پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

رتبه سوم لارستان در فارس در جرائم سایبری

آنان که روش‌های سرقت و اخاذی را برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند، امروزه و با گسترش عرصه‌های گوناگون ‌علم و فناوری در اتاق خواب و پشت میز کامپیوتر ‌بدون آنکه…

ciber.jpegآنان که روش‌های سرقت و اخاذی را برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند، امروزه و با گسترش عرصه‌های گوناگون ‌علم و فناوری در اتاق خواب و پشت میز کامپیوتر ‌بدون آنکه با طعمه خود روبرو شوند، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

 به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، استان پهناور فارس در این میان یکی از استان‌های آسیب‌پذیر بوده، اما پلیس فتای فارس نیز توانسته است در کشف و انهدام گروه‌های متخلف سایبری پیشتاز باشد. به‌طوری‌که چندی پیش یکی از بزرگترین باندهای جرائم سایبری کشور توسط پلیس فتای فارس شناسایی و متلاشی شد.

 رئیس پلیس فتای فارس، فراوانی مجامع علمی و مراکز دانشگاهی فارس ‌را یکی از مهم ترین دلایل تعدد جرائم سایبری در این استان دانست و گفت: جذب دانشجو توسط دانشگاه‌های غیر واقعی یکی از مواردی است که به واسطه آن از افراد با استفاده از فضای مجازی اخاذی می‌شود، اما پلیس فتای فارس تا‌کنون توانسته است به صورت گسترده با عاملان برخورد کند.

 سرهنگ موسی حسینی با اظهار تاسف از اینکه فارس در تخلفات سایبری جزو ۵ استان اصلی کشور است، اضافه کرد: ۷۴درصد از جرائم پلیس فتا مربوط به برداشت‌های غیر مجاز مالی و هتک حرمت افراد با قرار دادن تصاویر خصوصی بر سایت‌های اینترنتی است.

 وی ضمن قدردانی از همکاری‌های دستگاه قضایی فارس در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مجرمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن، افزود: شهرستان‌های فسا، فیروزآباد و لارستان پس از شیراز دارای بیشترین پرونده جرائم سایبری در استان هستند و شهرستان‌های مرودشت، جهرم، لارستان، کازرون و فسا به کلانتری ویژه جرائم سایبری( فتا) مجهز شده‌اند.

 حسینی با اشاره به اینکه میانگین سنی مجرمین اینگونه جرائم پایین آمده است، ادامه داد: کلاهبرداران اینترنتی با محدودترین امکانات و بدون ملاقات حضوری نسبت به اخاذی و سرقت اقدام می‌کنند.

 وی نسبت به نگهداری عکس و فیلم‌های خانوادگی در گوشی تلفن همراه و کامپیوترهای قابل حمل هشدار داد و گفت: با اتصال اینگونه وسایل به اینترنت ‌احتمال هک توسط افراد کلاهبردار به وجود می‌آید و باید از نگهداری اطلاعات و تصاویر خصوصی در آنها امتناع کرد.

 این مقام مسئول انتظامی با تاکید بر لزوم استفاده از کد ورود در فضای مجازی، بیان می کند: رمز ورود برای تجهیزات رایانه‌ای ضروری است و به عنوان سدی در مقابل آنان که قصد ورود به حریم خصوصی افراد را دارند، قرار می‌گیرد.

 حسینی استفاده از آنتی ویروس را ضروری توصیف کرد و گفت: آنتی ویروس‌هایی که به روز شده‌اند، می‌توانند مانند دیوار آتش از هک شدن سیستم‌ها در فضای مجازی جلوگیری کنند.

 وی از کاربران اینترنتی خواست با به روز رسانی نرم افزار و مرورگرها با سودجویی هکرها مقابله کنند و نگذارند پیشرفت و تحولات دنیای فناوری و تکنولوژی دردسر ساز شود.

 حسینی با بیان اینکه روزانه ۲۳۰ هزار ویروس به فضای مجازی وارد می‌شود، اضافه کرد: این ویروس‌ها که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند، موجب سلب آرامش و آسایش اجتماعی افراد شده و با ورود به حریم خصوصی مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورند.

 وی بر اهمیت تسلط و سواد کافی جهت استفاده از امکانات فضای مجازی تاکید می کند و ادامه داد: اگر به واسطه شبکه‌های نوظهور اجتماعی به هتک حرمت فردی پرداخته شود و سپس فرد مورد اهانت نزد مقامات قضایی طرح شکایت کند، موضوع توسط پلیس فتا پیگیری خواهد شد.

 حسینی کلاهبرداران سایبری را باهوش، کار‌آمد و فرصت طلب توصیف و خاطرنشان کرد: این افراد که نسبت به مهندسی نرم افزاری و سخت افزاری آگاهی بسیار گسترده‌ای دارند، از عدم توانایی دیگران در فضای مجازی بهره جسته و با تخلیه کردن حساب‌های بانکی آنان اقدام به سرقت می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه بانک‌ها هیچگاه از طریق تلفن، اطلاعات مربوط به مشتریان را کسب نمی‌کنند، افزود: آن دسته از نشانی‌های اینترنتی بانک‌ها که به عنوان برچسب امنیتی شناخته می‌شوند، باید حروف htpps را به صورت کامل داشته باشند و در صورت حذف حرف s آدرس جعلی است.

 حسینی معتقد است: یکی از بزرگترین دلایل به وجود آمدن مشکلات سایبری، سرکشی کاربران فضای مجازی به سایت‌های ‌ناشناخته است.

 وی با انتقاد از رفتار نسنجیده افرادی که برنده شدن بی دلیل خود را در فضای مجازی باور می‌کنند، افزود: هرگونه اطلاع رسانی تلفنی و پیامکی مبنی بر برنده شدن افراد در مسابقات اینترنتی و پیامکی جعلی است، مگر از طریق منابع و رسانه‌های رسمی اعلام شود.

 حسینی تصریح کرد: دستگاه‌های مربوطه باید اقدامی انجام دهند تا سیم کارت کاربران به عنوان یک حریم خصوصی از گزند کلاهبرداران مصون بماند و افراد متخلف فضای سایبری نتوانند با ارسال هرگونه پیامکی بر تصورات فریبکارانه خود جامه عمل بپوشانند.

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین