دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۴ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

اهداف و پیامدهای ترور سفیر روسیه

یه نظر می‌رسد تنها طرفی که از ترور سفیر روسیه در ترکیه سود می‌برد؛ آمریکا است، چرا که غربي‌ها از نزديک شدن مواضع ترکيه به مواضع روسيه و ایران به…

یه نظر می‌رسد تنها طرفی که از ترور سفیر روسیه در ترکیه سود می‌برد؛ آمریکا است، چرا که غربي‌ها از نزديک شدن مواضع ترکيه به مواضع روسيه و ایران به شدت نگرانند. چنان‌که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اولاً بلافاصله بعد از ترور سفیر روسیه، از پیش‌بینی این اقدام تروریستی توسط سازمانهای اطلاعاتی آمریکا خبر داده بود و ثانیاً جان‌کربی دو روز بعد که کارشناسان و تحلیلگران و بویژه برخی مقامات ترک از احتمال دست داشتن آمریکا در ترور سفیر روسیه سخن گفتند، از این سخنان ابراز نگرانی کرد!

ترور سفیر روسیه در ترکیه را باید واکنشی به پیروزی جبهه مقاومت در حلب تلقی کرد…محور عبری – عربی –  غربی منطقه…سعی کرد با طراحی ترور سفیر روسیه اولاً پیروزی آزادسازی حلب را تحت‌الشعاع قرار دهد. ثانیاً پیامی به مسکو ارسال کند که برای ایستادگی در مقابل سیاست‌های توسعه‌گرایانه آمریکا باید هزینه بدهد…مرداد امسال نیز مایکل مورل رئیس سابق سیا به شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود:«با کشتن ایرانی‌ها و روس‌ها به طور مخفیانه، آنها را وادار به پرداخت بهاء کارهایشان می‌کنیم تا در مسکو و تهران متوجه شوند.» ثالثاً قصد دارند با تحریک افکار عمومی روسیه، کرملین را تحت فشار قرار دهند و وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌های خود کنند.

واکنش آمریکایی‌ها و رسانه‌های غربی به ترور سفیر روسیه را باید آغازگر موج جدیدی از اسلام هراسی و اتهام‌زنی علیه مسلمانان در دوران ریاست جمهوری ترامپ تحلیل کرد…آنچه که این تحلیل را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند این است که…به نظر می‌رسد سیا با طراحی حمله برلین نیز قصد داشته آلمان را به تروریسم به اصطلاح اسلامی مورد نظر ترامپ حساس و به سیاستهای جنگ‌طلبانه واشنگتن در منطقه ملحق کند.

…در آستانه برگزاری نشست وزرای دفاع و همچنین خارجه ایران و روسیه و ترکیه در مسکو بدون حضور آمریکا و کشورهای حامی تروریستها، آمریکا قصد داشت تا با اخلال در این دو نشست، اعلام کند بدون حضور واشنگتن بحران سوریه قابل حل نیست و اگر دیگران بدون حضور کاخ سفید بخواهند تصمیمی بگیرند با چنین پیامدهایی روبرو خواهند شد.

آمریکا… علاقه‌اي به توافق ندارد بلکه به دنبال بالا گرفتن هرچه بيشتر درگيري است و طرح هاي آمريکا براي بازسازي «خاورميانه بزرگ»! کاملا براساس تنش و درگیری در منطقه استوار شده است.

…به سود روسيه و ترکيه است که در شرایط فعلی از این موضوع عبور کنند. برخلاف آنچه که در لحظه ترور سفير روسيه در آنکارا انتظار مي‌رفت، دو طرف به سرعت درصدد برآمدند تا پيامدهاي اين رويداد را مهار کنند…

…ترور سفیر روسیه را باید نشانه‌ای بر خارج شدن کنترل اوضاع ترکیه از دست اردوغان دانست و آن‌گونه که سه سال پيش بشاراسد درگفت‌وگو با يک روزنامه غربي گفته بود «کسي که عقرب در جيب خود بگذارد، نخست خود بايد منتظر نيش آن باشد.»

از ابهامات حادثه ترور سفير روسيه اين است که مرت آلتینتاش- تروريستي که سفير روسيه را هدف قرار داد- از افسران گارد ویژه پليس ترکيه و از محافظان شخصي اردوغان بوده است. اینکه چرا وی در یک محیط کاملاً بسته و محاصره شده، بدون هیچ‌گونه مقاومتی کشته شده و زنده دستگیر نشده، مسئله‌ای تامل‌برانگیز است.

…آمريکا، انگليس و فرانسه با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت درتلاشند در یک جنگ روانی به افکارعمومي جهان القاء کنند، در موضوع حلب به یک پیروزی دست یافته‌اند.اما…نماینده سوریه در سازمان ملل نیز اعلام کرده هدف آمریکا نجات۱۲افسر اطلاعاتيِ آمریکایی، سعودي، ترکيه‌ای، قطری، اردنی، مغربی و اسرائيلی از حلب است. بشارجعفری تاکید کرد: «ما تلاش داريم آنها را دستگير کنيم و به دنیا نشان دهيم.»

…حمایت آمريکا و کشورهاي غربي و عربي …را باید در ترس آنها از خود تروريست‌ها تحلیل کرد…و نگران آن هستند که تروریستها به سوی خودشان برگردند و انتقام شکست‌شان را از حامیان خود بگیرند.

محمد حسین محترم- کیهان

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین