جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 9

اهم فعاليتهاي اداره اوقاف و امور خيريه لارستان از سال 91 تا 93

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند اداره اوقاف لارستان به لطف خداوند منان و اهل بیت و امامزادگان واجب التعظیم منطقه لارستان در کمال دقت در راستای حفظ و احیاء…

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند اداره اوقاف لارستان به لطف خداوند منان و اهل بیت و امامزادگان واجب التعظیم منطقه لارستان در کمال دقت در راستای حفظ و احیاء موقوفات و آبادی بقاع متبرکه با کمترین نیرو و امکانات نسبت به سایر ادارات استان توانسته به وظایف خود عمل نماید و از

بین ۳۱ اداره اوقاف موجود در استان جزء ۲ شهرستانی باشد که بیش از ۱۰۰ درصد برنامه مصوب سالانه خود را تحقق بخشیده که در همین راستا گونه ای از اقدامات به شرح ذیل مشخص می گردد :

حوزه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی :
۱- احیاء امامزاده شاه سلطان محمود جاده بندر عباس که شامل تامین برق و آب شیرین کن صنعتی ، آب مصرفی و احیاء حسینیه و وضوخانه ، سقاخانه ، سرویس بهداشتی ، کمپینگ ،  ایجاد فضای سبز و تهیه طرح جامع جهت احداث مجتمع بزرگ بین راهی که تاکنون مبلغی حدود ۱ میلیارد ريال هزینه گردیده است .

۲- ساخت ضریح جهت امامزادگان میر حمزه ( برادر امامزاده میر علی بن الحسین (ع) ) ، سید محمد زاویه ، میر ابراهیم (ع) واقع در گردنه نارنجی ، میرابول به بیرم ، شاه سیف اله قتال ( عمادده ) میر عبدالعظیم ( شهر قدیم ) ، سید ابواحمد جویمی و ابولیث بنارویه با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۹۰۰ ريال

۳- تامین برق شب و محوطه سازی ( کمپینگ و نصب وسایل بازی جهت کودکان ، نورپردازی ) امامزاده میر ابراهیم (ع) با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۵۰ ريال

۴- ساخت گلدسته جهت امامزاده میر ابراهیم و شاه اسماعیل دهکویه و ابولیث با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۰۰ ريال .

۵- ساخت مسجد بین راهی علی بن ابی طالب (ع) ابتدای جاده شرفویه که حدود ( ۷۰% پروژه پیشرفت داشته است به مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۰۰ ) ريال

۶- کمک به ساخت مسجد بین راهی فاطمه الزهرا (س) با مبلغی بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۰۰ ريال که به کمک خیر تقریبا ۹۵% پیشرفت فیزیکی داشته و قابل استفاده می باشد .

۷- کمک به احداث و بهسازی مساجد مناطق محروم ( فاقد مسجد ) مانند روستای مهرآباد ، حسن آباد مرگماری و چاه گزی با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۷۰ ريال

۸- کمک به احیاء امامزاده سید مرتضی هرم با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۸۰ ريال

۹- احیاء نظرگاه باب الحوائج با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۵۰ ريال

۱۰- ساخت طاق نصرت حضرت امامزاده میر علی بن الحسین (ع) و نظرگاه حضرت عباس با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰۰ ريال

۱۱- کمک بلاعوض از محل موقوفات منطبق به امامزاده میر علی بن الحسین (ع) طی سنوات گذشته به مبلغ تقریبی ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۰۰ ريال

حوزه فرهنگی :
۱-اعزام مبلغ در ایام مذهبی ( محرم، صفر ، رمضان ، فاطمیه ) و ملی ( تابستان ، نوروز و . . . )

۲-کمک به برگزاری مناسبتهای فرهنگی ، مذهبی و ملی در سطح شهرستان با هزینه ای بالغ بر    ( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۲۵۰ ) ريال

۳-کمک به کاروان زیارتی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت احمد بن موسی ( شاهچراغ ) (ع) و بقاع شهرستان به مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۵۰ ريال

۴-توزیع کتب فرهنگی ، نشریه و برشورهای فرهنگی ، CD های مذهبی و مجموعه های نمایشگاهی با مبلغی بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۰۰ ريال

۵-برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح مختلف و مجالس انس با قرآن با مبلغی بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۲۵۰ ريال

۶-اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات در شهرستان با هزینه ای بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۶۰۰/ ۱ ريال

جذب اعتبارات :

جذب اعتبارات استانی ، ۲% نفت و گاز ، سازمانی و . . .  جهت ۶۳ مکان مذهبی و فرهنگی به مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۶ ريال به طوری که حتی یک ريال اعتبار نیز مرجوع نگردیده است .

حوزه موقوفات :

۱-ضبط و ثبت بیش از ۲۵۰۰ موقوفه که منجر به شناسایی حدود ۱۰۰۰ موقوفه گردیده است با اعتباری بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۷۰۰/ ۱ ريال که برای اولین بار در راستای حفظ و حراست موقوفات لارستان صورت گرفته است و این امر سبب گردیده است دست متجاوزان به طور کامل از موقوفات در حال و آینده کوتاه گردد .

۲-تسریع در اخذ سند مالکیت موقوفات که از متوسط ۱۰ عدد در سال به حدود ۵۰ عدد ارتقاء یافته است .

۳-تعیین تکلیف با متصرفین غیر قانونی گذشته اراضی موقوفات و اخذ حقوق موقوفه به تعداد ۵۰ متصرف و دریافت ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۰۰/ ۸ ريال که به حساب موقوفات واریز و سرمایه گذاری گردیده است .

حوزه اقتصادی و بهره وری :

۱- عقد قرارداد با بخش خصوصی در راستای احیاء موقوفات که دو پروژه به ارزش ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰ ريال در حال اجرا و دو پروژه با ارزش ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰۰ ريال در دست اقدام می باشد .

حوزه اجتماعی و خدماتی :

۱- کمک به تامین زمین جهت ایستگاه تقویت برق لار

۲- کمک به تامین زمین جهت اورژانس بلوار پرواز

۳- کمک به تامین اراضی مسکونی و فرهنگی جهت دستگاههای مختلف مجموعه های فرهنگی شهرستان ( بیش از ۱۰۰ قطعه )

۴- کمک به ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تهیه جهیزیه از محل موقوفات منطبق با مبلغی بالغ بر ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۲۵۰ ريال

۵- بیمه نمودن ۸۵ نفر از خدام مساجد و اماکن متبرکه

در پایان یاد آور می شود :

۱-درآمد هر موقوفه و نذورات هر بقعه و امامزاده صرف هزینه های جاری و نیات واقف همان موقوفه یا بقعه خواهد شد . ( طبق قانون و شرع مقدس )

۲-پذیره ( مبلغ دریافتی جهت تنظیم سند اجاره موقوفه ) صرف سرمایه گذاری و ایجاد مستقلات برای موقوفه می گردد و صرفا از محل اجارات موقوفه اجرای نیت واقف صورت می گیرد .

۳-درآمد موقوفات و نذورات بقاع متبرکه در شهرستان هزینه می گردد و با هیچ مجوزی حق هزینه خارج از شهرستان صادر نمی گردد .

۴-تبدیل به احسن موقوفات با شرایط خاصی که در شرع و قانون پیش بینی شده صورت می پذیرد .و صرفا پس از صدور مجوز از ناحیه نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف مقدور می باشد .

۵-تعداد قابل توجهی از موقوفات مهم شهرستان توسط متولیان محترم موقوفه اداره می گردد     آبادی و احیاء موقوفه به عهده ایشان می باشد و اداره فقط جنبه نظارتی داشته و تحت شرایط خاص که در قانون پیش بینی شده اداره اوقاف حق ورود را دارد .

۶- اداره اوقاف قانونا وظیفه حفظ و نگهداری و در صورت امکان احیاء موقوفه را بر عهده دارد و اجرای نیت واقف بر هر امری مقدم می باشد و به فتوای مقام معظم رهبری مدظله العالی و مراجع عظام در صورتی که درآمد موقوفات در هر امر خیر دیگری هزینه گردد موجب ضمان خواهد بود و شرعا و قانونا حرام و غیر مجاز خواهد بود .

۷-کلیه اراضی موقوفات جهت سرمایه گذاری به صورت مشارکتی با ضوابط اوقاف در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت و متقاضیان با مراجعه به این اداره و طی مراحل قانونی می توانند علاوه بر کسب سود در ثواب کمک به احیاء موقوفات ( فدک آل محمد این عصر و دوره ) بهره مند گردند .

۸-بعضی از موقوفات مخروبه منطقه به علت اینکه ثبت آثار ملی و دارای ارزش تاریخی می باشد به علت نبود اعتبار منطبق و یا توجه به اینکه بازسازی ابنیه تاریخی طبق ضوابط سازمان میراث فرهنگی هزینه های گزافی را به همراه دارد بدون کمک دولت و خیرین قابلیت احیاء ندارد .
سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه لارستان – سيدابوالفضل بوستاني
 

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین