شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۴ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

فراهم‌‌سازی زمینه تحصیل دانش‌آموز افغانستانی در لارستان

میلاد لارستان: با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم‌کردن شرایط تحصیل همه دانش‌آموزان افغانستانی تعداد این دانش‌آموزان در استان فارس از ۲۲ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسید….

دانش‌آموز افغانیمیلاد لارستان: با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم‌کردن شرایط تحصیل همه دانش‌آموزان افغانستانی تعداد این دانش‌آموزان در استان فارس از ۲۲ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسید.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، برخورداری ۸ هزار و ۳۱۹ کودک و نوجوان افغانستانی از تحصیل در استان فارس نتیجه عمل به فرمان مقام معظم رهبری است، این تعداد علاوه بر ۲۲ هزار دانش‌آموزی است که مجوز حضور در ایران را دارند.

۲۷ اردیبهشت‌ امسال خبری به‌نقل از مقام معظم رهبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه دانش‌آموزان افغانستانی ولو اینکه تبعه غیرمجاز باشند، از تحصیل برخوردار شوند.

به گفته محمد گودرزی، مسئول امور اتباع خارجی آموزش و پرورش استان فارس، در سال گذشته ۲۲ هزار و ۶۴۸ دانش‌آموز افغانستانی در استان فارس مشغول به تحصیل بودند که با این فرمان مقام معظم رهبری پیش‌بینی می‌شد ۵ تا ۱۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شوند.

۱۲ تا ۱۶ مرداد از سوی ادارات امور اتباع و مهاجران خارجی استان‌ها به اتباع غیرمجاز اطلاع‌رسانی شد که برای دریافت مجوز ثبت‌نام به دفاتر کفالت مراجعه کنند که بنا بر اطلاع‌رسانی اداره امور اتباع و مهاجران خارجی استان فارس، ۵ دفتر در شهرهای شیراز، کوار، جهرم و لارستان برای این منظور در نظر گرفته شد.

سه هفته از این فرصت گذشته و اکنون عبدالله رفیعی‌پور، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان فارس از ثبت‌نام ۸ هزار و ۳۱۹ نفر از کودکان و نوجوانان افغانستانی برای دریافت مجوز  ثبت‌نام خبر می‌دهد که با طی مراحلی از جمله واکسینه‌شدن و دریافت گواهی سلامت، می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند.

بنا به گفته رفیعی‌پور در گذشته چنین بود که پدر دانش‌آموزان افغانستانی حتماً باید اجازه اقامت در ایران را داشته باشند تا فرزندانشان بتوانند در مدارس ثبت‌نام کنند اما امسال همه دانش‌آموزان افغانستانی مجاز و غیرمجاز، می‌توانند از تحصیل برخوردار شوند.

وی می‌گوید نزدیک به ۵۰ درصد از این ۸ هزار نفر کسانی هستند که مادرانشان اجازه اقامت داشته‌اند اما چون در گذشته از تحصیل محروم بودند با این اقدام جمهوری اسلامی برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.

مسئول امور اتباع خارجی آموزش و پرورش استان فارس می‌گوید: همه این ۸ هزار و ۳۱۹ نفر در یک رده سنی نیستند و حتی برخی از این افراد از نظر سنی بزرگتر از سن قانونی تحصیل در مدارس هستند که آموزش و پرورش استان فارس آزمون تعیین سطح برای این افراد برگزار می‌کند و پس از مشخص شدن پایه تحصیلی می‌توانند به تحصیل بپردازند.

به گفته گودرزی کسانی نیز که سن متعارف برای تحصیل در مدارس را ندارند به نهضت‌های سوادآموزی ارجاع داده می‌شوند.

البته دانش‌آموزان افغانستانی برای تحصیل در ایران هزینه‌ای نیز پرداخت کنند که به گفته گودرزی این مبلغ در مقطع ابتدایی ۱۵۰ هزار تومان، در مقطع متوسطه اول ۱۸۰ هزار تومان، در مقطع متوسطه دوم ۲۰۰ هزار تومان و برای تحصیل در هنرستان نیز ۲۵۰ هزار تومان است.

گودرزی می‌گوید این میزان هزینه از میزان مشارکت‌های مردمی که دانش‌آموزان ایرانی پرداخت می‌کنند، کمتر است و به خانواده‌های افغانستانی که برای پرداخت هزینه مشکل داشته باشند، تخفیف‌هایی داده می‌شود.

از آنجا که افغانستانی‌های مقیم شیراز بیشتر در محلات جنوب شهر ساکن هستند، به‌گفته گودرزی نزدیک به ۱۵ هزار دانش‌آموز افغانستانی در ناحیه ۳ و ۴ آموزش و پرورش شیراز مشغول به تحصیل هستند.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین