دوشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۹:۰۰
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: ...

 تاریخ مبارزات مردم لارستان بر علیه استعمار

    دکتر رسول احمدلو: مبارزات محمد نصیرخان لاری حاکم لارستان با استعمار انگلستان   الف. مقدمه: در مطلب قبل عرض کردیم که پرتغال اولین کشور اروپایی بود که با…

 

 

دکتر رسول احمدلو:

مبارزات محمد نصیرخان لاری حاکم لارستان با استعمار انگلستان

 

الف. مقدمه:

در مطلب قبل عرض کردیم که پرتغال اولین کشور اروپایی بود که با حضور نظامی در خلیج فارس دست به غارت و‌ چپاول مردم جنوب زد. مردم لارستان مبارزات جانانه‌ای با پرتغالی‌ها داشتند و با تقدیم هزاران شهید توانستند آن‌ها را از خاک ایران بیرون کنند. در این بررسی به مبارزات محمد نصیرخان لاری حاکم قدرتمند لارستان با استعمار انگلستان خواهیم پرداخت.

 

ب. حضور انگلستان در خلیج فارس:

فعالیت‌های اقتصادی یکی از راه‌های نفوذ استعمارگران اروپایی به کشورهای آسیایی بود.

انگلستان در سال ۹۷۹ه.ق. هفت دهه پس از حضور نظامی پرتغالی‌ها در خلیج فارس و چپاول ثروت مردم جنوب ایران، از طریق تاسیس کمپانی تجاری در بندرعباس توانست وارد خلیج فارس گردد و برنامه‌های استعماری خود را که هنوز هم ادامه دارد در غرب آسیا پیش ببرد، برنامه‌ای که هم‌اکنون امریکا در سایر مناطق جهان انجام می‌دهد.

تاسیس کمپانی هند شرقی در بندرعباس بیانگر توجه انگلستان به شرق و آب‌راه‌های دریایی بود. تاسیس کمپانی متحده تجار انگلیس برای تجارت هندشرقی در سال ۱۱۲۰ه.ق زمینه مناسب برای تقویت و تحکیم قدرت انگلستان در شرق را فزاهم سازد. سقوط صفویه و آشوب‌های سیاسی در نواحی جنوبی ایران، این فرصت را به انگلیسی‌ها داد تا با دخالت در این منازعات سیاسی، به تحکیم قدرت خود بپردازند.

 

ج. اخراج انگلیسی ها از بندرعباس:

پس از قتل نادرشاه افشار و جنگ‌های جانشینی وی، محمد نصیرخان لاری توانست، قدرت در لارستان را به دست بگیرد.‌ بررسی حیات سیاسی وی می‌تواند بخش تاریک تاریخ ایران در عصر زندیه را روشن نماید.

یکی از برنامه‌های محمد نصیرخان لاری مبارزه با استعمار انگلستان در خلیج فارس بود.

بر اساس گزارش مامورین انگلیسی، محمد نصیرخان لاری بر این باور بود که ثروت انگلستان با غارت مردم جنوب به دست آمده و این ثروت می‌بایست به مردم این منطقه بازگردد. حاکم لارستان مبارزات زیادی با انگلستان نمود و کمپانی انگلیس مجبور گردید فعالیت‌های خود در بندرعباس را تعطیل و به بوشهر انتقال دهد.

ف ۱۱۰

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین