واگذاری دانشکده علمی کاربردی لارستان به مجتمع آموزش عالی این شهرستان منجر به ایجاد نگرانی و دغدغه در میان دانشجویان این مرکز شده است. به گزارش میلاد لارستان به نقل…
واگذاری دانشکده علمی کاربردی لارستان به مجتمع آموزش عالی این شهرستان منجر به ایجاد نگرانی و دغدغه در میان دانشجویان این مرکز شده است.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، وجود دانشکدهها، مراکز علمی و دانشگاهها یکی از شاخصهای توسعه شهرها به حساب میآید علاوه بر آن نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده و با مهارت دارد و میتواند رونق و توسعه یک شهر یا منطقه را نیز در پی داشته باشد.
در این میان دانشکدههای مهارت محوری مانند علمی و کاربردی علاوه بر جایگاه علمی نقش دیگری نیز بر عهده دارند و آن کمک به اشتغالزایی یک شهر است. شهرستان لارستان یکی از شهرهایی است که هم از مزیت دانشگاه دولتی تحت عنوان مجتمع آموزش عالی و هم دانشکده علمی و کاربردی برخوردار است.
از مردادماه امسال در برخی از سایتهای خبری لارستان اخباری مبنی بر انحلال دانشکده علمی کاربردی لارستان و واگذاری ساختمان این دانشکده به مجتمع آموزش عالی این شهرستان منتشر شد که نگرانیهایی برای دانشجویان و خانوادههای آنان به همراه داشت.
در مهرماه و همزمان با شروع مراکز دانشگاهی این مرکز نیز اقدام به جذب دانشجو کرد که همین امر سبب شد اندکی از نگرانیها کم شود ولی پس از گذشت تقریبا ۲ ماه از سال تحصیلی موضوع انحلال دانشکده علمی کاربردی لارستان همچنان مطرح است.
نگرانیهای دانشجویان از واگذاری مرکز علمی کاربردی لارستان
تعدادی از دانشجویان این دانشگاه در گفتوگو با تسنیم به بیان نگرانیهای خود پرداختند. یکی از این دانشجویان ترم سه حقوق است و در گفتوگو با تسنیم میگوید: این موضوع به لحاظ حقوقی امکانپذیر نیست چراکه ساختمان متعلق به دانشگاه علمی کاربردی است و دانشگاه دولتی ( مجتمع آموزش عالی لارستان) خود دارای زمینی در شهر لطیفی و یک ساختمان نیمه تمام است.
وی از نامهنگاری دانشجویان با دیوان عدالت اداری سخن میگوید که براساس رای هیئت عمومی این دیوان، موضوع واگذاری دانشکده رد شده است و اعلام شده که حقی در رابطه با واگذاری ساختمان به مجتمع آموزش عالی وجود ندارد.
این دانشجو همچنین از مخالفت اغلب دانشجویان با موضوع واگذاری سخن میگوید که نخستین آن نگرانی برای اتمام تحصیل است. وی میگوید: ما با نیت تحصیل در دانشگاهعلمی کاربردی اقدام به ثبت نام کردیم حال پس از واگذاری دانشکده باید در کجا تحصیلمان را تمام کنیم یا ادامه دهیم.
به گفته وی بسیاری از دانشجوها پس از این موضوع به دیگر دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد مراجعه کردند اما دانشگاه آزاد تطابق درسی و واحدها را قبول نکرده و این یعنی دانشجو برای ادامه تحصیل باید هزینه گزافی به دانشگاه آزاد بدهد و از ابتدا شروع به تحصیل کند.
این دانشجوی حقوق ضمن بیان این مطلب اضافه میکند که بسیاری از دانشجویان به لحاظ اقتصادی امکان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را ندارند، در صورتی که دانشگاهعلمی کاربردی از هر لحاظ برای دانشجویان مقرون به صرفه بود.
وی به موضوع دیگری نیز اشاره میکند و آن هم این است که با انحلال دانشکده بسیاری از افراد برای استخدام با مشکل مواجه میشوند چراکه مدرکشان را از دانشکدهای که وجود ندارد گرفتهاند.
نقش مهم علمی کاربردی در اشتغال دانشجویان
فرزاد کامیاب، دیگر دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی لار است که به واسطه تحصیل در این دانشگاه کاسبیاش را رونق داده و این روزها در پی بازگشایی کارخانه خود است. وی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی لار است درباره انحلال دانشگاه میگوید: همه دانشجوها مخالف واگذاری هستند چراکه در ادامه تحصیلشان با مشکل مواجه میشوند.
به گفته وی برخی از رشتهها مانند رشته مدیریت کسب و کار تنها در این دانشگاه تدریس میشود و امکان تحصیل برای دانشجویان این رشته در هیچ جا وجود ندارد. کامیاب معتقد است دانشگاه علمی کاربردی لار امکان تحصیل برای بسیاری از شاغلان این شهر را فراهم کرده و با انحلالش عملا امکان ادامه تحصیل از این دست افراد گرفته میشود.
علی صادق؛ دانشجوی دیگر و رئیس انجمن علمی دانشگاه است. وی که رشته گرافیک و ترم ۲ مشغول به تحصیل است در گفتوگو با تسنیم میگوید: ۸۰- ۹۰ درصد دانشجویان این دانشگاه بومی لارستان هستند که اغلب پس از اتمام تحصیل مشغول به کار میشوند در حالی که دانشجویان دانشگاههای آزاد و دولتی هنوز موفق نشدند کاری برای خود پیدا کنند.
وی معتقد است مهارت محور بودن این دانشکده سبب شده که در اشتغالزایی در سطح شهرستان هم موثر باشد و این موضوعی است که برای دانشجوها و خانوادههای آنان نیز مهم است.
دانشجوی دیگری که مایل به درج نامش در گزارش نبود؛ در گفتوگو با تسنیم میگوید: مسئولان دانشگاه هزینهبر بودن و کمی درآمد را برای واگذاری مطرح کردند در صورتی که دانشگاه بودجه دارد و از اساس دانشگاهها محل درآمدزایی نیستند.
وی معتقد است که دانشگاه وزارت نفت نیست و مسئولان دانشگاه قبل از هر اقدامی دانشجویان را فرزندان خود بدانند و درگیریهای ذهنی و دغدغههای آنان را درک کنند. برای بسیاری از دانشجویان امکان ادامه تحصیل جز علمی کاربردی وجود ندارد.
واگذاری براساس تصمیم هیئت امنا
حبیب دانشمنش، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در گفتوگو با تسنیم به برخی از این سوالات و دغدغههای دانشجویان پاسخ داد. به گفته وی براساس اساسنامه، دانشگاه جامع علمی کاربردی امکان تاسیس مرکز و گرفتن دانشجو به صورت مستقیم را ندارد.
وی میگوید: نقش ما بیشتر نظارتی است یعنی باید در کنار یک صنعت یا یک خدمت مراکزی تاسیس شود که بتواند آموزشهای مهارتی ارائه کند یعنی فرد وقتی آموزش میبیند در نزدیکیاش کارگاهی وابسته به مرکز باشد که بتواند برود در آن کارگاه و از نزدیک آن مهارت را یاد بگیرد. فلسفه وجودی دانشگاه علمی و کاربردی این بوده است.
دانشمنش با بیان اینکه این موضوع از روز نخست دانشگاه بوده و اگر این فلسفه نباشد، تفاوتی با دیگر دانشگاهها ندارد، میافزاید: در این میان مراکزی هم تشکیل شد با عنوان مراکز وابسته که در استان فارس ۴ مرکز در شهرهای لار، آباده، نیریز و پاسارگاد داریم که براساس سیاستهای دانشگاه این مراکز وابسته زمانی ایجاد شده که شرایط مهیا بوده است.
دانشمنش درباره واگذاری مرکز لارستان توضیحاتی ارائه میدهد و بیان میکند: به دلایل جمعیتی بناست این مرکز را واگذار کنند اما نه اینکه به بخش خصوصی واگذار شود یا بفروشند بلکه زیر نظامهای آموزش عالی دیگری که در آن منطقه است، اگر نیاز دارند ما ساختمان و دیگر امکانات را در اختیار آنها قرار دهیم.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در لارستان هم به آن هدف اصلی رسیده شده و هم اینکه در حال حاضر متقاضی برای تحصیل وجود ندارد علاوه بر آن ما هم خودگردانیم این طور نیست که بودجه از دولت بگیریم.
وی میافزاید: مجتمع آموزش عالی لار ساختمان ندارد، امکانات ندارد اما ما ساختمان داریم و دانشجو و محیط کار نداریم. هر دو مرکز هم جزء آموزش عالی هستند و بر مبنای موافقت هیئت امنای هر دو مرکز قرار شد که امکانات به مجتمع آموزش عالی لار واگذار شود.
نگرانی برای تحصیل دانشجویان وجود ندارد
دانشمنش در توضیح این واگذاری تاکید میکند که واگذاری به معنای فروش نیست و دانشجوهای کنونی برای تحصیل جای نگرانی نداشته باشند چراکه تا لحظه آخر فارغالتحصیلی امکان تحصیل در همین فضا را دارند.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس این واگذاری را به درخواست مسئولان شهرستان اعلام میکند و میگوید: بناست که خدمات تا آخرین نفر به دانشجوها داده شود، کارمندان دانشگاه نیز پس از واگذاری در همان محل و به عنوان کارمند دانشگاه دولتی مشغول هستند.
جهاد دانشگاهی مرکز علمی و کاربردی دایر میکند
وی همچنین از اقدام جهاد دانشگاهی برای دایر کردن مرکز علمی کاربردی در لارستان خبر میدهد که در حال حاضر روند آن پیگیری میشود و کسانی که بخواهند در مقاطع دیگر ادامه تحصیل دهند میتوانند از این مرکز بهرهمند شوند.
دانشمنش با اشاره به اینکه مدرک جهاد دانشگاهی با علمی کاربردی تفاوتی ندارد، معتقد است که در کوتاهترین زمان احتمالا در بهمن ماه این مرکز قابل استفاده دانشجویان خواهد بود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس تاکید میکند که براساس قانون امکان دایر کردن مرکز در لارستان برای دانشگاه علمی کاربردی وجود ندارد و در گذشته هم به دلیل تقاضای زیاد این امکان فراهم شده است.
وی درباره استفاده مجتمع آموزش عالی لار از امکانات دانشگاه علمی کاربردی میگوید: در گام نخست به شکل مشترک استفاده میکنیم تا وقتی که دانشجوهای کنونی فارغالتحصیل شوند اما بعد از آن کل ساختمان در اختیار مجتمع آموزش عالی قرار میگیرد.
با وجود توضیحات رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس باز هم نگرانیها برای دانشجویان وجود دارد چراکه به گفته آنان از همین زمان خدمات مانند قبل نیست و حتی در نظافت دانشگاه نیز کاستیهایی دیده میشود علاوه بر آنها شایعاتی که گاه توسط کارمندان مطرح میشود به نگرانی دانشجویان میافزاید.
نکته دیگری که به ذهن میرسد این است که در راهاندازی، انحلال و واگذاری مراکز علمی ظاهرا استاندارد و شاخصی وجود ندارد که با وجود ساختمان نیمه کاره مجتمع آموزش عالی لار بناست مرکز علمی کاربردی به این دانشگاه واگذار شود و اگر در آینده ساختمان تکمیل شد تکلیف این هزینهکرد چیست؟
یا اینکه اگر بنا بود که مرکز علمی کاربردی پس از مدتی منحل شود از ابتدا چرا تدبیری اندیشه نشده بود که هزینه زیاد برای یک ساختمان مجهز و بزرگ صرف نشود؟ و سوالاتی از این دست که نشان میدهد در امر توسعه شهرستانها باید دقت نظر و آیندهنگری بیشتری شود.
گزارش از حلیمه زارع
ف ۱۱۰