینده معضل کمبود آب در این شهرستان و دیگر شهرستان‌های جنوبی استان فارس حل خواهد شد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری ایرنا ، محمود طاهرزاده روز یکشنبه در نشست بررسی مسائل و راهکارهای خط انتقال آب دریای خلیج فارس به این شهرستان اظهار کرد: این خط انتقال به طول ۶۰ کیلومتر به ورودی شهرستان گراش می‌رسد و ۱۱۰ کیلومتر از مسیر لوله انتقال از این شهرستان عبور می‌کند و در طول این مسیر، سه ایستگاه پمپاژ و ۶مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی خواهیم داشت.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد طول مسیر عبور لوله انتقال آب در اراضی ملی است که برای این موضوع، دستگاه‌ها و ادارات دولتی پای کار آمدند و ۱۰ درصد دیگر در اراضی متعلق به مردم و مستثنائیات قرار دارد که جلسه حاضر به خاطر همین موضوع است. البته این چندمین جلسه‌ است که در این زمینه برگزار می‌شود و قبل از آن نیز با حضور دهیاران و شوراها و معاونین از سازمان آبفای استان فارس و مهندسین و متولیان شرکت مجری شرکت فراآبرسان جلساتی برگزار شده است.

طاهرزاده با بیان اینکه شهرستان گراش یکی از ۱۵شهرستانی است که در طول مسیر این خط لوله‌ انتقال آب قرار دارد، ادامه داد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی، اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را حدود ۴۸۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است. همچنین نمایندگان استان و شهرستان‌های متولی در مسیر خط لوله انتقال، برای اجرای این پروژه همکاری لازم را با شرکت مجری داشته‌اند و امیدوارم بتوانیم با وضعیت خوب و چشم انداز مناسب و با همکاری همه ادارات دولتی، مردم، شوراها، شرکت آبفا و شرکت مجری و شرکت پخش منطقه‌ای، تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتیجه برسیم .

طاهرزاده خطاب به مردم روستاهای بخش مرکزی گفت: در خصوص استفاده روستا، آبادی و شهرها و کل شهرستان از این آب، در جریان باشید آب خلیج فارس، آب پایداری است که با تهاتری که انجام خواهد شد، تا الان ۸۰ تا ۹۰ درصد از این آب که وارد شهرستان می‌شود، قطعا در مصارف شرب و بعد از آن در صنعت استفاده خواهد شد. لذا وقتی از یک طرف اتصال به سد سلمان را داشته باشیم و از طرف دیگر آبی که از خلیج فارس وارد محدوده و شهرستان گراش می‌شود، برای شهرستان اطمینان خاطر ایجاد می شود و آب شرب و بخش صنعت به طور کامل تامین خواهد شد.

وی خواستار همکاری مردم با مجری این طرح شد و گفت: این طرح برای مردم است و انتظار هست که در کنار جدیتی که مجری طرح برای پایان طرح تا سال ۱۴۰۳ دارد، مردم و صاحبان زمینی که در طول مسیر قرار می‌گیرند هم نهایت همکاری را با ما و مجریان داشته باشند و کمک کنند تا طرح تعطیل نشود.

طاهرزاده تاکید کرد: تملک زمین به صورت قانونی توسط شرکت مجری انجام می‌شود و حقی از مردم تضییع نمی‌شود.

مشاور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس در این نشست گفت: طرح خط انتقال آب از دریای خلیج فارس حدود چهار تا پنج ساله است و فازبندی دارد. با پیگیری‌های مسئولین شهرستان و استان مقرر شد برای این که سریع‌تر در این نقاط به آب شیرین برسیم و مقداری در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی شود، فاز ۳ و ۴ آن در اولویت قرار گیرد.

ایوب ملکوتی افزود: یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی متولی اجرای این ابر پروژه شده است و سرمایه‌گذار و مجری کل این پروژه خودشان هستند. این ظرفیت بزرگی است که در منطقه فارس به صورت پروژه کلان و ملی اجرا می‌شود.

ملکوتی با بیان اینکه وضعیت امروز و کمبود بارندگی و خشکسالی متعدد وضعیت را به جایی رسانده که بهترین مناطق هم دچار چالش شده‌اند افزود: اگر سد سلمان که بخش قابل توجه‌ای از آب این خطه را تامین می‌کند نبود امروز نمی‌دانسیتم باید چه کار کنیم.

او با اشاره به اینکه ما روز به روز شاهد از دست دادن ظرفیت‌های آب شرب و بهداشتی و خشک شدن و شور شدن منابع آبی هستیم، اضافه کرد: تنها چیزی که می‌تواند این مساله را اصلاح کند وضع نقاط آب پایدار صنعتی و یا دریا است. علی رغم این که مدت زیادی از سد سلمان برخورداریم و داریم استفاده می‌کنیم، باز مناطقی مثل روستاهای گراش و بخش مرکزی هنوز از آب سد سلمان برخوردار نشدند چرا که زیرساخت‌ها وجود نداشته و یا ظرفیت اولیه تعریف نشده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق ظرفیتی که امروز دارد شکل می‌گیرد انتقال آب دریا به صورت شیرین سازی و همچنین بخشی از آن به عنوان خرید تضمینی آب شرب است و به دنبال این هستیم شهرستان‌هایی که تخصیص داشتند از این سهم، بتوانند به صورت تهاتر استفاده کنند.

مشاور مدیر عامل شرکت آبفا فارس ادامه داد: خط انتقال به نحوی طراحی شده که از شهرستان‌های دارای مشکل آب مانند لامرد، لار، مهر،گراش و اوز و بخش‌های توابع عبور می‌کند و در اقصی نقاط مسیر می‌توانند از این آب بهره ببرند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۷:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین