پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 20

سرزمین کهن لارستان+تصاویر

میلاد لارستان: لارستان امروز در جنوب غربی استان فارس و در محور شیراز-بندعباس واقع شده است و مرکز این شهرستان شهر «لار» بوده و شش بخش دارد و به عنوان…

میلاد لارستان: لارستان امروز در جنوب غربی استان فارس و در محور شیراز-بندعباس واقع شده است و مرکز این شهرستان شهر «لار» بوده و شش بخش دارد و به عنوان نخستین خاستگاه حکومت اسلامی از آن نام‌ می‌برند.

به گزارش میلاد لارستان؛ در دوران قدیم به منطقه وسیعی از جنوب ایران، «ایالتِ لارستان» اطلاق می‌شد. این ایالت مشتمل بود بر: بندرگمبرون (بندر عباس امروز)، خور، بندر لنگه، بستک، خمیر، جزایر تنب بزرگ و کوچک، هرمز، قشم، تارم، فرگ، فرامرزان، جناح، درز و سایبان، صحرای باغ، گاوبندی (پارسیان امروز)، بحرین، فین، جهرم، لامرد، مهر، خنج، اشکنان، گله دار، بنارویه، علامردشت، گراش، جویُم، اوز، بیرم، عسلویه، کنگان و گزدان. 

لارستان در قدیم، سرزمینی با نام و نشان بود که آتشکده معروف «آذرفرنبغ»  (آتش فره ایزدی) در کاریان آن واقع بوده، که البته امروز تنها ویرانه ای از آن  به جا مانده است. در مورد دین اسلام نیز باید گفت لارستان نخستین خاستگاه حکومت اسلامی است و این امر با ورود آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری به این منطقه مصداق یافت.

 لارستان امروز در جنوب غربی استان فارس و در محور شیراز-بندعباس واقع شده، مرکز این شهرستان شهر«لار»  است.

 لارستان، جنوبی ترین و وسیع ترین شهرستان استان فارس است که اینک شش بخش با نام های مرکزی، اوز، بیرم، بنارویه، جویم و صحرای باغ دارد. 

 

قلعه اژدهاپیکر و برج مادر نادر

 

 

قلعه اژدهاپیکر در سینه قلعه ای بزرگ و باستانی در غرب این شهر تاریخی قرار دارد. قدمت آثار و بقایای آن به دوره ساسانی باز می گردد.استحکامات و تأسیسات داخلی آن چنان محکم و استوار بوده که در قدیم آن را «طلسم کیانی» می نامیدند، بر فراز این کوه، چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به«دولاب» مشهور است.

مقبره مادر نادر هم دارای اتاقی چهارگوش به ابعاد ۵/۴ در ۵/۴ متر به همراه گنبدی مخروطی شکل و در مجاورت قلعه اژدهاپیکر واقع  شده است. لازم به ذکر است که در این مقبره کسی دفن نشده و این بنا را مردم هم عصر نادرشاه در لار و به یادبود مادر درگذشته او ساخته اند تا به این ترفند از پرداخت خراج و مالیات به وی خلاص شوند.

 

بازار قیصریه لار

 

 

این بازار تاریخی در ضلع شمالی میدان شهر قدیم لار قرار دارد که متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل است. این بازار به لحاظ سبک کار و معماری منحصر به فرد و معروف است که  «کریم خان زند» بازار وکیل شیراز را طبق الگوی بازار قیصریه لار ساخته، با این تفاوت که بازار وکیل شیراز از آجر و بازار قیصریه لار از سنگ است.

 

حمام و باغ نشاط

 

 

این عمارت در ضلع شمالی پل شاه عباسی بنا شده که قدمت آن به عهد افشاریه باز می گردد. مساحت باغ در حدود ۱۴۵۰۰ مترمربع است.عمارت اصلی در سه طبقه بنا شده که شامل زیر زمین، طبقه همکف و طبقه اول است. در ضلع شمالی باغ نشاط، بنای قصر که احتمالا همزمان با آن بنا شده، قرار دارد.

 حمام نیز بر ستون های پیچیده قرار دارد و از چهار قسمت رختکن، میان در، گرمخانه و تون حمام تشکیل شده است. گنبد رختکن و گرمخانه نیز بر روی ستون های پیچیده قرار دارد و رو به باغ باز می شود. نقاشی های روی دیوار این حمام که با ظرافت خاصی کشیده شده بسیار معروف است. 

 کاروانسرای گلشن

 

 

عمارت کاروانسرای گلشن نیز در لارستان متعلق به دوره صفویه است. این کاروانسرا دارای رواقی بزرگ با ستون مارپیچ بوده و کاشی کاری آبی رنگ با نقوش گل و بوته آن توجه همگان را جلب می کند، مصالح  به کار رفته در این بنا سنگ، ساروج، آجر و کاشی است.

 امامزاده میرعلی بی الحسین (ع)

 

 

عمارت امامزاده در پایین دو قلعه «اژدهاپیکر» و «قدمگاه» واقع شده و بنای فعلی آن نوساز است. اصل بنا حدود ۷۰۰ سال پیش ساخته شده و گنبد و دو گلدسته آن با کاشی کاری های زیبا معرق شده است. میر علی بن الحسین، نوه بلافصل امام سجاد (ع) است که در سال ۲۴۹ ه.ق در سجده نماز صبح به شهادت رسیدند.

 نقش ایشان در گرویدن مردم به اسلام از گامبرون تا صفاهان، غیرقابل انکار است. معجزه کلام ایشان بسیارمعروف بوده و همین امر سبب شده تا خیلی از یهودیان آن زمان تسلیم دین اسلام شوند. ایشان علاوه بر اشتغال به امور دینی، کارهای عمرانی و آبادانی مانند ساخت کاروانسرا، آب انبار و یتیم خانه را نیز انجام می دادند. لازم به ذکر است که در حیاط این بنا، بانی خیر ساخت آن نیز به خاک سپرده شده است.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین