پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

گردشگری خوراک؛ موضوعی مغفول مانده در منطقه

گردشگری خوراك، یكی از انواع گردشگری است كه در فارس مغفول مانده و تاكنون خوراک‌های بومی و محلی استان به‌صورت كاملاً اصولی معرفی نشده و حتی در منوی غذایی گردشگران…

گردشگری خوراك، یكی از انواع گردشگری است كه در فارس مغفول مانده و تاكنون خوراک‌های بومی و محلی استان به‌صورت كاملاً اصولی معرفی نشده و حتی در منوی غذایی گردشگران در معتبرترین رستوران‌ها یا هتل‌ها و مراكز اقامتی استان هم دیده نمی‌شود. گردشگری خوراك هنوز در كشورمان و

به‌تبع آن در فارس رونق ندارد و این در حالی است كه فارس با تنوع غذایی می‌تواند رتبه نخست این نوع از گردشگری را از آن خود كند.

اما آنچه این روزها می‌بینیم تبلیغات غذاهای دیگر شهرها و معرفی آن‌ها در ابعاد ملی و جهانی است، به‌طور مثال بریونی اصفهان یا بناب تبریز و حتی فالوده كرمان ازجمله خوراک‌هایی هستند كه هر گردشگری كه به ایران سفر می‌کند آن‌ها را در منوی غذایش قرار می‌دهد.

كارشناس و فعال حوزه گردشگری در فارس پیرامون این موضوع به خبرنگار مهر گفت: هنوز تبلیغات مؤثری در خصوص خوراك‌های فارس صورت نمی‌گیرد. امیرحسین حكمت نیا بابیان اینکه چرا غذاهای اصیل شیرازی مانند «دوپیازه آلو» یا «آب پیازك» و حتی «یخنی» به گردشگران معرفی نمی‌شود، افزود: رستوران‌هایی كه در شیراز به سرو غذاهای سنتی و اصیل شیرازی بپردازند انگشت‌شمارند.

وی ادامه داد: فارسی‌ها به‌خصوص مردم شیراز در مناسبت‌های خاص از خوراک‌ها و چاشنی‌های ویژه‌ای استفاده می‌کردند، به‌طور مثال پخت آش در اربعین یا طبخ «قنبر پلو» یا کله‌پاچه در شب‌های ماه رمضان و حتی نان‌های سنتی كه در شهرستان‌های لار، داراب یا نی‌ریز از این‌ دست به شمار می‌روند.

حكمت نیا بیان کرد: در اكثر شهرهای ایران مانند اصفهان و یا تبریز برندسازی صورت نگرفته اما برخی از غذاها و خوراک‌های این شهرها به برند گردشگری تبدیل‌شده‌اند به‌طوری‌که می‌توان به غذاهایی چون بناب در تبریز و یا بریانی در اصفهان اشاره كرد كه بسیار شهرت یافته‌اند اما در مقایسه با آن کلم‌پلو شیرازی و حتی كباب ماستی و یا مسقطی لار و گراش را كمتر گردشگری می‌شناسند.

معاون گردشگری استان فارس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: گردشگری غذا یکی از موضوعاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.  وی ادامه داد: به همین منظور جشنواره خوراک‌های سنتی در تقویم گردشگری فارس گنجانده خواهد شد. معاون گردشگری فارس تأکید کرد: پس از برگزاری این جشنواره به‌صورت محلی و استانی به‌طور حتم ثبت آن در تقویم ملی پیگیری خواهد شد تا استان فارس در این حوزه به آنچه شایسته آن است دست یابد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین