پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 19

گزارش/احداث نیروگاه خورشیدی لارستان در انتظار سرمایه‌گذار

میلاد لارستان: لارستان در زمره بهترین مناطق ایران از نظر تابش انرژی خورشیدی قرار دارد و امید می‌رود با استقبال سرمایه‌گذاران طرح احداث نیروگاه خورشیدی در این شهرستان اجرایی شود….

انرژی خورشیدیمیلاد لارستان: لارستان در زمره بهترین مناطق ایران از نظر تابش انرژی خورشیدی قرار دارد و امید می‌رود با استقبال سرمایه‌گذاران طرح احداث نیروگاه خورشیدی در این شهرستان اجرایی شود.

به گزارش میلاد لارستان؛ شناخت مناسب از انرژی های موجود در هر کشور و تلاش در جهت استفاده و بهره برداری بهینه از آنها، می تواند از اهداف مهم در راستای تحقق توسعه در هر کشوری تلقی گردد.

برآوردها نشان می‌دهد که کشورهای جهان انرژی خورشید را به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین کننده انرژی در آینده می‌دانند و بر این اساس از هم اکنون برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت گسترش کاربرد این انرژی در مصارف مختلف به انجام رسانده‌اند.

بنا بر گزارش های موجود از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، اگر فقط ۱% مساحت ایران با انواع سیستم های خورشیدی پوشانده شود، کل انرژی مورد نیاز کشور تامین می شود.

ایران، بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد

کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری مناسب از تابش خورشید و داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی از پتانسیل بالایی برای بهره گیری از انرژی خورشید برخوردار است.

میزان تابش خورشید در نقاط مختلف ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده می شود که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است.

این پتانسیل مطلوب انرژی خورشیدی در بسیاری از نقاط کشور و بخصوص منطقه لارستان، زمینه مناسبی برای استفاده از تجهیزات خورشیدی فراهم نموده است.

سرمایه گذاری سودآور انرژی خورشیدی در منطقه لارستان

منطقه لارستان به طور كلي با شرايط جوي گرم است و درجه حرارت به ندرت زير صفر درجه سانتي گراد مي رسد. بر اساس آمار هواشناسی ایستگاه سینوپتیک لارستان در سال ۱۳۸۹، تعداد کل روزهای یخبندان ۳ روز و مجموع ساعات آفتابی ۳ هزار و ۵۱۴ ساعت می باشد و بدین ترتیب، لارستان در زمره بهترین مناطق از نظر تابش انرژی خورشدی می تواند قرار گیرد و لذا یکی از مناسب ترین مکان ها برای هرگونه سرمایه گذاری سودآور به منظور استفاده از انرژی خورشیدی باشد.

نتایج حاصل از مقایسه اطلاعات ایستگاه سینوپتیک مستقر در فرودگاه بین المللی لارستان با آمار جمع آوری شده در ۳۱ مرکز دیگر استانهای کشور در یک پروسه ۳۰ ساله حاکی از جایگاه نخست انرژی خورشیدی در لارستان است.

تحقیقات و مطالعات علمی نشان می دهد که جایگاه ایستگاه لار با میانگین ۳ هزار و ۴۳۱ ساعت تابش در سال بین ۳۱ مرکز استان کشور را دارد.

 از نظر برخورداری از آسمان صاف بعد از بندرعباس با ۲۷۴٫۴ روز با اختلاف ناچيز لارستان با۲۷۳٫۷روز، مقام دوم و از لحاظ میزان کمترین تعداد روزهاي ابري  آسمان نیز، لارستان با ۵/۶۷ روز مشتركاً با اهواز مقام نخست را داراست.

 اما شرایط ارتفاعی لار، میزان رطوبت هوا، شفافیت و وضعیت تیرگی و غیره نیز در بین لارستان و دو مرکز بندرعباس و اهواز که به ظاهر از لار در این دو موضوع بالاتر است، متفاوت بوده و مجدداً در جذب انرژی در لارستان از این دو مرکز افضل می گردد.

بنا به دلائل متعدد علمی، احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه لارستان می تواند بسیاری از مشکلات موجود در منطقه و جنوب کشور را به راحتی حل نماید و خاموشی های زیاد بخصوص در فصل تابستان را به حداقل برساند.

 اگرچه احداث چنین نیروگاهی در ابتدای امر برای سرمایه گذاران هزینه در بر دارد اما در بلندمدت می تواند به خوبی هزینه خود را در آورده و سوددهی کامل در پی داشته باشد.

حوزه های سرمایه گذاری انرژی خورشیدی در لارستان

انرژی خورشیدی در لارستان در حوزه های مختلف می تواند موثر باشد که در زیر بدان ها اشاره می شود: 

نیروگاه خورشیدی، تامين روشنايي از انرژي خورشيدي، توليد برق، سرمايش و گرمايش هوا، اجاق ها، آب شيرين كن، تهيه آب‌گرم مورد نياز مصارف خانگي با استفاده از آبگرمكن‌هاي خورشيدي، تامين آبگرم در فرايندهاي صنعتي، گرمايش استخرها و غیره استفاده کرد.

در این میان استفاده از آب شیرین کن های خورشیدی نیز مقوله ای است که می تواند در لارستان بسیار کاربردی باشد. وجود آب شیرین در منطقه علاوه بر مصرف شهروندان می تواند رونق کشاورزی را نیز به دنبال داشته باشد.
مزایای انرژی خورشیدی

تولید برق بدون مصرف سوخت، عدم احتیاج به آب، عدم آلودگی محیط زیست، امکان تأمین شبکه های کوچک و ناحیه ای، استهلاک کم و طول عمر زیاد، عدم احتیاج به نیروی متخصص دایمی و غیره از عمده مزایای نیروگاه های خورشیدی است.

تاکنون سیستم های گوناگونی با طرفیت های مختلف (۰٫۵ وات تا چندین مگاوات) در سراسر جهان نصب و راه اندازی شده است که عملکرد مناسب و قابلیت اطمینان روزانه به تعداد کاربران آن می افزاید.

اگر استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی برای تأمین بخشی از انرژی مصرفی شهر لار مد نظر باشد، با توجه به اینکه بافت اکثر ساختمان های شهرقدیم و ساختمان های کنونی شهرجدید سقفی مسطح دارند برای نصب کالکتورهای خورشیدی در پشت بام ها جهت تأمین انرژی مصرف خانگی شرایط مناسب فراهم است.

فرماندار ویژه لارستان: ۸۰ درصد روزهای لارستان، آفتابی است

علی اکبر نجیب زاده، فرماندار ویژه لارستان در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان، با برشمردن زمینه های فوق العاده استفاده بهینه از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر همچون: انرژی خورشیدی در منطقه لارستان بزرگ، اظهار کرد: سرمایه داران داخلی و خارجی می توانند با ورود به این عرصه و بهره گیری از نعمت رایگان و بی منت الهی، موجبات سود فردی و آبادانی اجتماعی را فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه، قریب به ۸۰ درصد روزهای لارستان، آفتابی است، تصریح کرد: جهت عملیاتی شدن این پروژه مهم، فرمانداری لارستان آماده هرگونه همکاری با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این طرح ملی را دارد.

مدیر شرکت توزیع نیروی برق لارستان: سرمایه گذاران بخش خصوصی در طرح احداث نیروگاه خورشیدی در لارستان مشارکت کنند

امین دامن کشان مدیر شرکت توزیع نیروی برق لارستان نیز در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان، با اشاره به اینکه در راستای ترویج و توسعه انرژی های پاک و تجدیدپذیر شرکت توزیع برق استان فارس با جذب اعتبارات مربوطه در یک نقطه از هر شهرستان در حوزه فعالیت خود، اقدام به نصب سامانه “فتوولتائیک” نموده است، تصریح کرد: در شهرستان لارستان، ساختمان اداری مدیریت برق به این منظور انتخاب گردیده و سلولهای فتوولتائیک (انرژی خورشیدی) به میزان ۲۱ “کیلووات” نصب گردیده و مشترکین می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به اداره برق لارستان مراجعه نمایند.

وی با تشریح موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی شهرستان لارستان درخصوص احداث نیروگاههای خورشیدی، عنوان کرد: طرح های ایجاد نیروگاههای خورشیدی از پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی می باشد که در همین راستا، اراضی پیشنهادی که مستعد اجرای این پروژه می باشند مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر توزیع نیروی برق لارستان با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، افزود: پیشنهاد اجرای این طرح، به چند تن از سرمایه گذاران ارائه گردیده و امید می رود با استقبال سرمایه گذاران طرح احداث نیروگاه خورشیدی در لارستان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه نيروگاههاي خورشيدي در كشورهاي مختلف به سرعت جايگزين انرژي‌هاي فسيلي مي‌شوند، تصریح کرد: سرمايه گذاري اوليه براي توليد انرژي از طريق سامانه خورشیدی در گذشته بالا بود ولي در سال هاي اخير با رشد تكنولوژي و ارزان سازي سرمايه گذاري در زمينه انرژي خورشيدي به شدت اقتصادي شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر لارستان از نظر تابش انرژي خورشيد پتانسيل خوبي را داراست و زمين هايي با وسعت زياد در این شهرستان وجود دارد كه ظرفيت كشاورزي ندارند، گفت: بهترين كار در اين مناطق بهره گيري از انرژي خورشيدي است.

دامن کشان با اشاره به اینکه وضعيت لارستان از لحاظ سوق الجيشي به گونه اي است كه مي تواند گذرگاه انرژي باشد، چون تمامي كشورهاي اطراف نيازمند انرژي برق هستند، بیان کرد: اگر بتوانيم توليد انرژي را در كشور و به تبع آن در لارستان زياد كنيم، صادرات آن بسيار سودآور است و انرژي خورشيدي از آن دسته انرژي‌هايي است كه آينده خوبي دارد.

مدیر شرکت توزیع نیروی برق لارستان با بیان اینکه يكي از مزاياي بهره گيري از انرژي خورشيدي اين است كه ضرورتي ندارد كه به صورت تجمعي ايجاد شود، بلكه مي توان به صورت پراكنده نيروگاه هايي با ظرفيت ۴۰۰ كيلووات، ۵۰۰ كيلووات، يك مگاوات، دو مگاوات و يا مزرعه خورشيدي ايجاد كرد، تاکید کرد: برق توليدي از نیروگاه های خورشیدی به شبكه ارسال مي شود و از طريق شبكه در سراسر كشور به دست مصرف كننده مي رسد.

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “گزارش/احداث نیروگاه خورشیدی لارستان در انتظار سرمایه‌گذار”

  1. […] نکته جالب این که بارها در گزارشهای تحلیلی از نیاز به سرمایه گذار به منظور ساخت نیروگاه خورشیدی در لارستان سخن به میان آمده بود که نمونه آن گزارش/احداث نیروگاه خورشیدی لارستان در انتظار سرمایه‌… […]

  2. […] خورشیدی در لارستان سخن به میان آمده بود که نمونه آن گزارش/احداث نیروگاه خورشیدی لارستان در انتظار سرمایه‌… می […]

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین