
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره جاده پرخطر شهرقدیم به خور گفت: این جاده بنابر تغییر و تحولاتی که داشت جزء حریم شهر است و متولی اصلی آن هم شهرداری…
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره جاده پرخطر شهرقدیم به خور گفت: این جاده بنابر تغییر و تحولاتی که داشت جزء حریم شهر است و متولی اصلی آن هم شهرداری های لار و خور هستند.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، محله های قدیمی شهر لار با مشکلات متعدد و مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که هرکدام گزارش خاص خود را می طلبد، اما در این میان رنج محله کوی گاله با چالش الحاق به محدوده شهر این روزها به خبری فراگیر تبدیل شده است و ساکنان این محله طی جلسات و دیدارهای مختلف با مسئولین خواهان ساماندهی آن شده اند، ساکنین این محله معتقدند با الحاق به شهر لار محرومیت هایی که بر کوی گاله چنبره انداخته است کمتر خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در گفتگو با خبرنگار فارس درخصوص تدابیر الحاق کوی گاله به محدوده شهری و گنجاندن آن در طرح تفصیلی لار اظهار داشت: طرح جامع شهر لار باید ابتدا پیشنهاد داده شود سپس در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مصوب شود، و من اطلاعی ندارم که محله کوی گاله در این طرح هست یا نه؟
شبانی افزود: اگر این محله در محدوده شهر باشد که مشکلی ندارد و شهرداری باید کارهای مربوط به پروانه ساخت و نظارت تعریف کاربری نشده است و باید در کمیسیون ماده ۵ تعریف و ثبیت کاربری شود. ما یک عضو از کمیسیون ماده ۵ هستیم و اعضای دیگری هم دارد، ریاست این کمیسیون هم با استاندار است.
وی گفت: اگر کوی گاله خارج از حریم باشد، بحث الحاق به محدوده شهر پیش می آید که باز تقاضای شهرداری را می طلبد و هر اراضی شرایط خاص خودش را دارد، اراضی دولتی یک شرایط دارد، اراضی که جزء مستثنیات است شهرداری از آنها حق خدمات می گیرد و باز هم باید به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی و شورای برنامه ریزی برود.
مدیرکل راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید موقعیت این محله مشخص شود عنوان داشت: در مرحله اول باید موقعیت این ساختمان ها مشخص شود، ما هم یکی از تکالیفمان طبق مواد قانونی این است که سکونت گاه های غیررسمی را هم ساماندهی کنیم.
شبانی با اشاره به اینکه تعبیر کمربندی برای جاده کوی گاله مناسب نیست و عنوان اتوبان برای آن مناسب تر است بیان داشت: جلسات بسیاری را در خصوص جاده کمربندی کوی گاله داشتیم شورای شهر نظرشان این بود که این کمربندی به شهر الحاق شود، البته این را بگویم که به نظر من عنوان کمربندی به این جاده اطلاق نمی شود و اتوبان داخلی شهر است، یک زمانی اداره کل راه و شهرسازی خواسته کمکی به شهر کند و این جاده را ساخته است، بعد از ساختن این اتوبان، اداره کل راه و شهرسازی را متولی آن کرده، این اتوبان داخل در محدوده شهر است، اما کمربندی به جاده ای اطلاق می شود که خارج از محدوده شهر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره ادعای تملک اراضی کوی گاله گفت: به همه افرادی که مدعی مالکیت هستند گفته ایم که سند بیاورند و یا دادگستری نامه احراز مالکیت را بزند، برخی از همین طریق اقدام کردند و هزینه را دریافت کردند.
شبانی با اشاره به اینکه تا کنون سند یکپارچه ای برای این محدوده ارائه نشده افزود: ما به دنبال این بودیم که این محله به محدوده شهر الحاق و برای طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود که هم مشکل مسکن حل شود و هم جاده، اما تا کنون هیچ سند یکپارچه ای ارائه نشده است که بتوانیم آن را به محدوده شهر الحاق کنیم و بحث تملک اراضی هم حل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تأکید بر اینکه آن دسته از اراضی که متصل به شهر باشد و سندی برایش ارائه شود قابل استفاده در طرح مسکن ملی است اظهار کرد: حدود ۳۲۰ هکتار زمین در این محدوده است، بخشی از آن در تملک دولت است، بخشی دیگر را اداره اوقاف مدعی است و بخشی هم مردم مدعی مالکیت اند و خب برای این ادعا باید هم ادره اوقاف و هم افراد مدعی سند ارائه دهند و تا کنون سند جامعی ارائه نشده است مثلا از ۵۰ هکتار برای ۲ هکتار سند ارائه داده شده که خب باید مشخص شود متصل به شهر است یا در آخر زمین ها.
شبانی افزود: اگر این هکتارها متصل به شهر باشد و سند ارائه شود ما استقبال می کنیم و از آن برای طرح نهضت ملی مسکن استفاده می کنیم و کمک خوبی برای تأمین مسکن است، درصدی هم برای شهرداری و مقداری هم سهم مالک می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره جاده پرخطر شهرقدیم به خور اظهار داشت: این جاده بنابر تغییر و تحولاتی که داشت جزء حریم شهر است و متولی اصلی آن هم شهرداری های لار و خور هستند.
شبانی درخصوص واگذاری زمین ۲۰۰ متری به خانوارهای دارای سه و چهار فرزند عنوان داشت: این مسئله را مدنظر داریم، حدود ۱۰۰ هکتار زمین برای طرح مسکن ملی اختصاص داده ایم، بخشی از زمین ها هم در شهر لطیفی است که اکنون مطالعات فاز دوم را طی می کنند و پس از آماده سازی واگذار خواهند شد که حداکثر مدتی که بخواهیم برای واگذاری در نظر بگیرم تا سال آینده است.
ف ۱۱۰
اخبار ویژه : دانشگاهها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
اخبار ویژه : توسعه همکاریهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و بانک قرضالحسنه مهر ایران
دستهبندی نشده : خانهای کوچک با ۵۷ دختر در لار
اخبار ویژه : تئاتر لارستان، روزی روزگاری…/گفتوگو با خالد اسلوب؛ بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر لارستان
اخبار ویژه : تصاویر| بازگشایی آزمایشی ۱۰ کیلومتر از باند دوم محور لار–بندرعباس
اخبار ویژه : هماندیشی در دانشکده علوم پزشکی گراش برای دانشگاه شدن
اجتماعی : یک فوتی و سه مصدوم در تصادف زنجیرهای جاده لار به بندرعباس
اخبار ویژه : سفر مشترک و بیسابقه سه نماینده جنوب فارس و غرب هرمزگان از منطقه ویژه پارسیان و لامرد
اجتماعی : تصاویر| مراسم نماز طلب باران در لار(۲)
اجتماعی : تصاویر| دعا برای باران در لار
اخبار ویژه : کسب نشان طلای مسابقات کشتی آزاد دانشجویان کشور توسط کشتی گیر لارستانی
اخبار ویژه : ایران در گروه «چالش و شگفتی»؛ معرفی حریفان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۶
اجتماعی : لار آماده پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو است
اجتماعی : تصاویر|مانور زلزله در لارستان
اخبار ویژه : مصاحبه با رقیه ارشادی؛ هنرمندی که تئاتر را علمی میفهمد و علمی آموزش میدهد
اخبار ویژه : سرپرست جدید آموزش و پرورش شهرستان جویم منصوب شد
اخبار ویژه : تجلیل از بانوی لارستانی در کردستان
اجتماعی : ماجرای تصاویر منتشر شده از شکار در لارستان چه بود
اخبار ویژه : چهار دهه مطالبهگری برای اتصال لار به شبکه ریلی کشور
اخبار ویژه : سفر شهردار لار به دبی
اخبار ویژه : تئاتر لارستان؛ روزی روزگاری| یعقوب رستگار لاری، نامی آشنا برای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر لارستان
اخبار ویژه : اقامه نماز طلب باران در شهرستان خنج
اخبار ویژه : رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان منصوب شد
اخبار ویژه : مسیر پروازی لار–شارجه–لندن فعال شد
اخبار ویژه : «وقف» از هاروارد تا لارستان
اخبار ویژه : درباره خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس چه میدانید؟!
اجتماعی : مشکلات مربوط به پروژههای خیرساز، حل شود
اخبار ویژه : پیشنهاد ناحیهبندی شهرداری لار به دو حوزه مستقل
اجتماعی : تصاویر|نشست مشترک دانشگاه علوم پزشکی شیراز و لارستان
اجتماعی : معرفی نان سنتی محلی لارستان(تپ تپی) در جشنواره ملی نان کشور