جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

زبان لارستانی در اوز پاس داشته شد+تصاویر

زبان لارستانی در اوز پاس داشته شد

اسفندماه۱۳۷۸همایش بین المللی زبانشناسی و مردم شناسی لارستان با حضور جمع کثیری از زبان شناسان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و زبان در محدوده جغرافیایی جنوب ایران برگزار گردید.این همایش در نوع خود یکی از بی نظیرترین اتفاقات فرهنگی دهه اخیر جنوب ایران می باشد.۲۵اسفند ماه سالروز اختتامیه این همایش به عنوان پاسداشت روز زبان مادری «زبان لارستانی زبان مهربانی ها و آرامی ها» در تقویم فرهنگی این شهرستان جای گرفت.

IMG_1662-1024x682به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز ؛ موزه مردم شناسی این شهر به پیشنهاد بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و بمناسبت ۲۵ اسفندماه سالروز همایش بین المللی زبانشناسی و مردم شناسی لارستان،میزبان جمع کثیری از دوستداران فرهنگ،ادب و هنر ازشهرهای لار،گراش،اوز،خنج،بستک و دیگر نواحی و روستاهای منطقه لارستان بود.

IMG_1550-1024x682

IMG_1688-1024x682

در ابتدای این مراسم فروغ هاشمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز،ضمن خوش آمد گویی به مسئولین و هنرمندان و مهمانان ،زبان را افتخار و هویت هر شخص خواند و افزود زبان من مایه ی مباهات من است ، لاری باشم ،گراشی ، خنجی ، بستکی ، بندری یا اوزی فرقی نمی کند ما هم زبانیم و زبان امری است که پیوند ارتباطی بین ما با هم زبانان را بهتر برقرار می کند و افزود امید که این امر و این حرکت زیبا به نام روزی با نام زبان مادری نهادینه شود و هر سال به پاسداشت زبان مادری تداوم داشته باشد .

IMG_1548-copy-1024x706

سپس سید هادی عبدالرحیم زاده به عنوان نماینده بنیاد بازشناسی لارستان کهن به بیان مطالبی در پاسداشت زبان لارستانی و شرح فعالیت ها و اهداف این بنیاد پرداخت. وی گفت: زبان موجودیتی تاریخی دارد و باعث پیوند رخ داد ها از گذشته تا حال و آینده می شود، بر این اساس هر تلاشی در جستجوی ابعاد گم گشته زبانمان تلاش در جهت بازسازی هویت خودمان است و در این راستا می کوشیم تا با ثبت داشته ها به فهم تازه ای از پیوستگی هر لارستانی با این پیشینه و میراث غنی نیاکانمان دست یابیم.

IMG_1674-1024x682

پس از آن عنایت الله نامور ( شاعر و پژوهشگر ) در باره شعر و شاعران محلی و زبان مادری به سخنرانی پرداخت و درباره پژوهشی که درباره شاعران محلی انجام داده بود سخن گفت.وی همچنین از زبان لارستانی به عنوان زبانی با قدمت طولانی نام بردند.

IMG_1632-1024x682

سخنران بعدی سید علی اصغر رفعت حقیقی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان بود. وی بیان داشت : زبان نعمتی است که خداوند متعال به انسان داده و به این سبب او را اشرف مخلوقات نموده است.شکی در این مساله نیست که بایستی همگی در احیای زبان مادری خود که مایه هم بستگی ما در کل کشور و حتی جهان می شود ،نهایت تلاشمان را عرضه داریم.

IMG_1556-1024x632

وی ادامه داد :این مزیت قابل توجهی است که منطقه لارستان نسبت به دیگر مناطق فارسی زبان دارای زبان مستقل است که این امر نشانه بالندگی و رشد فکری ، عقلانی مرمان این دیار به موازات تاریخ کهن آن است. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان از مجموعه همکاران خود در شهر اوز به سبب برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی کرد و نوید برگزاری همه ساله چنین مراسمی را داد.

IMG_1699-1024x682

این مراسم با شعرخوانی بومی غزل مفتوحی وعبدالرضا مفتوحی از لار، محمد رفیع نامی از اوز،محسن دهقان از دهکویه و خوانش عبدالعزیز نصریانی از فیشور در باره کتابها و شعرهایی که به زبان مادری نگارش شده است ادامه یافت.

IMG_1536-1024x682

سپس اسدالله نوروزی عضو هیئت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان به ارائه مطالبی درباره تفاوت های زبان با یکدیگر و زیبندگی تسلط فرزندان از دوران کودکی به زبان های مادری ، ملی و دینی پرداخت.

IMG_1571-1024x737

گفتنی است در این مراسم گروه موسیقی محلی شب و تلا،گروه سرود دبستان مهرماه کرانی و کاته خوانی با اجرا و گویش محلی نوسط آیدا مختاری و سیاوش کریما به هنرنمایی پرداختند.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین