پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 12

تقاضا/آب انبارهای لارستان ثبت جهانی شود

میلاد لارستان: لارستان با دارا بودن دهها آب انبار قدیمی، بی نظیر و بکر، قابلیت ثبت جهانی دارد. لارستان را می توان پایتخت آب انبارهای تاریخی ایران و حتی جهان…

میلاد لارستان: لارستان با دارا بودن دهها آب انبار قدیمی، بی نظیر و بکر، قابلیت ثبت جهانی دارد. لارستان را می توان پایتخت آب انبارهای تاریخی ایران و حتی جهان دانست. چرا که آب انبارهای این منطقه،

علاوه بر تعداد بی شمار آن، دارای تنوع معماری، مهندسی، اقلیمی و غیره است. متأسفانه در طول سالهای گذشته، با توجه به افزایش کیفیت آب شرب شهری و استفاده از آب شیرین کن، پرشدن رودخانه ها و مسیر ورودی آب به آب انبارها در طول این سالها، توجه کمتری به آب انبارها شده است. اما بار دیگر با شنیده شدن صدای زنگ خشکسالی و بارش کم باران، توجه ویژه به آب انبارها باید جدی تر پیگیری شود.

همانطور که گفته شد، به دلیل کم توجهی و عدم آبگیری، تعداد زیادی از این آب انبارها یا تخریب شده اند و یا در حال نابودی هستند و یا از طرفی هم، در برخی موارد به جهت مرمت غیراصولی این مکانهای تاریخی طی سالهای گذشته، به عنوان یکی از مشکلات اساسی آب انبارها در لارستان تبدیل شده است.

متأسفانه تعداد کمی از آب انبارهای لارستان، در فهرست آثار ملی قرار دارند و حتی این آب انبارهای ثبت شده هم مورد کم توجهی واقع گردیده اند.

آنچه می بایست برای حفظ و مرمت آب انبارهای منطقه لارستان انجام داد، تلاش در جهت ثبت این آثار در فهرست ثبت جهانی است.

علی رغم اینکه، لارستان، با دارا بودن ظرفیت غنی و بی شمار تاریخی و فرهنگی می تواند به عنوان یکی از شهرهای گردشگری ایران در دنیا مطرح باشد، متأسفانه هیچ اثری از این شهرستان در فهرست آثار جهانی ثبت نشده است.

در راستای ثبت جهانی آب انبارهای تاریخی لارستان، ابتدا باید پرونده این بناهای تاریخی تشکیل و کار مرمت این آب انبارها صورت گیرد؛ موضوعی که طی سالهای گذشته مغفول مانده تا حرکتهایی که در مسیر مرمت این بناهای تاریخی نیز صورت گرفته با اعتقادات کارشناسان و مردم مواجه شود.

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین