دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لارستان ورود و خروج کالاهای جنوب استان را پوشش می‌دهد

سکینه سیاحی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک به ارائه گزارش این اداره کل در ده ماه گذشته پرداخت و اظهار داشت: فعالیت گمرک در مرزها معنا یافته…

خبرگزاری فارس: صدور بیش از 400 تن کالا از گمرکات فارسسکینه سیاحی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک به ارائه گزارش این اداره کل در ده ماه گذشته پرداخت و اظهار داشت: فعالیت گمرک در مرزها معنا یافته و در تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی حضور دارد.

 

وی با بیان اینکه شعار جهانی امسال «مدیریت هماهنگ مرزی و رویکردی جامع برای ارتباط با ذی‌نفعان»اعلام شده، افزود: ۲۶ ژانویه روز جهانی گمرک است که در تقویم ما مصادف با روز ۶ بهمن ماه روز ملی گمرک اعلام شده و به تصویب شورای عالی فرهنگ عمومی رسیده است.

 

مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه این روز مبدأ فعالیت‌های گمرک است، خاطرنشان کرد: روند ارتقای حرمت ارباب رجوع با اجرای سیستمی کردن اظهار گمرک برای صادرات و واردات آغاز شده و حدود ۳ ماه است که ارباب رجوع‌ها در امر واردات می‌توانند بدون حضور فیزیکی در گمرک اظهار خود را ارائه کنند.

 سیاحی با بیان اینکه اگر بازرگانان این اختیار را به گمرک دهند که ارزیابی‌ها را انجام دهد برای صادرات نیز نیاز به حضور فیزیکی ارباب رجوع نیست، تصریح کرد: مسیرهایی که برای واردات بوده برای صادرات نیز قابل استفاده است.

 وی با اشاره به اینکه برای حمایت از صادرکنندگان بسته‌های حمایتی تعریف و اعلام شده، بیان کرد: ضمانت‌نامه‌ها و مدت‌های این ضمانت‌نامه‌ها کمک زیادی به افراد فعال در این حوزه کرده و صادرات و واردات کالاها با ضمانت‌نامه‌هایی که مدت خوبی داشتند انجام شده است.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه از کالاهایی که ورودشان به طور موقت انجام می‌شود برای پردازش و تولید در صنایع استفاده می‌کنند، عنوان کرد: سیاست گمرک ایران سهولت کار و افزایش میزان رضایت ارباب رجوع است و با اجرای سیستم الکترویک در این مسأله کار مفیدی انجام شده و آمار نشان از رضایت از رسیدگی به امور از راه دور و اینترنتی دارد.

 سیاحی با اشاره به مسائلی همچون خوش‌نامی صاحب کالا و نوع کالا و این که نیاز به مجوز دارد یا خیر، اظهار داشت: شرکت‌های صادر کننده از استان فارس خوش‌نام و در مسیر سبز هستند و برای شرکت‌های در مسیر زرد مراحل دیگری طی می‌شود با توجه به اینکه مسیر قرمز نیاز به حساسیت بیشتری دارد.

 وی از تلاش گمرک استان برای افزایش میزان رضایت‌مندی ارباب رجوع براساس سیاست داخلی و شعار جهانی خبرداد و گفت: به توجه به اینکه اقتصاد کشور با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو شده افزایش میزان صادرات و عقد عوارض گمرک کمک بسیاری به اقتصاد کشور می‌کند.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه برای لار و لامرد مجوز صادرات گرفته شده و علاوه بر خدمات مسافری صادرات نیز در این مراکز انجام می‌شود، افزود: در جنوب کشور گمرک لار فعال است و لارستان ورود و خروج کالاهای جنوب استان را پوشش می‌دهد.

 سیاحی با اشاره به اینکه حضور گمرک در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: این منطقه از مناطق فعال است و با جانمایی که برای گمرک شده و بازدیدهای میدانی انجام شده تا دو ماه آینده گمرک در این منطقه مستقر شده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 وی اعلام کرد: پوشاک، برنج، کفش و موبایل بیشترین کالاهای قاچاق استان فارس است.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه از نظر کاری صنایع بسیاری در این استان از خدمات گمرک در بهبود صادرات و واردات استفاده می‌کنند، اظهار داشت: رویه‌های اصلی و قطعی گمرک صادرات و واردات است و ترانزیت، مباحث حقوقی و قضایی در زمره رویه‌های موقت در گمرک جاری است.

 سیاحی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در کشور در گمرکات بسیار جدی گرفته شده، افزود: در زمان مدیریت جدید این موضوع به صورت جدی پیگیری شده و سامانه جامع الکترونیک گمرک راه‌اندازی شده و حدود ۱۵ سامانه جانبی در راستای تسهیل امر تجارت و کاهش زمان و اجرای مدیریت ریسک استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه این سامانه‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت بازرگانان و تاجران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از انتهای سال ۹۲ استفاده از این سامانه در دستور کار قرار گرفت و این سامانه بومی است و در دانشگاه تهران طراحی شده و کارشناسان و صاحب‌نظران کشورمان آن را ارائه دادند.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه بخشی از گمرک استان فارس فنی است، تصریح کرد: گمرک استان فارس در بخش‌های مختلف مانند منطقه ویژه، پست و غیره حضور دارد و خدمات خود را ارائه می‌دهد.

 سیاحی با بیان اینکه این اداره کل در راستای توسعه صادرات و واردات استان در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی گمرک ایران تسهیلاتی را ارائه می‌دهد، عنوان کرد: گمرک شهرستان‌های لار و لامرد مسافری هستند.

 وی با اشاره به اینکه پرسنل این ادارکل  ۲۳۰ نفرند که ۷۰ نفر نیروی فنی بوده و مابقی در بخش‌های ادارای و پشتیبانی خدمت می‌کنند، بیان کرد: از زمانی که قانون مبارزه با قاچاق تصویب شده در بین مراودات شهری نیز گمرک وظیفه دارد به مسائل رسیدگی کند و بر این حوزه نظارت داشته باشد.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه از نظر حقوقی از ابتدای سال ۹۳ تعداد یک هزار و ۶۵ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته، اظهار داشت: پرونده‌ها مربوط به کالاهای ممنوعه و قاچاق بوده که به دادگاه انقلاب و تعزیرات حکومتی ارجاع شده و ۸۵ تا ۹۰ درصد پرونده‌ها منجر به محکومیت و ضبط کالا شده که ۹۸ درصد آراء از سوی تعزیرات حکومتی صادر شده و تنها پرونده‌هایی که اسناد ارائه دادند تبرئه شدند.

 سیاحی ارزش ریالی کالاهای قاچاق ارجاع شده به مراجع قضایی را بیش از ۹۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از واحدهای تولیدی در راستای افزایش تولیدات آنها با ارائه ضمانت‌نامه بانکی حمایت‌ شده و اولویت با ترخیص کالاهای مربوط به مراکز تولیدی و کاهش زمان ترخیص آنهاست و ارزیابی در محل و پذیرش نمونه‌های صادراتی نیز انجام می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بیشترین تلاش ما بر این است که صادرات را به دلیل شرایط خاص کشور در اولویت قرار دهیم، افزود: در این راستا تسهیلاتی قائل شده و صادرات استان به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود و گمرک استان فارس در ۲۴ ساعت آمادگی صادرات را دارد.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه دومین مطلب ارزیابی برای صاردات است، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در این راستا و راه‌اندازی سامانه جامع گمرک نیاز به حضور فیزیکی افراد نیست و تشریفات گمرکی در محل انجام می‌شود.

 سیاحی با اشاره به اینکه ارائه اظهار صادرات از راه دور از ابتدای شهریور امسال اجرایی شده و هر صادر کننده یا وارد کننده از هر نقطه می‌تواند کالای خو د را از طریق اینترنت اظهار کند، تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد کالاهای صادراتی استان فارس در مسیر سبز هستند و بنا به اظهار صاحب کالا پروانه صادر می‌شود.

 وی با بیان اینکه مدیریت واحد قانون گمرک بر عهده این نهاد است، عنوان کرد: اگر امور مالیاتی در این اداره مستقر شود در انجام امور مربوط به ارباب رجوع تسریع شده و زمان رسیدگی کاهش می‌یابد.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با علوم پزشکی و برخی دیگر از نهادهای مرتبط برای استقرار در گمرک، بیان کرد: سیستم جامع امور گمرکی به منظور تسهیل در ارائه اظهار بازرگانان راه‌اندازی شده و گمرک ایران به سمت تسریع شدن امور و تسهیل با سامانه می‌رود.

 

سیاحی با بیان اینکه راه‌اندازی چهار منطقه ویژه در استان فارس در شهرستان‌های لامرد، نیریز، کازرون و جهرم مصوب شده، اظهار داشت: دولت نیز این موارد را ابلاغ کرده که راه‌اندازی مناطق لار و فسا نیز در دست بررسی است که آیا این شهرستان‌ها امکان و ظرفیت آن را دارند.

 وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه لامرد ۱۰ هزار هکتار است که تا ۲۰ هزار هکتار قابل گسترش است، افزود: برای این منطقه کاربری انرژی‌بر مانند صنایع فولاد و آلومینیوم و کارخانجات مادر طراحی شده که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه محدوده این منطقه ویژه با وسعت ۱۰ هزار هکتار فنس‌کشی شده و با ساخت جاده قابل دسترسی شده، گفت: نقشه‌های لازم در اختیار آنها قرار داده شده و سر درب منطقه ویژه در حال ساخت است و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنایع تا دو ماه آینده وارد می‌شود.

 سیاحی با اشاره به اینکه برای منطقه ویژه کازرون نیز نقشه‌های لازم و مشاوره ارائه شده، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندزای مناطق ویژه جهرم و نیریز نیز کارهای لازم انجام شده اما پیشرفت فیزیکی منطقه ویژه لامرد از همه بیشتر است.

 وی با بیان اینکه گمرک در مالکیت زمین‌های مناطق ویژه دخالتی ندارد، تصریح کرد: اداره کل گمرک تنها به عنوان سازمانی حاکمیتی مستقر شده و کارهای مربوطه را انجام می‌دهد.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه برای هر منطقه ویژه ۵۰ نفر  نیروی انسانی و در کل ۲۰۰ نفر نیرو مورد نیاز است، بیان کرد: درخواست جذب نیرو به مرکز ارائه شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

 سیاحی با بیان اینکه بهتر است هر واحد تولیدی در هر استان در همان استان اظهار خود را ارائه داده و پروانه صادر شود، عنوان کرد: این موضوع در استانداری و بازرگانی نیز مطرح شده و ظرفیت‌های لازم در استان وجود دارد که گمرک تمام امکانات را در اختیار تاجران و بازرگانان قرار داده و دلیلی ندارد که فرد اظهار خود را از استانی دیگر ارائه دهد.

 وی با تأکید بر اینکه باید باکس صادراتی هر استان برچسب همان استان را داشته باشد، اظهار داشت: در گذشته سهم گمرک استان فارس از صادرات کالاهای این استان تنها ۸ درصد بوده که به ۶۰ درصد رسیده و در حال حاضر ۶۰ درصد کالاهای صادراتی استان از گمرکات استان صادر می‌شود.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه بالاترین آمار صادرات را استان‌های هرمزگان و بوشهر دارند زیرا مرزی هستند، افزود: با توجه به اینکه هر کالایی در همان استان به نام آن استان صادر می‌شود سبب بالا رفتن آمار هرمزگان و بوشهر شده است.

 سیاحی با بیان اینکه با توجه به اینکه ایجاد بندر خشک برای استان فارس مصوب شده، گفت: ایجاد این بندر برای فارس در فرودگاه شهید دستغیب مصوب شده و درباره ساحلی که قرار است به فارس بپیوندد هنوز نامه و یا ابلاغ کتبی به ما ارائه نشده اما برای بندر خشک باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود و اخذ مجوزهای لازم برای فرودگاه دستغیب در حال پیگیری است.

 وی با اشاره به اینکه استان فارس هنوز به عنوان پس‌کرانه معرفی نشده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح شبنم طرح مناسبی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق بود اما در ایران بد اجرا شد و به نتیجه نرسید هرچند قطع این طرح نیز پسندیده نبود.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه کالاهایی که به عنوان قاچاق توقیف می‌شود توسط نیروی انتظامی مستقیماً تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود، تصریح کرد: حذف گمرک از این پروسه کمیسیون مبارزه با قاچاق را با معضل بزرگی برای اجرا مواجه کرده است.

 سیاحی با اشاره به اینکه در ده ماه گذشته ۴۷۵ هزار و ۷۹۸ تن کالا به ارزش ۱۸۴ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۱۹۵ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد از نظر وزنی کاهش داشته و از نظر ارزشی ۱۸ درصد افزایش داشته، بیان کرد: بیشترین کالاهای صادراتی از گمرک استان فارس کالاهای صنعتی، مواد غذایی، سیمان، رب گوجه فرنگی، عصاره و پودر شیرین بیان، فرش دستباف، کاشی و سرامیک، سرکه و انواع ترشی، آب‌میوه و کنستانتره، خرمای تازه و خشک بوده است.

 وی با بیان اینکه این کالاها در ۳ هزار و ۸۲۲ قلم اظهارنامه صادراتی به ۴۵ کشور جهان صادر شده، عنوان کرد: کشورهای عراق، امارات متحده عربی، ترکمنستان، آلمان، قطر، افغانستان، پاکستان، مصر، سوریه و اتریش از جمله کشورهای مقصد کالاهای گمرک استان فارس هستند.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه صادرات رب گوجه فرنگی از نظر وزن ۵۱ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته در مدت مشابه داشته، اظهار داشت: ارتقای کیفیت محصول و بازاریابی مناسب تاجران و بازرگانان از دلایل این رشد هستند.

 سیاحی به مقایسه میزان واردات گمرک استان فارس در ده ماه گذشته و مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: امسال ۱۱۵ هزار و ۱۲۶ تن کالا به ارزش ۲۸۷ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۳۸۳ دلار از طریق گمرکات استان فارس به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۸۶ درصد و از نظر ارزش ۲۳ درصد افزایش داشته است.

 وی با بیان اینکه این میزان واردات در ۲ هزار و ۲۴۱ فقره اظهارنامه وارداتی و از ۳۵ کشور جهان وارد شده، افزود: کالاهای وارداتی از کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، پاکستان، ترکیه، جمهوری مقدونیه، آلمان، ایتالیا، جمهوری کره و کانادا از طریق گمرکات استان فارس به کشور وارد شده است.

 مدیرکل گمرک استان فارس یکی از رویه‌های گمرک استان را رویه مسافری دانست و خاطرنشان کرد: این خدمات در لار و شیراز ارائه شده و استان فارس مقام دوم کشور از مرز هوایی را به خود اختصاص داده است.

 سیاحی با اشاره به اینکه گمرک استان در رویه‌های تجاری، مسافری و ترانزیت انجام وظیفه می‌کند، تصریح کرد: خدمات گمرک مسافری با حدود ۳۰ درصد افزایش پرواز خارجی در سال ۹۳ منجر به افزایش ۱۶ درصدی ورود مسافران ایرانی و ۴۳ درصدی مسافران خارجی شده است.

 وی با بیان اینکه بیشترین ورود مسافران خارجی به استان به دلیل توریسم درمانی بوده، عنوان کرد: در مجموع ۶۳۲ هزار و ۹۹۳ نفر از مرزهای هوایی وارد استان شدند و ورود و خروج توریسم در سال ۹۳ نسبت به ۹۲سال گذشته صد در صد افزایش داشته است.

 مدیرکل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه در بخش رویه تجارت صادرات تمام کالاهای سریع‌الفساد در وقت‌های غیر اداری انجام شده، اظهار داشت: در زمینه ترانزیت نیز کالاهایی که از مرز هوایی وارد شده به استان‌های دیگر ترانزیت شده و این خدمات شبانه‌روزی انجام می‌شود.

 سیاحی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حدود ۴۰ واحد تولیدی فعالیت دارند، افزود: در این منطقه کالاهایی از جمله الکتروموتور، عطر و ورق‌های کامپوزیت تولید می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه صادرات کالا در این منطقه آغاز شده، خاطرنشان کرد: در ده ماه گذشته ۲ میلیون دلار کالای صادراتی از این منطقه صادر سشده که آمار خوبی است و اشتغال، ارزش افزوده و ارزآوری برای استان دارد.

 مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه استان‌هایی که صادرات خوبی دارند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری تأثیرگذارند، گفت: رتبه ایران از نظر بهبود محیط کسب و کار در جهان ۱۲۶ است که پیش‌بینی می‌شود این رتبه در سال ۲۰۱۵ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به رتبه ۶۳ جهان ارتقا یابد.

 منبع: خبرگزاری تسنیم

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین