یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲ب.ظ
::آخرین مطلب 43 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

هفته سوم مهرماه 1381 – شماره 252 (هفته‏ ها و سالروزها و احساس مسؤوليت مسئولين)

يكى از فوائد برگزارى سالروزها و هفته‏ها و يادبودها و در يك كلمه »ايام‏الله« ايجاد حس بيدارى و گسترش ايثار و از خودگذشتگى در جامعه اسلامى است. به عنوان نمونه…

يكى از فوائد برگزارى سالروزها و هفته‏ها و يادبودها و در يك كلمه »ايام‏الله« ايجاد حس بيدارى و گسترش ايثار و از خودگذشتگى در جامعه اسلامى است. به عنوان نمونه برگزارى هفته دفاع مقدس براى يادآورى رشادتها، از جان‏گذشتگى‏ها و صبورانه زيستن‏هاى قومى است كه رنج‏ها را بر خود هموار ساختند و به ستم و ستمگر و استكبار و استكبارمنش »نه« گفتند.
 يا هفته معلم يادآور عظمت تعليم و تربيت كسانى است كه همچون شمع مى‏سوزند و از نور خويش به جامعه روشنى مى‏بخشند و نسل جديد را از روشنايى خود بهره‏مند مى‏سازند. يا روز پزشك و پرستار يادآور خدمات صادقانه پزشكان و فرزانگان جامعه است كه هم از آنان قدردانى شود و هم فداكاريهاى آنان بازگو گردد تا بالاخره جامعه‏اى فداكار، آگاه، رشيد و شجاع ببار آيد.
 به هر ترتيب هر يك از اين ايام خود دليلى دارد و مى‏بايد راه را براى بهبود جامعه باز نمايد حتى عاشوراى سيدالشهدا)ع( يادآور رشادتها، شجاعت‏ها و شهامت‏هاى گروهى است كه در كميت اندك بودند اما در كيفيت جهان آن روز را تكان دادند و…
 طبعاً يادآورى اين مسائل بايد بتواند در همه ما مسئوليت‏ها را بالا برد و خود را بهتر دريابيم و جهت بهتر زيستن قدم برداريم. اما متأسفانه ملاحظه مى‏شود كه در برخى موارد به خاطر عدم برنامه‏ريزى صحيح يا تداخل كارها و… نتيجه، معكوس مى‏گردد. به عنوان نمونه براى برگزارى برخى مراسم مسؤولين خود شخصاً شركت مى‏كنند و مثلاً از صبح تا ظهر يا براى ۳ ساعت صبح و… در مراسم حضور دارند و ارباب رجوع كه بعضاً از روستاهاى دور و نزديك براى رسيدگى به كارهايشان به شهرستان آمده و به اداره رجوع مى‏كنند سردرگم مى‏شوند. و مثلاً ساعت ۱۱/۵ يا ۱۲ كه مسؤول مربوطه به محل كارش برمى‏گردد انبوه كارهاى مانده، امكان رسيدگى را از او سلب مى‏كند و دقت و تسريع در كارها كه بايد نتيجه برگزارى چنين مراسمى باشد به كندى و بى‏دقتى بدل مى‏شود و ناراضى‏تراشى را به دنبال مى‏آورد. خوب است ادارات براى برگزارى مراسم از نيروهاى روابط عمومى استفاده كنند و در صورت ضرورت، مسؤولين از آنها گزارش بخواهند و خودشان به رسيدگى به كارهاى مردم بپردازند زيرا تأخير در كارها، سهل‏انگارى در امور و… جز ضرر  و زيان عمومى چيزى به دنبال ندارد.
 دنياى امروز دنياى »چهار شيفته« است بدين معنى كه در خيلى كارها شش ساعت به شش ساعت يا هشت ساعت به هشت ساعت تعويض نيرو مى‏نمايند و كار را ادامه مى‏دهند ما هنوز در خم كوچه هم نيستيم.
 از فرماندارى محترم تقاضا مى‏شود ترتيبى اتخاذ فرمايند كه در مراسم بجز مراسم خيلى حساس، ادارات دچار رخوت و سستى نشود و مسؤول اداره به هيچ وجه اداره را ترك ننمايد.
 نكته ديگرى كه به نظر مى‏رسد توجه دادن آن به پيروان اهلبيت)ع( ضرورت دارد دعوت از برخى مداحان عزيز جهت برگزارى مراسم ميلاد يا شهادت ائمه )عليهم‏السلام( و نحوه مخارجى است كه در اين راه خرج مى‏شود كه بهتر است مخارج سنگينى كه بعضاً شنيده مى‏شود؛در جهت اهداف ائمه صرف گردد زيرا نظر ائمه ما بر اشاعه فرهنگ صحيح و عميق اسلامى بوده و نه بر سطحى‏نگرى و تعمق ضعيف. به عنوان نمونه به چه دليلى مبالغ هنگفتى به كسانى پرداخت شود كه نام آنها على، مرتضى، فاطمه و… است اگر بگوييم براى اين است كه آيندگان نام فرزندانشان را هم‏نام امامان نمايند سؤال اين است كه مگر گذشتگان براى اين كار دينارى دريافت داشته‏اند و مگر زمانى كه توسط دولت عباسى و اموى استفاده از نام ائمه ممنوع بود مردم از نام ائمه استفاده نمى‏كردند؟ اى كاش بجاى پرداخت اينگونه پولها، كتاب خوبى كه روش تربيتى و روش اخلاقى ائمه يا نحوه زندگى آنان را جمع‏آورى كرده بود خريدارى و بين مردم به نصف قيمت تقسيم مى‏شد سپس از محتواى كتاب آزمون به عمل مى‏آمد و به ۳ نفر از بهترين پاسخ‏گويندگان جوايزى پرداخت مى‏شد. اين عمل لااقل برخى را به خواندن كتابها واميداشت و در انديشه‏ها تعمق ايجاد مى‏كرد.
 در پايان براى همه دست‏اندركاران برگزارى مراسم ميلاد و شهادت ائمه )عليهم‏السلام( كه زحمت متحمل مى‏شوند اجر عظيم مسئلت مى‏نماييم و پاداش همه آنان با خداى تعالى، پيامبر اسلام و امامان معصوم باد.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین