چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 46 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 14

اثر تاریخی “دهن شیر” لار، وضعیت مناسبی ندارد! + تصاویر

به گزارش میلاد لارستان در پی تماس چند تن از همشهریان دلسوز شهر لار، مبنی را وضعیت نامطلوب “دهن شیر” لار، یکی از آثار باستانی و زیبای باقی مانده از…

به گزارش میلاد لارستان در پی تماس چند تن از همشهریان دلسوز شهر لار، مبنی را وضعیت نامطلوب “دهن شیر” لار، یکی از آثار باستانی و زیبای باقی مانده از عهد صفویه، برای اطلاع از موضوع به مکان قرار گرفتن این اثر تاریخی واقع در: شهرقدیم لار، پشت بازار قیصریه رفتیم.

به محض رجوع به محل، دو تن از بازاریان به سرعت خود را به ما رساندند و بدون توقف از مشکلات این اثر نفیس، درد دل می کردند.
تا آنجایی که ما می دیدم و می شنیدیم، مشکل بود و مشکل. اگر بخواهیم بصورت تیتروار به قضیه بپردازیم، مشکلات “دهن شیر” لار به شرح ذیل است:

–    عدم بهره مندی این اثر تاریخی از نور کافی و یا بعبارت دیگر، بی نوری – تنها لامپ آویزان در این مکان که ۴۰ واتی است، سوخته بود – که واقعاً در خور شأن این اثر نیست. می توان با هزینه ای نچندان زیاد، یک نورپردازی زیبا برای آن فراهم کرد.

–    هشدار: طاق نمای زیبای “دهن شیر لار” ترک خورده است و در صورتی که مورد ترمیم قرار نگیرد، قطعاً در آینده ای نچندان دور، سقف این مکان فرو خواهد ریخت.

–    شیری آبی که برای این مکان تعبیه شده ، خراب است و بطور مرتب در این ایام بی آبی که آب انبارها خالی از آب اند، آب شیرین آب انبار به هدر می رود!

–    وجود یک فرد راهنما در این محل برای راهنمایی افراد ناآشنا به چنین مکانهایی واقعاً نیاز است و این مهم در موقع رجوع مسافرین و بازدیدکنندگان قابل حس است.

–    می توان با نصب تابلوهای راهنما و یا قراردادن اشیاء مرتبط با این مکان، نحوه استفاده از اینگونه آثار را به بازدیدکنندگان نشان داد.

–    به لحاظ تمیزی محیط نیز، از در ورودی تا روی پله ها و محل خروج آب، وضع اسف باری وجود دارد.

– یکی از مشکلات اساسی دیگر این بنا، این است که؛ دیواره خارجی آن که کاه گلی است، به مرور زمان به وسیله آب باران شسته شده و نمای بسیار نازیبایی را از اثر نمایان می کند.

“دهن شیر” لار به شماره  ۱۲۷۰۳  در تاریخ ۱۹/۰۵/۸۴ در فهرست به ثبت آثار ملی رسیده است. این بنا متعلق به دوره صفویه می باشد.

بنا “دهن شیر” بگونه ای ساخته شده که؛ با دارا بودن راه پله ای به طول ۸۰/۱۲ و قرار داشتن شیر آبی در قسمت انتهایی آن، از این مکان برای برداشتن و نوشیدن آب استفده می شده است. در پشت این شیر آب، برکه (آب انباری) بنام چهار برکه قرار دارد و به عبارت دیگر بعنوان مخزن آب از آن استفاده می شود.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین