چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 13

اجرای قانون یا اسلام؛ کدامیک…؟!!

*یکی از مباحثی که چندی پبش توسط رئیس جمهور مطرح شده و توسط برخی از دیگر از افراد نیز مورد تامل(مثبت و یامنفی) قرار گرفت، موضوع اجرای اسلام و یا…

*یکی از مباحثی که چندی پبش توسط رئیس جمهور مطرح شده و توسط برخی از دیگر از افراد نیز مورد تامل(مثبت و یامنفی) قرار گرفت، موضوع اجرای اسلام و

یا قانون توسط نیروی انتظامی در جمهوری اسلامی می باشد. موضوعی که حواشی فراوانی نیز باخود به همراه داشته است. مروری بر سخنان رئیس جمهور و مقایسه آن با نظرات رهبری معظم انقلاب و معمار کبیر انقلاب شاید بسیاری ابهامات را از ذهن پاک نماید:

سخنان آقای رئیس جمهور (مورخ ۵ اردیبهشت ۹۴) در بیستمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا: “پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.”

این سخنان روحانی باعث شد که بسیاری از افراد متدین جامعه از جمله علما و مراجع تقلید و نخبگان و دانشجویان و بخشی از مردم واکنش نشان داده و نسبت به این سخنان معترض شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در اعتراض به سخنان رئیس جمهور گفت: “این سخن از سه جهت اثر منفى داشت و به هیج وجه مناسب نبود. نخست این‌که معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است؛ در حالى که همه بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیر پلیس موظف به اجراى قوانین اسلام هستند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: حتى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر بنا به تصریح قرآن کریم و اجماع مسلمین وظیفه همگان است. اثر منفی دیگر این‌که، این‌گونه سخنان روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند و زحماتى را که براى تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است نادیده مى‌گیرند و آن‌ها را در اجراى قوانین اسلامى سست مى‌سازد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه‌،سومین اثر منفی مترتب بر این سخن را مهم‌تر و حساس تر از دو مورد قبل دانست و خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد، آن‌ها بدون این سخنان طوفان مى‌کنند، واى اگر چراغ سبزى هم به آن‌ها نشان داده شود!”

در ادامه بررسی سخنان رئیس جمهور اگر هم رجوعی به سخنان امام و رهبری داشته باشیم خواهیم یافت که این سخنان بی اساس بوده و برمبنای نظر اسلامی و قانون، استوار نیست.

حضرت‌ امام خامنه ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و فرمانده‌ کل‌ قوا، در تاریخ ۱۳۷۴/۰۴/۲۱ در دیدار فرماندهان‌ و جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ انتظامی‌ با ایشان‌، که‌ به‌ مناسبت‌ فرا رسیدن‌ هفته‌ نیروی‌ انتظامی‌ انجام‌ شد، طی‌ سخنانی‌ از اقتدار، عزت‌، رحمت‌ و رأفت‌، به‌ عنوان‌ سه‌ خصوصیت‌ ضروری‌ برای‌ نیروی‌ انتظامی‌ کارآمد و مورد قبول‌ جامعه‌ اسلامی‌ نام‌ بردند و پاسداری‌ از ارزشهای‌ اسلامی‌ و انقلابی‌ را بزرگترین‌ وظیفه‌ نیروی‌ انتظامی‌ دانستند.

ذکر این نکته ضروری است که امام خمینی(ره) نیز در دیدار با برخی فرماندهان نیروهای مسلح تذکراتی را در رابطه با دفاع از اسلام بیان کردند که این تذکرات نشان می‌دهد بنیانگذار انقلاب اسلامی وظیفه قوای نظامی و انتظامی را حفظ اسلام دانسته و تاکید فراوانی بر آن داشته‌اند.

ایشان بیان کردند: “شما‌ها توجه داشته باشید، چه پاسداران و چه سایر قوای انتظامی و نظامی و غیر انتظامی و چه سایر ملت، همه توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم که این اسلامی که الآن به ما رسیده حفظش کنیم تا آن فرد آخری هم که خدای نخواسته کشته می‌‏شود، موظف برای حفظ اسلام، برای دفاع از ملت، دفاع از کیان اسلامی، دفاع از کشور اسلامی تا آن آخر زن و مرد، بچه و بزرگ مکلف‏اند که دفاع کنند. مسئله دفاع یک امر عمومی است برای همه؛ هر کس قدرت دارد دفاع کند. به هر مقدار که قدرت دارد دفاع کند از کشور اسلام، باید دفاع کند. اسلام و احکام اسلام آن‏قدر اهمیت دارد که پیغمبر‌ها برای احکام خدا و برای خدا خودشان را فدا کردند و در اسلام، از صدر اسلام به بعد، بزرگان اسلام خودشان را فدا کردند برای اسلام. وقتی یک همچه مطلبی است و یک همچه امانتی از جانب خدای تبارک و تعالی، به ما سپرده شده است، ما موظفیم همه ‏مان برای حفظش و نباید بترسیم از اینکه چند نفر کشته شدند، چند نفر را با بمب کشتند، چند نفر را انفجار حاصل شد؛ هیچ ابداً این حرف‌ها نیست. اسلام نه وابسته به من است و نه وابسته به تو. اسلام از خداست و همۀ ما مکلف برای حفظ او هستیم و با قدرت و قوّت حفظ می‌‏کنیم او را.”

اما به فرض هم ، صرف ارتکاب اعمال حرامی که در قانون تصریح نشده جرم نباشد، اما طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «تظاهر به هر عمل حرامی» جرم است. و قطعا منظور از عمل حرام، همان محرماتی است که در شرع ذکر شده است.

غیر از مورد بالا که به طور واضح در قانون بیان شده، در مورد ارتکاب کلیه ی اعمال حرام، پلیس هم مثل سایر مردم طبق اصل هشتم قانون اساسی، حق و تکلیف به نهی از منکر دارد و بلکه اولی تر و مقدم بر سایر مردم برای این اقامه ی تکلیف «کفایی» است. و با توجه به فتاوای رهبری و مراجع تقلید تنها این مأموران هستند که در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر حق اعمال زور هم دارند.

برداشت آقای روحانی از نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و اینکه همه چیز فقط در قوانین تصویب شده توسط مجلس خلاصه می شود، به طور واضح با اصل ۱۶۷ قانون اساسی تضاد و تعارض دارد و تنها یک سلیقه ی شخصی است.

به هر حال نگاهی گذرا به قانون اساسی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که به عنوان نمونه در این قانون به عنوان اصلی ترین سند قانونی کشور از قوه مجریه به عنوان مجری احکام و قوانین اسلامی نام برده شده است و رئیس جمهور موظف است به «پاسداری از مذهب جعفری» سوگند بخورد. (طبق اصل۱۲۱ قانون اساسی)

اما آنچه که قابل اهمیت بوده این است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی کلیه قوانین منطبق با شرع مقدس بوده و اگر هم قانونی وجود دارد که به صراحت از آن به عنوان شرع نام برده نشده، عقلا و عرفا هم مغایرتی با روح احکام اسلامی ندارد.

منابع:خبرگزاری دانشجو/بنیادحفظ ونشرآثار امام خمینی (ره)

*رضا تکبیری

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین