جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

آسیب به بناهای تاریخی لارستان/بازار قیصریه در معرض فرونشست

میلاد لارستان: بناهای تاریخی شهر لار نیز از بارندگی‌های اخیر در امان نمانده و بخشی از آنها از جمله بازار قیصریه دچار آسیب و آبگرفتگی شده است.

بناهای تاریخی شهر لار نیز از بارندگی‌های اخیر در امان نمانده و بخشی از آنها از جمله بازار قیصریه دچار آسیب و آبگرفتگی شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، بازار قیصریه لارستان که عنوان کهن‌ترین بازار تاریخی ایران را دارد و از سال ۲۰۰۷ مقدمات ثبت جهانی آن فراهم شده، از گزند خسارت ناشی از بارندگی مصون نمانده و این امر سبب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده است.

صمد کامجو، عضو شورای شهر لار و فعال میراث فرهنگی با ابراز نگرانی از آینده این بنای تاریخی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم از نشست این بازار به واسطه آب‌گرفتگی خبر داد و می‌گوید: در صورتی که برای رفع خطر احتمالی چاره‌ای اندیشیده نشود، این بنای تاریخی به زودی دچار مشکلات بسیار می‌شود.

به گفته وی برخی از منازل اطراف بازار برای ساماندهی این بنای تاریخی باید تخریب شود اما ممانعت برخی از مالکان سبب شده که روند ساماندهی بازار به تاخیر بیفتد.

یکی دیگر از فعالان میراث فرهنگی لار از آسیب در سقف و گنبد بازار سخن می‌گوید. وی که سال‌ها پیگیر وضعیت بازار قیصریه بوده است از وجود حفره‌ای در ضلع غربی بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: این قسمت باید هر چه سریع‌تر مرمت شود.

به گفته این فعال میراث فرهنگی آبگرفتگی برخی از خانه‌های تاریخی ثبت شده شهر لار نظیر خانه مویدی، خانه بیگلر و خانه نجیب‌زاده سبب آسیب به این بناها شده و احتمال ریزش دیوارهای آنها خطری بالقوه بر سر عابران است.

کاروان گلشن و نو از بناهای ثبت شده شهر لار است که در حال حاضر به انبار و پارکینگ تبدیل شده است. بارها مسئولان میراث فرهنگی لار نسبت به این امر واکنش نشان داده‌ و خواستار حل این موضوع با مشارکت کسبه شدند. حال با بارندگی‌های اخیر آبگرفتگی و ریزش سقف قسمتی از کاروانسرای گلشن نیز به مشکلات کاروانسراهای تاریخی لار اضافه شده است.

کامجو می‌گوید: این مکان در مجاورت بازار قیصریه و از مکان‌های بالقوه تجاری است که به دلیل عدم همکاری کسبه در حال حاضر به پارکینگ و انباری تبدیل شده است.

عضو شورای شهر لار از خطر دیگری نیز سخن می‌گوید که خانه‌های ثبت نشده لار را تهدید می‌کند. به گفته وی برخی از افراد سودجو در شرایط کنونی به بهانه بارندگی اقدام به تخریب عمدی این خانه‌ها می‌کنند تا بتوانند مجوز تغییر کاربری بگیرند.

کامجو خانه شریفی را مثالی برای این موضوع می‌داند و می‌گوید: خانه شریفی یکی از خانه‌های زیبای تاریخی لار است که هنوز ثبت نشده اما توسط عده‌ای سودجو به عمد در حال تخریب شدن است. وی به عنوان عضو شورای شهر از برخورد با این افراد خبر داد.

قلعه اژدهاپیکر لار از دیگر بناهای تاریخی این شهر کهن است که به گفته فعالان میراث در قسمت جنوبی دچار ریزش و آسیب شده است.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین