پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

آخرین برکه‌ی گبری گراش در آستانه‌ی نابودی

مسئول اداره‌ی میراث فرهنگی گراش از مسئولین  خواست به آخرین برکه گبری بازمانده‌ی گراش، در محله‌ی فخرآباد توجه داشته باشند قبل از این که این برکه نیز مانند برکه کده‌بان…

مسئول اداره‌ی میراث فرهنگی گراش از مسئولین  خواست به آخرین برکه گبری بازمانده‌ی گراش، در محله‌ی فخرآباد توجه داشته باشند قبل از این که این

برکه نیز مانند برکه کده‌بان به خاطره‌ها بپیوندد.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از گریشنا و روابط عمومی  میراث فرهنگی گراش ؛ آب‌انبار گبری، آخرین بازمانده از برکه‌های گبری در گراش است که در محله فخرآباد، کنار زمین فخرآباد واقع شده است. برکه‌های گبری، فرمی متفاوت با برکه‌های دوران اسلامی دارند و بیشتر مستطیلی شکل هستند و سقف آن‌ها نیز به وسیله تاق گهواره‌ای شکل و بسیار مقاوم ساخته می‌شد.

برای ساختن قسمت مخزن آب این نوع برکه‌ها نیز از ملات ساروج که مقاوت زیادی دارد استفاده می‌کردند. تعداد زیادی از این برکه‌های زیبا در گراش تخریب شده است که آخرین آن‌ها برکه کده‌بان در صحرای چارلسسی بود.

فرم و زیبایی برکه‌های گراش زبانزد مردم منطقه است شورا و شهرداری می‌تواند با احیای تنها بازمانده‌ی برکه‌های گبری و دادن کاربری خاص و ایجاد فضای سبز در اطراف آن از این محیط به عنوان پارک و فضای سبز در محله‌ی فخرآباد استفاده کند. تا از این طریق تنها بازمانده‌ی هویت معماری منطقه نیز حفظ شود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین