شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

دیجیتال سازی آثار حضرت آقا به روایت آستان قدس

میلاد لارستان: آثار و کتب باقی مانده از حضرت آیت الله آیت اللهی(ره) توسط سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی دیجیتال سازی شد.  به گزارش میلاد لارستان…

حضرت آیت الله آیت اللهی(ره) امام جمعه فقید لارستانمیلاد لارستان: آثار و کتب باقی مانده از حضرت آیت الله آیت اللهی(ره) توسط سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی دیجیتال سازی شد.

 به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان؛ آوازه مجموعه کتابها و اسناد نفیس خورشید لارستان ما را به بیت حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالعلی آیت اللهی کشانید.

افسوس که از فیض حضور صاحب البیت محروم بودیم تا از زبان حکیمانه اش چگونگی فراهم آوری این کتابخانه و اسناد گرانقدر را بشنویم گرچه آقازاده های فرهیخته به تفصیل آنچه شاهد بودند شرح دادند اما اهل فن می دانند چه خون دلی باید خورد تا چنین مجموعه ای جمع گردد و این پایان رنج نیست که باید از آنها حفاظت کرد دغدغه ای که در طول زمان صاحبان نفایس را مشغول می دارد.

آنهم در اقلیم لارستان که به تحقیق و باور کارشناسان مواد کاغذی و سلولزی مواریث مکتوب، شرایط به هیچ وجه مناسب نبوده و نیست.

ما با تکلیفی که داشتیم بر بیت معظم وارد شدیم گروهی از کارشناسان سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور بررسی آماده سازی نسخه شناسی، تصویربرداری و در نهایت دیجیتال سازی مجموعه مشغول بکار شدیم.

حقیر که هماهنگ کننده گروه بودم وظیفه بررسی آثار را داشتم که شامل آسیب شناسی،آفت زدایی، مرمت و آماده سازی کتب و اسناد برای تصویربرداری مجموعه ای شامل ۱۸۵ نسخه خطی، ۱۷۶ نسخه چاپ سنگی،۱۰۴۵ برگ سند و ۱۷۵ تابلو شامل مرقعات خوشنویسی به کلک دل انگیز زنده یاد آیت اللهی که استادانه تحریر شده و چشم نواز است و مابقی تصاویر و بعضی منشات می باشد.

پس از اتمام وظیفه ای که داشتم کار تصویربرداری توسط کارشناسان گروه انجام گرفت.نتیجه این اقدام، تولید ۳۱۵۱۴ فریم از نسخه خطی، ۳۴۶۴۷ فریم نسخه چاپ سنگی ، ۱۰۴۵ فریم اسناد و ۱۷۵ فریم تابلوها بود.

طبق توافق فی مابین بیت معزز و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یک نسخه از فایل دیجیتال سازی تقدیم آقازاده های مکرم گردید و نسخه بدل آن جهت بهره برداری پژوهشگران، با مجوز بیت محترم در اداره مخطوطات سازمان محفوظ می باشد.

این مجموعه گرانسنگ دردست فهرست نویسی می باشد تا پس از اتمام به زیور طبع درآید و مورد بهره برداری پژوهشگران قرار گیرد.

نورالدین حسین سنابادی عزیز

سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین