جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

شهرداری و شورای شهر لار پاسخ دهند…

یکی از فعالیت های دولت گذشته با هدف خانه دار کردن مردم، رواج طرح مسکن مهر بوده که به هر روی این طرح عظیم نیز همانند تمامی طرح های کلان…

یکی از فعالیت های دولت گذشته با هدف خانه دار کردن مردم، رواج طرح مسکن مهر بوده که به هر روی این طرح عظیم نیز همانند تمامی طرح های کلان در کشور  مزایا و معایب خاص خود را دارد.  گذشته از مزایای مختلف این طرح عظیم، یکی از تبعات مسکن مهر مخصوصا در برخی مناطق کشور،

انتخاب نادرست و غیر کارشناسی زمین برای محل احداث بوده است. در بسیاری از شهرهای کشور، انتخاب نادرست محل احداث، سبب شده است تا هزینه های زیادی به طرح تحمیل شود و یا در دراز مدت سبب تضییع حقوق عامۀ مردم یا ساکنین شود.  این مهم در  شهر لار نیز وجود داشته که می توان  دو دلیل عمده بر انتخاب نادرست مترتب دانست:

اول آنکه برخی از اراضی در مسیر مسیلها قرار داشته و حریم مسیل رعایت نشده است و امکان خسارت به منازل در هنگام سیل بسیار محتمل است.

دوم آنکه اراضی واقع در تنگ اسد بعنوان «بزرگترین و مهمترین ذخیره گاه آب شرب در کل منطقۀ دشت لار»، مورد تعدی قرار گرفته و علاوه بر لطماتی که ساخت و ساز، بر جذب آب به این سفره ها دارد، به دلیل نوع خاک این محدوده، دفع ناصحیح فاضلاب، سبب آلودگی شدید و غیر قابل مصرف شدن این آبها می گردد.

امری که با توجه به آغاز خشکسالی سی ساله در خاورمیانه و به مرکزیت ایران (به اذعان سازمان فضائی آمریکا، ناسا) می تواند برای آیندۀ ما و فرزندانمان یک امر بسیار مهم و حیاتی محسوب شود و حفظ چنین ذخیره ای را از الزامات و اهم امور منطقه و جزء وظایف یک یک مردم و مسئولین قرار دهد. (و پر واضح است که لارستان یکی از خشک ترین مناطق کشور بوده و از جمله آسیب پذیرترین مناطق در این بحث محسوب می شود)

این نکته در موارد مختلف به مسئولین شهری تذکر داده شده و مکاتباتی نیز در این خصوص صورت گرفته بود؛ لیکن ظاهراً به بهانه هائی اعم از فشارهای دولتی از بالا، مورد بی توجهی قرار گرفته بود.

حدود دوماه پیش دبیرخانۀ شورایعالی معماری و شهرسازی ایران، در خصوص طرح توسعه و عمران (جامع) شهر لار طی تذکراتی بیان نمود که: «با توجه به استقرار مسکن مهر و توسعه های بخش جنوبی شهر بر روی سفرۀ آبخوان شهر، این بخشها در حد وضع موجود تثبیت و مابقی کاربری های موجود ساخته نشده و پیشنهادی در این بخش (در طرح جامع و تفصیلی) ، حذف گردند.»
[ مستندات در این مورد در اختیار میلادلارستان قرار دارد]

توضیح فوق نشان می دهد خطر بسیار جدی بوده و توسعه در این منطقه بایستی متوقف گردد و اجازۀ ادامۀ ساخت و ساز به هیچ عنوان داده نشود و بقیۀ اراضی هم، از محدودۀ این طرح خارج شود.

در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۳ طی خبری که درخواست یک شهروند ساکن شهرک اندیشه (همین محدوده) بوده و  وبسایت «صحبت» آن را درج نمود، بیان شده که شهرداری لار بجای احداث فضای سبز، در حال ساخت و ساز در این مکان است! و اتفاقاً در متن خبر تأکید نموده بود که دقیقاً این ساخت و ساز در محل آبشار فصلی لار (یعنی در مسیر سیلاب! و در مکانی که برای بسیاری از لاریها خاطره انگیز است) در حال انجام عملیات می باشد.

اگر  خبر و پیام فوق صحت داشته باشد(که امیدواریم اینگونه نباشد)،  با مقایسۀ مستندات شورایعالی و خبر درج شده،  می توان گفت شهرداری لار خواسته یا ناخواسته موجب اقدامی خلاف قانون شده است و اگر خوش بینانه بنگریم باید گفت: حتی اگر ملک فوق الذکر در شهرک اندیشه متعلق به شهرداری نباشد، هیچ عملیات ساخت و سازی بدون مجوز شهرداری قابل انجام نبوده و لذا جای تعجب است که نهاد شورای شهر بعنوان منتخب مردم و شهرداری بعنوان نهاد خدمات رسان به شهر، بی توجه به تبعات آیندۀ این ساخت و ساز، زیان را بر مردم تحمیل نمایند.

حال آنکه انتظار می رفت شهرداری بجای این کار، اولاً احداث فاضلاب در این منطقه را به سرعت در دستور کارش قرار دهد و مانع از آلودگی بیشتر آبهای زیر زمینی شود و ثانیا با توجه به سخنان این شهروند آگاه و خوش فکر توجه کند و با توسعۀ فضای سبز در این منطقه، زمینۀ حفظ رطوبت و جذب بیشتر خاک را فراهم آورد.

میلادلارستان پیگیر ماجرا بوده و از پرسنل شهرداری لار و شخص شهردار محترم درخواست می نماید تا به اقدام خلاف قانون فوق به طور صریح پاسخ دهند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین