جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 10 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

سبک عزاداری مردم لارستان در تاریخ و فرهنگ اسلامی ثبت شود

میلاد لارستان: مدیر حوزه علمیه حضرت علی بن ابی طالب(ع) لارستان با بیان اینکه سبک عزاداری و سینه زنی در لارستان یکی از خالص ترین و زیباترین نحوه عزاداری و…

میلاد لارستان: مدیر حوزه علمیه حضرت علی بن ابی طالب(ع) لارستان با بیان اینکه سبک عزاداری و سینه زنی در لارستان یکی از خالص ترین و زیباترین نحوه عزاداری و سینه زنی است، گفت: می بایست آداب و سبک های عزاداری مردم لارستان برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در تاریخ و فرهنگ اسلامی ثبت جهانی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر موسوی در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در شهرستان لارستان و با استناد به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، اظهار داشت: آن حضرت می فرمایند «حسین منی و انا من حسین»، که قسمت اول حدیث واضح است که پیامبراکرم(ص) حضرت اباعبدالله(ع) را نوه خود معرفی کرده اند.

وی افزود: منظور از قسمت دوم حدیث این است که؛ پس از قیام امام حسین(ع) برای همگان مشخص شد که احیای دین و رشد و نمو نمودن اسلام بستگی به قیام حضرت سیدالشهدا(ع) با آن وضعیت خاص خودش است که اگر قیام آن حضرت آن هم به شکلی که حتی شش ماهه خودش را در راه اعتلای دین در طبق اخلاص نگذاشته بود، خبری از دین باقی نمی ماند و الان معلوم نبود ما در چه حالی به سر می بردیم.

مدیر حوزه علمیه علی بن ابی طالب(ع) لارستان با بیان اینکه اگر ملتی می خواهد زنده باشد باید قیام و حرکات آن حضرت را سرلوحه خود قرار دهد، تصریح کرد: انسان آزاده باید در این راه و هدف قدم بردارد و غلام بودن آن حضرت را از افتخارات و یکی از موهبت های الهی بداند.

این مسئول خاطر نشان کرد: اینکه یک انسان به عنوان غلام امام حسین(ع) معرفی شود و از آن مهمتر پا برجا بودن در این مسیر و ایستادگی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن حضرت را در تمام عمر سرلوحه کار خود قرار دهد و این را بداند که افتخار غلامی امام حسین(ع) نصیب هرکسی نخواهد شد، می تواند راهگشای انسانها در زندگی دنیوی و اخروی باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در لارستان و با بیان اینکه در سیزده دوره گذشته این اجلاسیه فقط در مراکز استانها برپا می شده است، تصریح کرد: هنوز نیمی از استانهای کشور در نوبت میزبانی از این همایش معنوی هستند و اینکه خداوند متعال این سعادت را نصیب مردم متدین و مومن منطقه لارستان بزرگ کرده است، مایه افتخار است.

مدیر حوزه علمیه علی بن ابی طالب(ع) لارستان با اشاره به اینکه مردم همیشه در صحنه لارستان و حتی اجداد و نیاکان آنها بیش از یک قرن پیش در این منطقه قیام اسلامی را پایه گذاری کرده و تشکیل حکومت اسلامی داده اند، گفت: این قیام مردم لارستان برگرفته از قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است که همانا نشان از خادمی و غلامی بودن این مردم دارد.

حجت الاسلام موسوی سبک عزاداری و سینه زنی در لارستان را یکی از خالص ترین و زیباترین نحوه عزاداری و سینه زنی دانست و خاطر نشان کرد: باید سنن و سبک های عزاداری مردم لارستان برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در تاریخ و فرهنگ اسلامی ثبت جهانی شود و یکی از راهکاری ثبت معنوی این آثار برگزاری چنین همایش ها و اجلاسیه هایی در سطح بین المللی است.

وی با اشاره به آثار و برکات حضور دانشمندان و شخصیت های جهانی و مداحان کشوری در لارستان، افزود: می بایست مسئولین برگزاری و مردم مهمان نواز لارستان بزرگ با برنامه ریزی دقیق بتوانند بهره کافی از این همایش که از موهبات الهی و نیت پاک دست اندرکاران و اجداد متدین این مردم دلاور است، برده شود.

مدیر حوزه علمیه علی بن ابی طالب(ع) لارستان مداحان کشوری را مبلغان انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: حضور این مداحان در لارستان و دیدارشان با مردم، می تواند سبب آشنایی بیشتر آنان با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه تأثیر بسزایی برای آنها داشته باشد و مردم از برکات معنوی آنان بهره مند شوند.

وی وجود علما، روحانیون و سادات جلیل القدر در لارستان را یکی از شاخصه های بارز این منطقه عنوان و تصریح کرد: این علمای عامل بیش از ۱۲۰ سال پیش رهبری معنوی و مرجعیت منطقه جنوب کشور و فارس را بر عهده داشته اند و نسل در نسل به تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی پرداخته اند.

حجت الاسلام موسوی، امام جمعه فقید لارستان حضرت آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره) را انسانی کامل، عارف، مرجع و مردم دار معرفی و اضافه کرد: یکی از صفات ارزنده مرحوم آقا، خادم بودن برای حضرت اباعبدالله(ع) است که ایشان حتی تا آخرین لحظات عمر با برکتشان با شرکت در مراسم های عزاداری آن حضرت دَین خود را به حضرت سیدالشهدا(ع) ادا می کردند.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله آیت اللهی(ره) دارای اشعار بسیار فصیح و غزلیات و قصائد بسیار پربار در رسای قیام و حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) است، تصریح کرد: این اشعار نشان از عمق ارادت آن مرحوم به امام حسین(ع) است.

مدیر حوزه علمیه علی بن ابی طالب(ع) لارستان بیان کرد: ارادت حضرت آیت الله سید عبدالعلی آیت اللهی(ره) تا جایی ادامه داشت که پیش از رحلت شان وصیت کرده بودند که بعد از مرگ، در حسینیه ای که توسط آن مرحوم بنا شده است، دفن شوند تا اینکه برای همیشه از روضه ها و عزاداری های آن حضرت بهره مند شود.

حجت الاسلام موسوی تجلیل از شخصیت های علمی و معنوی در اجلاسیه پیرغلامان حسینی را ابتکاری زیبا و قابل تحسین دانست و گفت: تجلیل از شخصیت معنوی حضرت آیت الله آیت اللهی(ره) یک کار ماندگار است و زنده نگه داشتن یاد این علما که در زمان حیاتشان راضی به تعریف و تمجید نبودند، عملی بسیار بزرگ و تحسین برانگیز است.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت هرچه دارد از حضرت سیدالشهدا(ع) و قیام آن حضرت است، تصریح کرد: طلبه های حوزه های علمیه باید افتخارشان خادمی و غلامی امام حسین(ع) باشد و در این اجلاسیه همه روحانیون و طلبه های حوزه علمیه لارستان در حد توان شرکت خواهند داشت و از هیچ تلاشی در راستای برگزاری هرچه بهتر این همایش دریغ نخواهند کرد.
 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین