سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

امکان ارائه برنامه خاموشی برق وجود ندارد/۸۵ درصد مشترکین خانگی در لارستان مصرفشان تابع الگوست/اختصاص یارانه ۹۵ درصدی به مشترکین خانگی

مدیر شرکت توزیع برق لارستان گفت: از آنجاییکه مدیریت اعمال خاموشیها بصورت اضطراری از مرکز دیسپاچینگ استانی یا ملی صورت می‌گیرد و متاثر از وضعیت بار لحظه‌ای و فرکانس شبکه…

مدیر شرکت توزیع برق لارستان گفت: از آنجاییکه مدیریت اعمال خاموشیها بصورت اضطراری از مرکز دیسپاچینگ استانی یا ملی صورت می‌گیرد و متاثر از وضعیت بار لحظه‌ای و فرکانس شبکه سراسری است، عملا امکان ارائه برنامه خاموشی یا حتی اطلاع رسانی قبلی وجود ندارد.

به گزارش میلاد لارستان، گرمای سوزان امسال و قطعی مکرر برق در لارستان منجر به بروز انتقادات شهروندان شده و در پی آن سوالات متعددی در اذهان شده است. خبرنگار میلاد لارستان در این رابطه و سایر وظائف اداره برق، گفت‌وگویی با امین دامن‌کشان مدیر شرکت توزیع برق لارستان انجام داده است که نخستین بخش آن در زیر می‌خوانیم:

میلاد لارستان: دلیل اینکه بر خلاف دوره های گذشته زمان خاموشی محلات از قبل اعلام نمی شود چیست ؟

از تابستان ۱۴۰۰ که خاموشیهای گسترده ای با اعلام برنامه قبلی در سطح کشور اعمال می‌شد وزارت نیرو تصمیم گرفت تا خاموشی بخش خانگی را با اجرای طرحهای کاهش پیک در بخش‌های کشاورزی و صنعتی و اداری حذف کند که این امر در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با موفقیت اجرا و مشترکین بخش خانگی تابستان را بدون خاموشی سپری کردند اما با توجه به اینکه مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور در همه این سال‌های اخیر وجود داشته و رشد بی سابقه مصرف در روزهای اخیر نیز بدلیل بروز موج مضاعف شو موجب شده تا خاموشیهای پراکنده ای در سطح شهرها و روستاها اتفاق بیفتد‌.

از آنجاییکه مدیریت اعمال خاموشیها بصورت اضطراری از مرکز دیسپاچینگ استانی یا ملی صورت می‌گیرد و متاثر از وضعیت بار لحظه‌ای و فرکانس شبکه سراسری است، عملا امکان ارائه برنامه خاموشی یا حتی اطلاع رسانی قبلی وجود ندارد.

 

میلاد لارستان: برخی شهروندان باتوجه به خاموشی دچار خساراتی از جمله خرابی دستگاه های برقی خود شده اند، آیا این خسارات پاسخ داده می شود؟ به چه صورت؟

همانطور که سال‌های گذشته هم اطلاع رسانی شد، استفاده از دستگاه‌های محافظ استاندارد جهت لوازم خانگی برقی خصوصا در این ایام ضروری بوده و در صورت استفاده از سیستم های حفاظتی احتمال بروز حادثه برای لوازم به حداقل خواهد رسید.

بیمه حوادث لوازم خانگی از سال ۱۴۰۱ از قرارداد مشترکین خانگی در وزارت نیرو حذف و طبق قرارداد جدید حق بیمه پرداختی در قبوض صرفا شامل حوادث منجر به آتش سوزی منازل و فوت می‌شود که در صورت بروز این حوادث مشترک جهت طی مراحل اداری بایستی به اداره برق لارستان مراجعه کند.

 

میلاد لارستان: میزان مصرف برق لارستان به چه میزان است و نسبت به سال گذشته چقدر افزایش مصرف داشته ایم؟

مصرف برق لارستان حدود ۳۰۰ مگاوات در ساعات پیک است که نسبت به سال گذشته تقریبا ۵ درصد رشد داشته است.

 

میلاد لارستان: متوسط مصرف مردم در لارستان با مصرف استانی و کشوری چه تناسبی دارد؟

الگوی مصرف خانگی در مناطق گرمسیری ماهانه ۲۵۰۰ کیلووات ساعت در هر ماه است که تقریبا ۸۵ درصد مشترکین خانگی مصرفشان تابع الگوست۰ و چون الگوی مصرف مشترکین بخش خانگی در مناطق نیمه گرمسیر و سردسیر متفاوت است، امکان مقایسه مصرف مشترکین در اقلیم های مختلف استانی و کشوری میسر نیست.

توصیه میکنم با نصب اپلیکیشن “برق من ” روی گوشی از مصارف ماهیانه خود و مقایسه با الگوی مصرف اقدام کنند.

 

میلاد لارستان: اداره برق لارستان ناترازی های موجود را چگونه مدیریت کرده است و توصیه شما به شهروندان چیست ؟

در لارستان نیز همگام با همه نقاط استان که زیر مجموعه شرکت توزیع برق استان فارس قرار دارند طرحهای کاهش پیک بار که مشمول خاموشی ۵ ساعته مشترکین کشاورزی و رایگان شدن ۱۹ ساعت مصرف روزانه آنها – کاهش بار ۹۰ درصدی مشترکین صنعتی یکروز در هفته – کاهش بار مشترکین عمومی اداری بصورت ۳۰ درصد و ۶۰ درصد و استفاده از ظرفیت تولید مولدهای مشترکین از ۱۵ خردادماه بصورت جدی درحال اجراست.

از همه مشترکین خواهشمندم نسبت با صرفه جویی در مصرف هرچند جزئی و استفاده نکردن از لوازم خانگی غیرضرور در ساعات پیک بار و همچنین تنظیم درجه اسپلیت روی دمای آسایش (۲۶درجه) در این روزها خادمان خود را در صنعت برق کشور و لارستان یاری کنند.

همچنین توصیه می‌شود با نصب اپلیکیشن “با انرژی” و دریافت راهکارهای مدیریت مصرف و کاهش ۱۵ درصدی مصرف نسبت به زمان مشابه سال گذشته از امتیاز قرعه کشی در ۳۰۰ دستگاه خوردو بهره مند شوند.

 

میلاد لارستان: برنامه کوتاه مدت و بلندمدت شما برای رفع ناترازی در ماه ها و سالهای آینده چیست ؟

برنامه های رفع ناترازی تولید و مصرف اعم از اجرای طرحهای کاهش پیک توسط مشترکین و همچنین اجرای طرحهای تولید انرژی و نیروگاهی بصورت متمرکز در سطح ملی انجام و ابلاغ می‌شود.

 

میلاد لارستان: میزان هزینه ای که برای تولید هر کیلووات برق می شود چقدر است و چه میزان یارانه به آن تعلق می گیرد ؟

بر اساس تعرفه های ابلاغی سال ۱۴۰۲ نرخ تمام شده تولید انتقال و توزیع هرکیلووات ساعت انرژی برق ۵۴۷ تومان (بدون احتساب هزینه گاز نیروگاه) است که یارانه تخصیصی به مشترکین بخش خانگی در ماه‌های گرم تقریبا ۹۵ درصد (۵درصد هزینه از مشترک اخذ میگردد) و این یارانه در سایر ماه‌ها بشرط رعایت الگو ۸۵-۶۵ درصد است.

برای سایر بخشها بنا به تعرفه میزان یارانه تخصیصی متفاوت میباشد بطوریکه متوسط نرخ فروش برق در لارستان در سال گذشته هر کیلووات ساعت تقریبا ۱۲۰ تومان بوده و می‌توان گفت همه تعرفه ها از یارانه برخوردار می‌گردند و صرفا مشترکین پرمصرف (خارج از الگو )در بخش‌های خانگی و تجاری در پله های بالای مصرف از یارانه برخوردار نمی شوند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین