پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به طرح های راهسازی جنوب فارس

فرماندار ویژه لارستان، از اختصاص مبلغ پنج هزار میلیارد ریال در قالب وام از محل ماده ۵۶ برای شتاب بخشی در اجرای طرح ملی و نیمه کاره محور لار- جهرم – بندرعباس خبر داد.

فرماندار ویژه لارستان، در سلسله دیدارهای هفتگی خود با حمید امانی همدانی، معاون امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار کرد و از اختصاص مبلغ پنج هزار میلیارد ریال در قالب وام از محل ماده ۵۶ برای شتاب بخشی در اجرای طرح ملی و نیمه کاره محور لار- جهرم – بندرعباس خبر داد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از داریوش دهقان، با تشریح فرآیند نحوه اختصاص و اعطای این میزان وام، گفت: تخصیص این مبلغ علاوه بر اعتبارات ابلاغی از محل های مختلف در بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه ملی و جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس است.

 

 

وی تصریح کرد: استفاده از روش های نوین مالی و فاینانس خارجی و به ویژه ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت می تواند به عنوان یک اولویت مهم برای کمک به اجرای طرح های مهم و کلان در حوزه های مختلف باشد.

دهقان افزود: بر همین اساس و با تلاش ها و پیگیری های وافری که برای توجیه فنی و اقتصادی و اهمیت محور جهرم – لار – بندر عباس صورت گرفت ، موافقت های لازم برای تامین مالی مبلغ پنج هزار میلیارد ریال در قالب ماده ۵۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای این پروژه انجام شد.

فرماندار لارستان، یادآور شد: سال گذشته هم مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از همین محل یعنی ماده ۵۶ و از طریق بانک ملی به این پروژه اختصاص یافت که تاکنون بخشی از آن معادل ۶۰۰ میلیارد ریال به اداره کل راه و شهرسازی لارستان ابلاغ شده است.

حمید امانی ، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این دیدار گفت: از هر محلی که ممکن باشد برای شتاب بخشی و اتمام این محور ترانزیتی و البته نا ایمن آماده همکاری و تخصیص  افزایش میزان اعتبارات آن هستیم.

فرماندار لارستان، تاکید کرد: با توجه به اینکه این محور یکی از پرترددترین و در عین حال پر حادثه ترین محورهای کشور می باشد، باید ضرورت و اهمیت اتمام و تکمیل این جاده که نجات جان صدها نفر از هم وطنانمان را در طول سال بهمراه خواهد داشت در کانون توجه مسئولان و مقامات دولتی و وزارت راه و شهرسازی بیش ز پیش قرار گیرد.

 

 

فرماندار ویژه لارستان، با بیان اینکه تردد انواع خودروهای سبک و سنگین به ویژه کامیون های حامل مواد سوختی و غذایی در محور جهرم- لارستان -بندرعباس همواره پرترافیک و حادثه خیز است؛ یادآور شد: حجم زیاد ترافیک در این جاده آرامش و صبر را از مردم منطقه و مسافران گرفته است.

دهقان بیان کرد: بر اساس گزارش اداره کل راه و شهرسازی حدود ٢٠٤ کیلومتر از طرح احداث باند دوم این محور در حوزه لارستان قرار دارد که تاکنون احداث باند دوم در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است .

هم اینک یکی از پروژه های اساسی و اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مسئولان و مقامات اجرایی در استان فارس و حوزه وزارت راه و شهرسازی تکمیل و بهره برداری از طرح چهار خطه کردن محور لار- جهرم – بندرعباس است و هم اینک کل این محور در قالب پنج فاز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، گفت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست.

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی ها و وعده های پیمانکاران این پروزه قرار است که در هفته دولت و در شهیور امسال حدود ۴۰ کیلومتر دیگر از این جده پرتردد و پر خطر زیر بار ترافیک رود. حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال تاکنون این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.

همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر با توجه به اعلام اداره کل راه و شهرسازی لارستان هم رقمی  افزون بر چهار هزار میلیارد ریال است.

تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است و حتی به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود.

این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن اگرچه در حوزه جغرافیایی دو استانفارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود که تردد روزانه و ترافیک سنگین تریلرهای حامل مواد سوختی و غذایی در این مسیر از مناطق مختلف کشور خود گواهی بر این مدعاست.

محور لار – جهرم- بندرعباس کوتاه‌ ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.

به گفته مسئولان و براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود یعنی در هر ساعت حدود ۲۰ تریلی بارگیری و در این مسیر تردد می‌کنند.

تبادلات تجاری و بازرگانی میان مردم لارستان و سایر شهرهای جنوبی فارس با بندرها و مناطق جنوبی از جمله هرمزگان، عسلویه و قشم موجب شده که تردد زیادی در این محورترانزیتی صورت بگیرد و شاهد بار سنگین ترافیک در این مسیر باشیم که بدون شک ارتقای محور و ایمن سازی این جاده از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین