یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 35 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

سرگردانی فعالان حوزه قرآنی لارستان

میلاد لارستان: موازی‌کاری و عدم ساماندهی مناسب فعالیت‌های قرآنی در لارستان سبب انتقاد فعالان قرآنی شده و این افراد خواهان تشکیل کانون مرکزی قرآن در این شهرستان هستند. به گزارش…

میلاد لارستان: موازی‌کاری و عدم ساماندهی مناسب فعالیت‌های قرآنی در لارستان سبب انتقاد فعالان قرآنی شده و این افراد خواهان تشکیل کانون مرکزی قرآن در این شهرستان هستند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، خردادماه امسال معاون قرآنی وزیر ارشاد در سفر به لارستان از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای رشد و گسترش فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان گلایه کرد و وعده راه‌اندازی دانشکده قرآنی را داد.

۶ ماه از آن وعده می‌گذرد و هنوز اتفاق تازه‌ای در زمینه قرآن و برای فعالان قرآنی لارستان رخ نداده است. در همان سفر در جلسه‌ای با حضور امام جمعه فقید لارستان و فعالان قرآنی این شهرستان بنا شد که شورای گسترش قرآن در شهرستان تشکیل شود که این امر نیز در حد حرف و سخن باقی مانده است.

این شورا باید با حضور ریاست اداره ارشاد، امام جمعه، فرماندار، دیگر مسئولان مرتبط و فعالان قرآنی تشکیل می‌شد اما با درگذشت امام جمعه لار نه جلسه‌ای تشکیل شده و نه سخنی در این باب مطرح است.

فعالیت‌های قرآنی در لارستان متولی خاص و مشخصی ندارد اما نقش اداره ارشاد در این زمینه بیش از دیگران است. وعده‌هایی که مدیران ارشاد استان و شهرستان در زمان آغاز مسئولیت دادند و دعوت از معاون قرآنی  وزیر دلیلی  بر این مدعاست.

تشکیل معاونت قرآنی در اداره کل و انجام برخی فعالیت‌ها از جمله برگزاری جلسات شورای توسعه قرآن و هفته قرآن و عترت از فعالیت‌های اداره کل ارشاد است که البته در مقایسه با ظرفیت استان و توانمندی‌های فعالان قرآنی بسیار ناچیز است.

اما همین فعالیت ناچیز نیز در لارستان در هفته قرآن و عترت برگزار نشده است و دلیل مدعای ما صحبت‌ها و درددل‌های فعالان قرآنی این شهرستان است.

عبدالحمید اخوان از فعالان قرآنی لارستان از موازی‌کاری‌هایی که در زمینه قرآن در این شهرستان انجام می شود گلایه کرده و می‌گوید: قرآن دو بعد همگانی و حرفه‌ای دارد که متاسفانه به جز فعالیت‌های خودجوش جوانان لاری اقدامی از سوی مسئولان در زمینه قرآن انجام نشده است.

وی ضمن بیان توانمندی‌های قرآنی شهرستان لارستان و گراش از اینکه این فعالیت‌ها و توانمندی‌ها هیچ برآیند بیرونی در سطح شهرستان ندارد، انتقاد می‌کند و معتقد است تا زمانی که موازی‌کاری بین مسئولان امر وجود دارد این امر تغییر نمی‌کند.

بسیاری از فعالان قرآنی شهرستان با شنیدن اینکه هفته‌ای به نام قرآن و عترت در اواخر دی ماه در استان برگزار شده کاملا بی‌اطلاع هستند و به گفته آنان هیچ فعالیت شاخصی در این باره از سوی اداره ارشاد لار صورت نگرفته است.

محمدابراهیم روشن ضمیر از دیگران فعالان قرآنی شهر لار همت مسئولان شهرستان را برای انجام فعالیت‌های قرآنی کم می‌بیند و می‌گوید: سرگردانی کسانی که می‌خواهند در زمینه قرآن فعالیت کنند به دلیل این است که کانون مرکزی قرآن برای آموزش و فعالیت این افراد وجود ندارد.

وی معتقد است از مراکز و افرادی که در زمینه قرآن فعال هستند باید هم از لحاظ مادی و هم معنوی حمایت شود تا از تمامی ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه قرآن به خوبی بهره‌مند شد.

مساجد یکی از مراکزی است که می‌تواند بستر مناسبی برای تشکیل کانون‌های قرآنی در این شهرستان باشد که تشکیل این کانون‌ها به عهده دبیرخانه کانون مساجد و اداره ارشاد اسلامی است که به نظر می‌رسد در این زمینه آنچنان که باید فعالیتی انجام نشده است.

علی‌اصغر رفعت حقیقی، رئیس اداره ارشاد لارستان، از پیگیری‌های این اداره برای احداث دانشکده قرآنی لار و گراش خبر می‌دهد و می‌گوید: بودجه این کار باید از سوی وزارتخانه تامین شود.

وی می‌افزاید: « بودجه‌ای که میان فعالیت‌های هنری و قرآنی این اداره توزیع می‌شود، ۵۰ – ۵۰ است» اما به نظر می‌رسد جایگاه قرآن و توانمندی این شهرستان به اندازه‌ای باشد که توان و اعتبار بیشتری برای توسعه و گسترش قرآن صرف شود و علاوه بر آن در مقایسه با فعالیت‌های دیگری که از سوی ارشاد انجام می‌شود فعالیت‌های قرآنی و صرف هزینه برای انجام آنها نمود چندانی در جامعه نداشته است.

رفعت حقیقی مشخص نبودن تکلیف امام جمعه این شهر را عامل دیگری برای کم‌رونقی فعالیت‌های قرآنی و عدم تشکیل قرارگاه قرآنی می‌داند در صورتی که امام جمعه یکی از اعضای این قرارگاه و شورا است و ادامه فعالیت این شورا با حضور مسئولان اداره ارشاد، تبلیغات، اوقاف، فعالان قرآنی و دیگر مسئولان می‌توانست ادامه یابد.

مجتبی میردهقان، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد لارستان با به حق دانستن خواسته‌های فعالان قرآنی شهرستان لارستان برای توسعه و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی می‌گوید: یکی از دلایلی که سبب می‌شود فعالیت‌های انجام شده دیده نشود یا کم جلوه کند، ظرفیت عظیم این شهرستان در زمینه فعالیت قرآن است.

وی معتقد است این ظرفیت و توانمندی سبب ایجاد توقعی میان فعالان قرآنی این منطقه شده است توقعاتی که گاه برآوردن آنها از سوی اداره ارشاد شهرستان برنمی‌آید.

یکی از اقداماتی که در شورای توسعه قرآنی استان فارس دنبال می‌شود تهیه اطلس قرآنی است که بر مبنای آن فعالیت‌ها در شهرستان‌ها نظام‌مند شده و سامان می‌یابد. انجام سریعتر این امر می‌تواند سبب رضایت فعالان قرآنی به ویژه در شهرستان لارستان شود.

نکته دیگری که ذکر آن لازم است برگزاری محافل هفتگی قرآن در لار با تشکیل انجمن قرآن و عترت در اداره ارشاد لارستان است. همانگونه که انجمن سینما در این شهرستان هر هفته با همکاری اداره ارشاد برنامه نقد و اکران فیلم دارد، اداره ارشاد می‌تواند فعالیت‌های قرآنی را نیز هفتگی کرده و فعالان قرآنی را بیشتر در امور مشارکت دهد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۴:۰۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین