شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ق.ظ
::آخرین مطلب 5 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

تبدیل سیستم کاربراتور موتورسیکلت به انژکتور توسط نخبگان لارستانی

میلاد لارستان: در ادامه معرفی شرکت های دانش بنیان در سطح لارستان این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ یک نخبه علمی دیگر رفته که در زمینه طرح «انژکتور کردن سیستم موتورسیکلت» فعالیت دارد. در ادامه این مصاحبه را با یکدیگر مرور می کنیم:

میلاد لارستان: در ادامه معرفی شرکت های دانش بنیان در سطح لارستان این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ یک نخبه علمی دیگر رفته که در زمینه طرح «انژکتور کردن سیستم موتورسیکلت» فعالیت دارد. در ادامه این مصاحبه را با یکدیگر مرور می کنیم:

میلاد لارستان: لطفا خودتان را معرفی کنید:

حجت الله رخ گیره دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز و هم اکنون به عنوان معاونت دانشجویی دانشگاه دولتی لار مشغول به فعالیت هستم.

میلاد لارستان: در ابتدا در مورد طرحتان توضیحاتی را ارائه نمایید؟

اینجانب طی زمانی که در دانشگاه لار مشغول به فعالیت هستم سعی کردم با شهرک صنعتی لار همکاری و تعامل داشه باشم. البته من از سال۸۵الی ۹۳ در بخش صنعت فعالیتهایی داشته ام و حتی طرحی نیز در مورد توربین های گازی ارائه دادیم اما بدلیل عدم حمایتها از طریق شرکت گاز استان با موفقیت روبرو نشدیم هر چند که طرح ما بسیارخوب تلقی می شد.

اما در شهر لار طی بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که هیچگونه خدمات فنی مهندسی در سطح شهر صورت نمی گیرد، بنابراین سعی کردیم که نیروی کارآمد خود را از طریق خود مجتمع آموزش عالی تربیت و جذب نماییم و آنها را در طرح هایمان مشارکت دهیم.

 اتفاقا دانشجویانی که بر روی آنها کار شد خودشان طرحی را در مورد سیستم انژکتوری موتورسیکلت پیشنهاد دادند و با بررسی هایی که انجام شد متوجه شدیم که این طرح از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

موتورهایی که هم اکنون در بازار وجود دارد ۸ برابر یک خودرو پراید باعث آلودگی هوا می شود و از طرفی بدلیل اینکه سرنشینان موتورسیکلت کم است در نتیجه از لحاظ مصرفی نیز پر مصرف تلقی می شوند.

طرح انژکتور کردن سیستم موتورسیکلت باعث می شود که میزان آلودگی هوا بسیار کمتر شود و از لحاظ اقتصادی و مصرف نیز مقرون به صرفه است.

هم اکنون نمونه آزمایشگاهی این طرح امتحان و در مرکز رشد لار ثبت شده است.

ما برای تولید و استاندارد کردن این طرح به دلیل هزینه بر بودن آن قاعدتا با مشکلات مالی زیادی روبرو خواهیم بود، به همین دلیل ما برای جبران این موضوع از طریق گرفتن برخی پروژه های کاری از استان هرمزگان و خود شهرستان سعی کردیم تا حدی بحث مالی را جبران کنیم اما باز با مشکل داریم.

بنظر من باید در لارستان جایی افتتاح شود تا خدمات فنی مهندسی بر اساس استانداردهای جهانی در آن صورت گیرد و ما نیز بدنبال این اتفاق خواهیم بود اما باید مسئولین حمایت کنند زیرا در لار از طریق جوانان این قابلیت وجود دارد تا بتوانند بسیاری از ماشین ها و تجهیزات را اختراع و به ثبت برسانند.

میلاد لارستان:  هزینه استفاده از طرح شما چقدر است؟

هزینه ای که ما برای هر موتور در نظر گرفته ایم بالغ بر ۲۵۰ هزارتومان است که موتور را از حالت کاربراتوری به انژکتوری تبدیل کند. با یک حساب سرانگشتی براحتی می توان به این نتیجه رسید که طرح ما کاملا مقرون به صرفه است زیرا این سیستم باعث می شود که مصرف سوخت به نصف کاهش یابد و میتوان پس از حدود ۵ ماه هزینه برای فرد جبران شود.

از لحاظ آلودگی نیز همانگونه که گفته شد موتورهای انژکتوری بسیار آلودگی کمتری را به هوا تحمیل می کنند.

میلاد لارستان:  روش کاری سیستم انژکتوری موتورسیکلت چگونه است؟

طبق اصول «ترمودینامیکی» که وجود دارد دلیل ایجاد آلاینده های هوا عدم سوختن کامل سوخت های فسیلی است. حال ما اگر بتوانیم کاری کنیم که که سوخت بصورت کامل بسوزد باعث می شود که میزان آلایندگی نیز کمتر شود و این کاری است که ما با سیستم انژکتوری موتورسیکلت می خواهیم ارائه دهیم.

میلاد لارستان:  آیا نمونه خارجی نیز برای طرح شما وجود دارد؟

نمونه خارجی نیز وجود دارد اما در ایران دسترسی به آنها وجود ندارد. از طرفی هزینه نمونه های خارجی بسیار بالاتر است.

اخیرا برخی موتورهای انژکتوری به کشور وارد شده است اما دارای قیمت بالایی هستند. در کشور ما بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که نمی توان همه آنها را از رده خارج کرد، ولی براحتی می توان جای کاربراتور را با آنژکتور تعویض کرد.

میلاد لارستان:  طرح شما در چه مرحله ای قرار دارد؟

در حال حاضر آزمایش ها با موفقیت انجام شده است ولی بدلیل هزینه بر بودن مراحل تایید استاندارد طرح با مشکل روبرو هستیم.

در واقع برای هر بار آزمایش طرح چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان باید هزینه کنیم و همچنین برای گرفتن مجوزها نیز هزینه هایی را خواهیم داشت. احتمال دارد فرآیند کاری ما تا رسیدن به مرحله تولید انبوه بالغ بر ۲ سال زمان ببرد.

البته همانگونه که گفته شد سعی داریم با ارائه خدمات به بخش های مخاتف بخشی از هزینه طرح را جبران نماییم.

میلاد لارستان:  برنامه شما برای آینده چیست؟

متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در کشور ما ارائه خدمات نسبت به تولید یک محصول دارای سودآوری بسیار بالاتری است به همین دلیل شاید تولید یک محصول زیان ده و مقرون به صرفه باشد. البته ما سعی داریم با تربیت دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه جهت ارائه خدمات در زمینه فنی مهندسی قدم برداریم که امید می رود در آینده این اتفاق در سطح شهرستان صورت گیرد.

میلاد لارستان:  آیا طرح دیگری نیز در دست اجرا دارید؟

طی قراردادی که با یکی از شرکتهای صنعتی استان هرمزگان امضا کردیم توانستیم اولین دستگاه تست بلبرینگ کشور را با کمک همین دانشجویان مجتمع آموزش عالی لارستان بسازیم.

میلاد لارستان:  کلام پایانی؟

از اینجا از مسئولین شهرستان می خواهیم طرح و برنامه های خود را به خارج از شهرستان نبرند و با توجه به نیروهای توانمندی که در دانشگاه های لارستان وجود دارد از آنها استفاده کنند.

 ما از مسئولین می خواهیم که خود را از دانشگاه جدا ندانند و با آن همکاری داشته باشند.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “تبدیل سیستم کاربراتور موتورسیکلت به انژکتور توسط نخبگان لارستانی”

  1. غلامرضا گفت:

    با سلام اپ الو هوا نکرده خیلی وقت دیگه داره از شرکت خودش انژکتوری می زنن کاش یکی نسل موتورها نابود می کرد بعضی ها جز ایجاد مزاحمت واسه مردم هیچی ندارن یعنی فرهنگ استفاده کردنش بلد نیستیم موتور وسیله ای برای گرش نیست وسیله ای برای کار فقط اونم با کلیه اصول و رعایت ایمنی

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین