یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

یادداشت: گمانه‌زنی افزایش نمایندگان؛ آیا نیاز به اقدام به‌موقع است؟

  بر اساس مصاحبه رئیس مجمع نمایندگان فارس در بحث افزایش دو سهمیه به جمع نمایندگان استان فارس و تلاش نماینده لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس برای…

 

بر اساس مصاحبه رئیس مجمع نمایندگان فارس در بحث افزایش دو سهمیه به جمع نمایندگان استان فارس و تلاش نماینده لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس برای جایگزینی حوزه انتخابیه لارستان به‌جای شیراز و یا مرودشت باید توجه مردم ارجمند را به توضیحات زیر جلب کرد:

موضوع حضور دو نماینده در حوزه انتخابیه به‌صورت طبیعی نه اینکه بد نیست بلکه می‌تواند تقویت کننده توسعه در منطقه باشد اما تجربه افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه لارستان که با هدف جدا کردن لامرد و مهر از پیکره لارستان انجام گردید و نهایتا به دو نماینده تقسیم شد را تجربه کرده‌ایم.

همچنین طرح دو نماینده کردن حوزه انتخابیه در سال ۱۳۹۳ با هدایت وزرای شهرستان رقیب در پایتخت باز هم کلید خورد.

در سال ۹۳ نیز طرحی برای افزایش ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس ارائه شده بود و به این دلیل که قرار بود یک نماینده به استان فارس اضافه شود برخی افراد عالی‌رتبه در پایتخت در صدد بودند تا با نیت تضعیف لارستان از حیث وسعت و جمعیت، شهرستان‌های گراش و خنج را از لارستان جدا کرده و یک حوزه انتخابیه جدید متشکل از شهرستان‌های گراش، خنج و قیروکارزین ایجاد نمایند.

این طرح که از بیرون منطقه کلید خورده بود می‌توانست باعث یک دلمشغولی بزرگ برای منطقه و وارد آمدن یک آسیب بزرگ اجتماعی و التهاب منطقه‌ای فراگیرتر از حوادث سال ۸۸ گردد.

با این طرح حدود ۷۰۰۰ کیلومتر مربع از وسعت این حوزه انتخابیه و حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت آن کسر می‌شد و در نتیجه مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه یعنی ارتقای به استان دچار آسیب جدی می‌شد. لذا دیگر جای درنگ نبود و با استفاده از تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، فریاد اعتراض مردم از حوزه انتخابیه با جمع آوری طومار مخالفت از مردم و شوراهای هر دو شهرستان خنج و گراش به گوش مسئولان رسید.

همچنین نامه‌های اعتراضی با امضای نماینده، فرماندار و امام جمعه مناطق تهیه و به وزارت کشور و رئیس جمهور منعکس شد.

در این زمینه استاندار وقت فارس مرحوم دکتر احمدی هم توسط دکترجعفرپور در جریان قرار گرفت و وی نیز به شدت با این حرکت اعلام مخالفت نمود.

با این اعتراض‌ها که توسط دکتر جعفرپور نماینده وقت مردم در مجلس مدیریت می‌شد این موضوع کنار گذاشته شد و البته با اعتراضات سایر شهرستان‌های کشور این طرح کلا منتفی شد.

مجددا نمایندگان مجلس یازدهم طرح افزایش ۴۰ نماینده را مطرح کرده و در حال بررسی موضوع در کمیسیون‌ها و احتمالا به‌زودی جهت تصویب در صحن علنی مجلس می‌باشند.

بر اساس شواهد قرار است یک نماینده به حوزه انتخابیه شیراز و یک نماینده به حوزه انتخابیه مرودشت به دلیل افزایش جمعیت اضافه شود اما به نظر می‌رسد نماینده حوزه انتخابیه لارستان در صدد احیای طرح سال ۹۳ بوده و به بهانه عدم توان رسیدگی به ۵ شهرستان حوزه‌های انتخابیه که در یکی از سخنرانی‌ها بیان کرده بود در منطقه دو حوزه انتخابیه لارستان، جویم و حوزه گراش، اوز و خنج اقدام نموده تا به اصطلاح برای همیشه انتخاب یک نماینده از شهر زادگاهش را تضمین نماید.

نگارنده: محمد مظفری/ فعال اجتماعی

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۳:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “یادداشت: گمانه‌زنی افزایش نمایندگان؛ آیا نیاز به اقدام به‌موقع است؟”

  1. خدمت آقای محمد مظفری گفت:

    دنیا در حال تغییر و دگرگونی است اگر همه شرایط موجود تا ابد ثابت بماند حرف. نویسنده محترم درست اما در غیر اینصورت آرای گراش. در مقابل مجموع آرای. شهرستانهای خنج. اوز کمتر. میشود و معلوم نیست همیشه. نماینده از گراش. باشد. اما در حوزه. لار ستان وجویم. همیشه. نماینده. از لار. است

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین