جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

یادداشت/به نماد های لارستان بیشتر توجه کنیم

به گزارش میلاد لارستان: آیا گاهی از خود سوال کرده ایم که چرا در یکی از مهم ترین  مکان های شهرمان تندیس طاووس قرار داده اند ؟ آیا زیستگاه آن…

خروس لاری

به گزارش میلاد لارستان: آیا گاهی از خود سوال کرده ایم که چرا در یکی از مهم ترین  مکان های شهرمان تندیس طاووس قرار داده اند ؟

آیا زیستگاه آن شهر لار و یا منطقه لارستان است ؟یا فقط جنبه زیبایی آن مد نظر بوده و از تندیس این پرنده برای زیبا سازی یکی از میادین شهر استفاده شده است .

آیا گونه های جانوری اختصاصی این شهرستان  وجود ندارد ؟چرا از ماکت بعضی  گونه های جانوری وتولیدات و یا معماری های گذشتگان مثلا (بادگیر )در زیبا سازی شهر مان استفاده نشده است ؟و…این نوشته چند موضوع مجزا را با یک هدف و آن توجه به نمادهای منطقه مورد بررسی قرار داده و چه بسا موارد و نکات دیگری که از دید نگارنده پوشیده مانده است .

مجید خرازیان مقدم معاون دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با جراید از مسئولان هر استان خواست تا با توجه به گونه های جانوری خود یک نمونه را به عنوان نماد استان خود معرفی نمایند تا حفاظت از آن با کمک مردم سرعت بیشتری بگیرد به همین ترتیب همه استانهای کشور دارای یک نماد هستند: مثلا (خوزستان ،گوزن زرد )(اصفهان ،قوچ اصفهان )(ایلام ،سنجاب ایرانی ) (فارس ،گورخر ) (گلستان ،پلنگ ) و…..

بنا به گفته کارشناسان حوزه گردشگری، ایران جزو ۱۰ کشور برتر از نظر ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی است  و لارستان  نیز در بین شهرستان های کشور بویژه در جنوب فارس حرف های زیادی برای گفتن دارد پیش از این نگارنده و دیگر علاقه مندان  به دفعات در این مورد به مسوولین نکاتی را یاد آوری کرده اند و از تکرار آن خودداری می کنم .

در خبرها می شنویم  مناطقی که روزی بخشی از لارستان بوده در زمینه های مختلف  (صنعت  و معدن و علمی و … )به پیشرفت هایی نایل می شوند و ما همچنان در خیال خوش آن روزها به سر می بریم و…  به جای سرزنش دیگران باید با واقع بینی به داشته هایمان نگاه کنیم هر منطقه ای برای پیشرفت خود از استعدادی برخوردار است که با دیگر مناطق متفاوت است و لارستان نیز باید با توجه به ظرفیت هایش در زمینه های مختلف (صنعت ،معدن ،فرهنگ ،بناهای تاریخی ،گونه های جانوری و گیاهی و… )به مسوولین رده بالا شناسانده شود پیشرفت های مناطق  را با حسرت فرصت های از دست داده نظاره گر هستیم و فاقد یک برنامه جامع برای توسعه وپیشرفت هستیم  این در حالی است که بسیاری از شهرستان ها بدون یک پیشینه تاریخی و فرهنگی داعیه هایی دارند  ….. یکی از محورهای توسعه غنای فرهنگی یک شهر یا منطقه است که در نگاه مسئولان و مدیران ارشد نظام موثر است با واقع بینی بپذیریم که ما از بعضی شاخص ها آنطور که شایسته است استفاده نکرده ایم پیشینه تاریخی و فرهنگی لارستان منحصر به فرد است که به تعبیر آقای امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بعضی از آثار قابلیت ثبت جهانی دارد همین یک مورد کافی است که بدانیم اگر در این زمینه تلاش کنیم جایگاه لارستان در تصمیم گیری های مدیران ارشد استان و کشور برای مرکزیت در جنوب استان تغییر خواهد کرد .

 

اطلاعات نگارنده در خصوص گونه های زیستی منطقه بسیار کم است  فقط به این دو مورد بسنده می کنم که برای معرفی  و شناساندن آن هم اقدام نشده است در حالی که می توان با یک نگاه مسوولانه ضمن معرفی به هموطنانی که از این شهرستان دیدن می کنند  از تندیس آنها و دیگر گونه های بومی برای زیبا سازی شهر و منطقه استفاده نمود  و توجه علاقه مندان و مسوولین مربوطه برای  حفظ و مراقبت ازآن را جلب نمود .

۱-    ((قوچ لارستان))در موزه تاریخ طبیعی مجموعه سعد آباد نشانه ای از حیات وحش این منطقه ((قوچ لارستان )) به عنوان نماد اختصاصی لارستان  توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند و مسئولین شهرستان هیچ اقدامی در جهت معرفی آن در سطح عام نداشته اند  لارستانی هایی که از مجموعه سعد آباد بازدید کرده اند متوجه شده اند که در این مورد به تفصیل توضیحاتی داده شده این در حالی است که بسیاری از همشهریان نمی دانند زیستگاه این گونه جانوری در لارستان است .

۲-    ((خروس لاری ))به عنوان یک ضرب المثل در همه محافل از آن یاد می شود اما در این مورد هم شاهد هستیم که  به سمت فراموشی می رود تا چند سال پیش در یکی از میادین شهر این تندیس وجود داشت که آن را هم برداشتند و نه تنها در جای دیگری نصب نشد بلکه در این مورد توضیحی هم ندادند آیا نمی شود  ازاین  نماد ها در زیبا سازی  میادین  و ورودی های شهر استفاده کرد ؟ و توجه دولت و طرفداران محیط زیست کشور را به این منطقه جلب نمود ؟

آنچه که متاسفانه در شهر ما مشهود است بی توجهی ویا کم توجهی به داشته هاست  که هم به مردم  و هم به مسئولین ارتباط دارد کارشناسان در این زمینه بسیار سخن گفته اند در شهر ما به دلایل متعدد هنوز یک تغییر در نگاه مردم برای پیشرفت منطقه بوجود نیامده و عموم مردم تغییر در وضعیت فعلی را فقط از طرف دولت انتظار دارند(توقع بجایی است ) اما نقش مردم در پیشرفت منطقه را هم نباید نادیده گرفت و وقتی با همین مردم صحبت می کنیم نقش خود در پیشرفت شهرستان را در خودیاری هاو در ساخت اماکن آموزشی و بهداشتی و مساجد و حسینیه و… خلاصه می کنند  اما همراهی مردم فقط به ساخت اماکن عام المنفعه خلاصه نمی شود بلکه آن چیزی که از مردم انتظار می رود نگاه واقع بینانه  مردم به مقوله پیشرفت منطقه است  چندی پیش که با یکی از مسئولین سابق شهر دیدار داشتم  از این موضوع گله داشت که مردم انتظارات زیادی دارند اما همکاری و همراهی مردم با مسوولین کم است ایشان به مواردی اشاره داشتند مثلا گفتند  برای حفظ و نگهداری یک بنای تاریخی به  کسبه پیشنهاد شده ماهانه مبلغی ناچیز(هزار تومان )به یک حساب واریز، تا با تخصیص اعتبارات دولتی بتوان در جهت حفظ و مرمت آن اثر  اقدام نماییم که گویا کسبه با این درخواست مخالفت کرده اند .

مقدمه فوق برای یادآوری به مردم و مسئولین است که آیا برای توسعه و پیشرفت منطقه فقط توجه به امور صنعت و معادن کافی است و از دیگر ظرفیت های شهرستان باید غفلت نمود؟

در اینجا چند مورد پراکنده را یادآور می شوم که هریک از آنها می تواند نمادی برای معرفی بهتر لارستان باشد مواردی که به تنهایی شاید چندان جذاب نباشد اما در یک مجموعه پیوسته بسیار مهم  وتاثیر گذار است سرمایه گذاری برروی هر یک از آنها در جلب توجه مقامات مسوول نسبت به این منطقه و توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات ویژه اثرگذار خواهد بود ونگاه مقامات استان و کشور تغییر خواهد کرد فراموش نکنیم مناطقی که این روزها نام آنها از پشتیبانی مقامات استان و کشور بهره می برند حاصل سال ها برنامه ریزی است و اگر ما بخواهیم می توانیم با استفاده از نظرات نخبگان و گارشناسان در کنار توانمندی های صنعتی و کشاورزی و ذخایر معدنی ،منطقه لارستان را با شتابی دوباره به اوج برسانیم (البته تاکید می کنم اگر بخواهیم )  (ابنیه های تاریخی –  مواد غذایی منحصر به فرد – روزهای تاریخی – شخصیت های مذهبی تاثیر گذاردر جامعه و… ) شایسته توجه ویژه هستند .

(قلعه اژدها پیکر )قلعه ای که سرعت تخریب آن به گونه ای است که تا چند سال آینده اثری  از آن برجای نمی ماند وقتی مدیر کل میراث فرهنگی استان از قابلیت ثبت آن می گوید مسوولیت میراث فرهنگی شهرستان دو چندان می شود و انتظار می رود متولیان امر با نگاه مسوولانه از این اثر نگهداری و با برنامه ریزی مناسب به یک قطب گردشگری و جذب توریست تبدیل نمایند. و به دلیل موقعیت مکانی به یک نماد منحصر به فرد در سطح استان و کشور تبدیل خواهد شد .

 

(بازار قیصریه  ) معماری منحصر به فردی که بنا  به گفته مطلعین الگویی برای ساختن بازار های شیراز و اصفهان بودهاقداماتی جهت ثبت جهانی  این اثر ملی انجام شده اما حرکت آهسته و کند بوده و  واقع بینانه این است که  بگوییم یک اراده و تصمیم جمعی برای رفع موانع ثبت این اثر در بین مردم و مسوولین بوجود نیامده است .

بناهای تاریخی:

(باغ نشاط) که چند سالی است به همت عده ای از علاقه مندان  شهر مشخصا (تشکل لارستان بیدار ) مورد توجه واقع شده و در ایام نوروز پذیرای مهمانان نوروزی و همشهریان می باشد که در صورت توجه می تواند نمادی برای فرهنگ این منطقه باشد

(کاروانسراها ) که در مرکز شهر قرار دارد و به دلیل کم توجهی و بی مهری کم کم از یادها می رود . این کاروانسراها  در صورت توجه دولتی ها و همکاری مردم می تواند نمادی برای لارستان باشد .

به اینها اضافه کنیم (بقاع متبرکه)(آب انبار ها ) (دهن شیر ها ) (حمام ) و…

محصولات غذایی

((حلوا مسقطی لاری )) نیاز به تعریف ندارد چرا که در تمام ایران بی نظیر است و حتی آوازه آن به کشورهای دیگر نیز کشیده شده است.

((کباب کنجه لاری )) هر ذایقه ای را به سوی خود جلب می کند کبابی با ویژگی های متفاوت از کباب های سراسر ایران و…. که می توان با  تولید صنعتی  وبسته بندی های مناسب به دیگر استان ها و حتی خارج از کشور ارسال کرد .

روز لارستان و شخصیت ها

(۱۹ اردیبهشت)سالروز ورود مقام معظم رهبری به خطه لارستانو تاکید معظم له بر تاریخ پر افتخار این خطه در گذر تاریخ و عبارت تاریخی (لارستان بزرگ )و تکیه بروحدت مثال زدنی مردم این منطقه (اعم از شیعه و سنی ) که به سادگی از کنار آن گذشته و به یکی دو برنامه ساده و نصب چند پوستر و بنر بسنده می کنیم در حالی که این روز می تواند به نمادی برای وحدت بیشترمناطق و همدلی آحاد جامعه منجر شود (در فرصتی دیگر به این موضوع خواهم پرداخت )

۱-    آیا مسوولین محترم شهرستان از نگاه مردم بخش ها و مناطق نسبت به مرکز شهرستان بی اطلاع هستند ؟
۲-    آیا نمی توان از این روز (۱۹ اردیبهشت  ) به عنوان فرصتی طلایی برای همدلی همه مناطق نسبت به مرکز شهرستان استفاده کرد ؟
۳-    آیا شهر داری نمی تواند یکی از خیابان ها و میادین شهر را به نام ۱۹ اردیبهشت نام گذاری کند ؟و….

یادواره شخصیت های برجسته و تاثیر گذار منطقه و با دعوت ازشخصیت های بومی منطقه و نیز مقامات بلند پایه نظام ضمن  قدرشناسی از سال ها زحمات این بزرگان  ،در شناساندن ظرفیت های فرهنگی لارستان بسیار موثر خواهد بود.

(امید که متولیان امر با تلاش بیشتر در جهت پیشرفت منطقه گام بردارند  و مردم نیز با نگاه واقع بینانه مسوولین شهرستان را یاری نمایند )

نویسنده: غلامرضا حامدی پور

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین