شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

آرایشگری که به نرخ روز، نان نمی‌خورد!+تصاویر

یک آرایشگر قدیمی و با سابقه در شهر لار، با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، سعی می‌کند در کار خود انصاف را تا حدامکان رعایت کند و به عبارتی به…

یک آرایشگر قدیمی و با سابقه در شهر لار، با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، سعی می‌کند در کار خود انصاف را تا حدامکان رعایت کند و به عبارتی به نرخ روز نان نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری میلاد لارستان، امروزه بحث پول و معیشت و گلیم خود از آب گرفتن به موضوع درجه یک اغلب خانواده‌ها مبدل شده و به همین سبب عده‌ زیادی از افراد برای دستیابی به ثروتی بیشتر انصاف و هم‌نوع‌دوستی را به ورطه فراموشی می‌سپارند.

حاج‌ امان‌الله احمدی از آرایشگران قدیمی لار به شمار می‌رود که در گذشته‌ای نچندان دور و از زمانی که کمتر افرادی به شغل پیراشگری مشغول بودند، وارد این حرفه شده و بعبارتی از نخستین افرادی است که در شهر لار وارد حرفه آرایشگری شده است.

مغازه این آرایشگر در خیابان مدرس جنوبی شهر لار وجود دارد که اکنون اصلی‌ترین خیابان این شهر محسوب می‌شود. به گفته آقای احمدی زمانی که این مغازه راه‌اندازی شد، فقط ۳ مغازه در این حوالی وجود داشته است.

مغازه آقای احمدی درست در روبه‌روی آب‌انبار «سبزکوه» واقع شده است. وقتی برای مصاحبه به سمت آرایشگاه حرکت کردم، این دلهره را داشتم که به جهت شلوغی مغازه و حضور مشتریان چگونه وقت مصاحبه بگیرم. با حضور در جلوی مغازه، متوجه دوچرخه قدیمی معروف به دوچرخه ۲۸ شدم که آقای احمدی از آن به عنوان وسیله نقلیه خود بهره می‌گیرد.

وارد حجره که شدم، مغازه خلوت بود و آقای احمدی در آرایشگاه حضور داشت. در ادامه مصاحبه علت خلوتی مغازه را متوجه خواهید شد.

امان‌الله احمدی متولد سال ۱۳۲۳ هجری شمسی است و به گفته خودش از سن ۱۶ سالگی وارد کار آرایشگری شده است(یعنی بیش از ۶۰ سال) و زیرنظر حاج محمد سلمان‌پور به شکل شاگردی به کسب آموزش این حرفه پرداخته است.

 

وی درباره تاریخچه مغازه خود می‌گوید: در ابتدا مغازه ما در کنار مسجد فضل‌الله‌خانی بود و زمانی که به مکان فعلی آمدم در این نقطه از شهر فقط ۳ حجره وجود داشت و همه این نقاط خاکی بود و اکنون تمام خیابان مدرس جنوبی به خیابان اصلی شهر لار و محل دادوستد تبدیل شده است.

این پیرایشگر قدیمی اصلاح و پیرایش کردن حاج باقرآقا غفوری(از وعاظ و علمای متدین شهر لار) و آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری(ره) از افتخارات خود می‌داند و معتقد است: امروز نرخ آرایشگری ساده در حدود ۳۰ هزار تومان است اما بنده اصراری بر پرداخت این نرخ ندارم.

احمدی با اشاره به اینکه عده‌ای از مشتریان که دارای تمکن مالی به نسبت مناسبی هستند، در هنگام پرداخت هزینه تمام و کمال اقدام می‌کنند، خاطر نشان کرد: روزانه چندین مشتری به آرایشگاه مراجعه می‌کند که توان پرداخت هزینه‌بها را ندارد و بنده هم هیچ مشکلی در ارائه خدمات رایگان به آنها را ندارم.

وی اکثر مشتریان خود را با رده سنی بالا معرفی می‌کند و می‌گوید: در میان مشتریان افراد جوان زیادی هم وجود دارند که از مدل‌های رنگارنگ امروزی متنفر هستند و برای انجام پیرایش ساده به این مغازه می‌آیند.

این آرایشگر کهنه‌کار با اشاره به اینکه از زمان پیدایش بیماری کرونا وضعیت خراب‌شده و کار و کاسبی از رونق افتاده است، ادامه داد: علت خلوتی مغازه هم به دلیل حضور کمتر مسافران در شهر لار است و به جهت آنکه مردم نیز کمتر از خانه خارج می‌ِشوند، از تعداد مشتریان کاسته شده است.

احمدی با ابراز امیدواری نسبت به رقم خوردن آینده‌ای روشن برای تمام جوانان، گفت: امید می‌رود زمینه اشتغال جوانان فراهم شود و از طرفی انتظار می‌رود صاحبان مغازه‌هایی که به جوانان اجاره داده‌اند، جوانان را کمک کنند تا به لحاظ وضعیت اقتصادی و تشکیل زندگی دچار مشکل نشوند.

وی در توصیه خود به جوانان خاطر نشان کرد: بعضی از جوانان می‌خواهند از همان پله اول به پشت‌بام برسند اما این کار غیرممکن است و باید توجه داشته باشند که با تلاش انسان به موفقیت دست می‌یابد.

این آرایشگر با اشاره به اینکه به طور مرتب اشیاء و لوازم با الکل مورد ضدعفونی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: خوشبختانه در طول این چند دهه فعالیت خود، با وجود سرکشی‌های مستمر کارشناسان بهداشت، حتی یکبار هم ایراد و مشکلی را از بنده نگرفته‌اند.

احمدی با بیان اینکه تجهیزات ایمنی همچون کپسول آتشنشانی از گذشته در مغازه موجود بوده است، ادامه داد: خردادماه هر سال، موعد پرداخت سالیانه مالیات است که به طور مرتب برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

وی با اذعان به اینکه سواد خواندن و نوشتن ندارد اما روزنامه میلاد لارستان اشتراک دارد، افزود: برای مطالعه مردم و افراد در نوبت پیرایش، قفسه کتاب و روزنامه در گوشه مغازه تعیین شده است.

این آرایشگر برای تمامی مسئولان آرزوی سلامتی و توفیق خدمت به مردم و شهر کرد و گفت: امید می‌رود مسئولان به فکر انجام درست مسئولیت خود باشند تا در پیشگاه خداوند سربلند باشند.

اغلب مشتریان آرایشگاه احمدی، وی را فردی متواضع، مردمی، بی‌حاشیه، خدا ترس، با انصاف و نوع‌دوست می‌شناسند.

یکی از مشتریان این آرایشگر قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه آقای احمدی سالیان متمادی است که توانسته با اخلاق نیکو و خوش‌گفتاری مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند، اظهار داشت: با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، هیچگاه نشده از حق‌الزحمه‌ای که از طرف مشتریان پرداخت می‌شود، گلایه کند.

وی با اشاره به اینکه بارها دیده و شنیده است که از افراد مستضعف و نیازمند برای انجام کار پیرایشگری هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، افزود: تا پیش از شیوع کرونا، از همان ساعات اولیه صبح و قبل از باز شدن در مغازه، مشتریان در جلوی مغازه در انتظار حضور آقای احمدی بودند.

این شهروند لاری با بیان اینکه با وجود آنکه نرخ پیرایشگری از سوی اتحادیه تعیین و اعلام شده است اما آقای احمدی با نرخی بسیار پائین به مشتریان خدمات می‌دهد، تصریح کرد: آقای احمدی در کار خود بیشتر از دستگاه‌های آرایشگری دستی استفاده می‌کند که امروزه در کمتر مغازه‌ای از آن استفاده می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، استفاده از دستگاه‌های اصلاح قدیمی و دستی که به تعداد زیاد در این مغازه وجود دارد، نشان دهنده سادگی در کار آقای احمدی است. البته در کنار این دستگاه‌ها، ماشین‌های آرایشگری امروزی نیز مشاهده می‌شود.

آنچه برای ما جالب بود، وجود قفسه‌ای برای کتاب و روزنامه بود که در گوشه مغازه برای استفاده مراجعه‌کنندگان و مشتریان تعبیه شده که می‌تواند این اقدام الگویی برای سایر مغازه‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد.

گزارش از: حسن فراست

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین