جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ق.ظ
::آخرین مطلب 55 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 10

مرگ تدریجی زیباترین کاروانسرای لارستان

میلاد لارستان:جایی که برای دیدن آن ورودیهای گران پرداخت می نمایند؛ تابتوانند عظمت هنر ایرانی رامشاهده نمایند. در مقایسه با این جاها ست که فقر احترام اصالت وهنر تاریخی لارستان…

کاروانسرای حاج غلامرضا معتمد لارستانمیلاد لارستان:جایی که برای دیدن آن ورودیهای گران پرداخت می نمایند؛ تابتوانند عظمت هنر ایرانی رامشاهده نمایند. در مقایسه با این جاها ست که فقر احترام اصالت وهنر تاریخی لارستان احساس می شود.

 به گزارش میلاد لارستان؛ به رباط های بزرگ و جامع کاروانسرا می گویند چه در شهر و چه بیرون از آن واقع شده باشد. کاروانسرا علاوه بر اتاق و ایوان، دارای باره بند، طویله و انبار است و اغلب ورودی آن را بازار کوچکی تشکیل می دهد و بر روی سردر آن چند اتاق پاکیزه قرار گرفته که به کاروانسالار اختصاص دارد. گاهی در دو سوی کاروانسرا، برج هایی قرار می گرفته که در مواقع نا امنی، مورد استفاده مدافعان و راهداران قرار می گرفته است. در کنار کاروانسراهای لارستان برکه نیز وجود دارد. 

با توجه به موقعیت ارتباطی لارستان در گذشته که پلی بوده است بین سرحد و بندر لنگه و بندر عباس(دریای خلیج فارس)کاروانسراهای متعدی وجود داشته که زائران، مسافران، کسبه، صنعتگران دوره گرد وکاروانهای شتر که بارحمل می کردند در این کاروانسراها اتراق می نمودند.

برخی کاروانسراها نقش خیر خانه داشتند تا مسافرینی که جا ومکان مناسبی نمی یافتند یاپولی نداشتند در آن اسکان می گزیدند.

چند وقت پیش ازروی کنجکاوی وبررسی بنا های تاریخی لار سری به کاروانسراهای  قدیمی و تاریخی حاج غلامرضا معتمد واقع در ورودی کوی گاله  زدم برخلاف ظاهر فرسوده، وقتی که ازپشت بام آن وارد شدم به دلیل بسته بودن درِ ورودی برای چند لحظه ودر خیال خودبه یاد ايام گذشته افتادم !

صدای میخ وچکشهای هنرمندان ومعماران گذشته را شنیدم که ستونهای تاریخی این  بنای با شکوه رامی تراشیدند درپشت نمای در حال تخریب این بنای مهجور ومنزوی هنروتمدن شهری بزرگ بنام لار دیده می شود.

اجازه دهید قبل از ادامه این درد دل، سری به صدها آثارهنری وتاریخی درجای جای ایران پهناور(تخت جمشید، بیستون، …) بزنیم. جایی که، توریستها وباستان شناسان خارجی بادوربینهای گران قیمت خود هنر وتاریخ چند صد هزارساله ایرانیان رابه تصویر می کشند.

جایی که برای دیدن آن ورودیهای گران پرداخت می نمایند؛ تابتوانند عظمت هنر ایرانی رامشاهده نمایند. در مقایسه با این جاها ست که فقر احترام اصالت وهنر تاریخی لارستان احساس می شود.

حال باید دردرون این کاروانسرا ها ایستاد وفریادزد: کجائید کسانی که بادستان هنرمند خود این بناهارا آفریدید بیایید ببینید چگونه ازحاصل دستان هنرمند شما نگهداری می شود!

کاروانسراي حاج غلامرضا معتمد که به جرات می توان گفت یکی از زیباترین کاروانسراهای منطقه می باشد ونیت آن مرحوم این بوده است که مسافرانی که جا ومکان مناسبی نداشته اند چند صباحی در این مکان اتراق کنند و حال باید دید چگونه با بسته بودن سال های متمادی چه گرد وغبار وتارهای عنکبوت و چه موریانه‌هایی که به جان در های چوبی آن که نیافتاده اند!

باکمال ادب واحترام از مسئولین ذیربط بابت این درد دل عذرخواهی می کنم! کاش می شد فکری کرد تااین اثربزرگ به عنوان مکان تاریخی مورد توجه باستانشناسان وگردشگران دوستدار تاریخ وتمدن ملت ها واقع شودوکاش می شد حداقل درِ این کاروانسرا به روی مردم باز گردد تا نفسی در آن پیدا شود واز مرگ تدریجی نجات یابد.

نگارنده: صمد کامجو

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین