شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

ترغیب به مهاجرت معکوس لارستانی ها

در دو شماره  میلاد مطلبی با عنوان «لار شهری که می توان زیبا و شاداب  و دیدنی نمود» تقدیم خوانندگان  شد  وبازخورد مثبتی (هم در دیدارها ی رودررو و هم…

در دو شماره  میلاد مطلبی با عنوان «لار شهری که می توان زیبا و شاداب  و دیدنی نمود» تقدیم خوانندگان  شد  وبازخورد مثبتی (هم در دیدارها ی رودررو و هم درسایت میلاد )در پی داشت اغلب همشهریان به ضرورت شاداب سازی شهر اذعان داشتند

وبرخی تعبیر «نهضت درختکاری» را برای توسعه فضای سبز در لار پیشنهاد داده بودند که  قابل تامل می باشد و اگر حقیقتا این پیشنهاد از سوی مسئولین وهمشهریان جدی گرفته شود و یک حرکت جمعی جهت تغییر در چهره شهر ما بوجود بیاید نتایج ثمر بخش آن در آینده ای نه چندان دور عاید مردم وشهر ما خواهد شد.

در مطلب فوق الذکربه ضرورت توجه مسئولین شهری در فراهم نمودن امکانات مناسب تفریحی در این شهر اشاره شده بود زیرا به دلایل مختلف لار با وجودی که یکی از قدیمی ترین شهرهای استان فارس و کشور است اما از نظر شاخص های یک شهر زیبا و دیدنی (علیرغم برخورداری از بسیاری ظرفیت ها ) در جایگاه قابل قبولی قرار ندارد.

بررسی چرایی این موضوع مجال دیگری می طلبد و امید است دست اندرکاران به درستی از توان فکری کارشناسان این حوزه خصوصا جوانان و نخبگان بومی  بهره ببرند  در شهر لار  به دلیل  پراکندگی حوزه  شهری و محدودیت منابع مالی، انجام طرح های عمرانی، هم زمانبر است و هم پرهزینه ، که مجریان طرح علیرغم میل باطنی خود نمی توانند همه آنچه در ذهن و برنامه های خود دارند را به مرحله اجرا در بیاورند و در این زمینه باید به شهرداری وشورا حق داد.

در چنین شرایطی باید از همه ظرفیت ها برای تغییر چهره شهر کمک گرفت مثلا:

*جلب توجه مسئولان بالادستی برای حمایت مالی بیشتر از طرح های عمرانی : با توجه به قدمت شهر لار در نقشه سیاسی و جغرافیایی کشور، توجیه مسئولان بالا دستی راهگشاست مثلا سال گذشته که یک هیئت بازرسی از تهران  به لار آمده بودند از بعضی کاستی ها در شهرداری لار (باتوجه به سابقه  شهر نسبت به دیگر مناطق استان و کشور)تعجب نموده بودند و موارد دیگری که شاید مشابه آن کم نباشد و توجیه این موضوع برای مدیران ما فوق قطعا فوایدی برای شهر خواهد داشت.

*همراهی مردم وخیرین در شاداب سازی و عمران شهر:سمت وسوی عمده امور خیریه در شهر ما به طرف ایجاد بناهای آموزشی و مراکز درمانی واحداث مساجد و حسینیه ها و یااموری از این دست می باشد که هر کدام درجای خود عملی پسندیده می باشد اما می توان با استفاده از تریبون های نماز جمعه  ومنابر وعظ وخطابه نسبت به همراهی خیرین به  سمت شاداب سازی شهر استفاده بهینه نمود.

*مشارکت بانک ها در اجرای طرح های عمرانی شهرداری:با وجودی که گفته می شود ۴۴% سپرده های بانکی استان به لارستانی ها اختصاص دارد اما مشارکت بانک ها در اجرای پروژه های عمرانی را کمتر شاهد بوده ایم .

این موضوع نیاز به حمایت قاطع مسئولین ارشد شهرستان اعم از فرماندار و نماینده مجلس از طرح های عمرانی شهرداری و شورای شهر دارد. تا بانکها در برخی پروژه های عمرانی شهر مشارکت نمایند.

در اینجا به نکته ای اشاره می کنم که شاید کمتر به آن توجه شده است و آن مهاجرت همشهریان به سایر مناطق کشور  می باشد  که البته هر یک با انگیزه های متفاوت از زادگاه خود رفته اند اما یقینا نبود امکانات مناسب تفریحی و شاداب نبودن شهریکی از آن دلائل می باشد و هزینه هایی برای شهرستان به همراه داشته و دارد و باید شرایطی فراهم نمود که مهاجرت معکوس از سوی همشهریان برای پیشرفت لارستان  انجام شود و این  موضوع با تصمیم و اراده مسئولان و همراهی مردم شدنی است خوب دقت کنید :

*از مجموع ۱۰  نفری که مسئولیت شهرداری لار  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده داشته اند ۸ نفر بعد از دوران مسئولیت خود به خارج از شهرستان  رفته وعموما شیراز و تهران را برای سکونت موقت و یا دائم خود اختیار نموده اند .

*از بین لارستانی هایی که عهده دار نمایندگی مردم در مجلس  بوده اند چند نفر در زادگاه خود مانده اند؟

*لارستانی هایی که عهده دار فرمانداری لارستان بوده اند کدامیک در لار مانده اند ؟عموما مهاجرت کرده و درمرکز استان یا تهران سکونت دارند.

*مهاجرت تعداد قابل توجهی از پزشکان متخصص لاری و لارستانی که در این آب و خاک به دنیا آمده  و بعضا با امتیاز ویژه این منطقه به معتبر ترین دانشگاه ها وارد شده اند و سال هاست که شهر و دیار خود را فراموش کرده اند   تعداد آنها رقم قابل توجهی را شامل می شود. امروز تا چه اندازه منطقه به تخصص آنها نیاز دارد ؟

*کوچ تدریجی تجار و بازرگانانی که در لار سکونت داشته اند را در نظر بگیرید آمار های غیر رسمی از مهاجرت بیش از دهها هزار نفری لاری ها و لارستانی ها عموما به مرکز استان حکایت دارد. این سرمایه ها تا چه اندازه می توانستند راه گشای مشکلات اقتصادی ، فرهنگی ،تفریحی و..  زادگاه خود باشند؟

* به این آمار ها مهاجرت روسای ادارات وکارمندان ادارات و فرهنگیان و مهندسان رشته های مختلف فنی و حرفه ای  ونخبگان دانشگاهی سال های اخیر که سرمایه های گرانقدر منطقه هستند اضافه کنید تا به عمق مسئله  پی ببرید.

خوانندگان عزیز مستحضر هستند که  حرف اول درتوزیع اعتبارات (برای برخورداری بهتر و بیشتر از امکانات ) راآمار جمعیتی  هر منطقه می زند  که به دلیل مهاجرت دهها هزار نفری  همشهریان در بسیاری از امور علیرغم برخورداری ازشاخص های دیگر اما به دلیل کمی جمعیت با پاسخ منفی مدیران مافوق مواجه بوده ایم نمونه بارز آن که تقریبا مورد درخواست همشهریان می باشد ارتقای شهرداری لاربه دو شهرداری مستقل یکی برای شهر جدید و دیگری برای شهرقدیم که تا کنون تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

توضیح این نکته ضروری است که مهاجرت فی نفسه هیچ ایرادی نداردچرا که بعضی به  جهت ادامه تحصیل  یا به دلایل شغلی و یا نبود بازار مناسب کار و عواملی از این دست مهاجرت کرده اند البته تعدادی از همشهریان که به هردلیل از لار خارج شده اند همچنان دل در گرو زادگاه خود داشته و دارندو برای توسعه وپیشرفت منطقه کمر همت بسته اند و از راحتی خود گذشته اند تا لارستان به جایگاه واقعی خود برسد همچنانکه بعضی از مسئولین گذشته وحال وخیرین و نیک اندیشانی که در عمل، زادگاه خود را فراموش نکرده اند  به فکر  پیشرفت  منطقه هستند و به لارستانی بودن خود افتخار می کنند.

اما هدف از بیان این آمار تلنگر جدی به مردم ومسئولین فعلی شهرستان  است که  اگر همچنان در فراهم کردن امکانات مناسب تفریحی و شادی مردم و نیز زمینه های اشتغال کاری نکنند در سال های آینده مهاجرت بیشتری را شاهد خواهیم بودواز همه دستگاه های مسئول جامعه اعم ازنهادهای دینی ، فرهنگی  و دیگر بخش های اجتماعی خصوصا شورا و شهرداری انتظار می رود با جدیت به این موضوع نگاه کنند که هر گونه سستی یا کم توجهی موج مهاجرت را در جوانان امروز که سرمایه های این منطقه هستند تشدید خواهد کرد با یک نگاه مسئولانه، عواملی که به مهاجرت نسل قبل منجر شده شناسایی  و به تدریج در رفع آن مشکل همت نمایند یکی از مهم ترین عوامل همانا نبود جذابیت های فرهنگی ،تفریحی ،هنری و عدم وجود مراکز تفریحی و گردشگری  است .

انتظار می رود در این زمینه که دغدغه اکثریت جوانان وعلاقه مندان شهرستان است جهاد گونه همت نموده تا نسل جوان امروز که به باور نگارنده از نسل پیشین در بسیاری شاخص ها توانمندی های بیشتری دارند با عشق و علاقه مضاعف در خدمت  مردم منطقه باشند زیرا این سرمایه های ارزشمند نباید چون گذشته از دست بروند .

از همه دلسوزان و مسئولان ارشد شهرستان می خواهم به این آمار توجه کنند که چه سرمایه های گرانقدری از لارستان رفته اند و بیشتر آنان سال هاست که حتی برای دیدار دوستان وبستگان خود هم به لار نیامده اند و فرزندانشان هم هویت واقعی خود را یا فراموش کرده و یا نمی خواهند کسی بداند ..

نگارنده: غلامرضا حامدپور

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین