پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۲ق.ظ
::آخرین مطلب 24 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

ضرورت مدیریت مراسم مذهبی لارستان

طی مراسمی و با حضور مداحان و خادمان ابا عبدا.. الحسین (ع) و مهمانان داخلی و خارجی سایر کشورها از پیر غلامان حسینی ( محله ها و هیئت های عزاداری…

طی مراسمی و با حضور مداحان و خادمان ابا عبدا.. الحسین (ع) و مهمانان داخلی و خارجی سایر کشورها از پیر غلامان حسینی ( محله ها و هیئت های عزاداری

)تجلیل و سینه زنی سنتی لار به ثبت رسید تا یکی از سنت های معنوی این منطقه در حافظه تاریخ ماندگار بماند مطلبی که ذیلا تقدیم می گردد به نحوی به حواشی مراسم سینه زنی سنتی لار مرتبط می باشد اما یک  تلنگر به مجموعه مراسم های  مختلف اعم از جشن ها ، اعیاد و  سوگواری ها ی شهرمان است که در طول سال به اجرا در می آید و ضرورت یک مدیریت واحد برای کنترل و جهت دهی آن  هم در زمینه مالی و هم زمینه کیفی را می طلبد.

برای ورود به این مطلب ابتدا این مطلب را عرض می کنم که سال گذشته ایام تاسوعا و عاشورا در یزد بودم چند نکته مثبت در آن شهر دیدم که می تواند الگویی برای  شهر ما باشد:

۱- سینه زنی هیئت های مذهبی یزد درخیابان ها و محله ها و در مکان های در نظر گرفته شده مثلا (مسجد روضه محمدیه و خانه امام حسینی* ) با نظم خاصی و با رعایت یک زمان بندی دقیق (تاکید می کنم زمان بندی دقیق )به پایان می رسد به این صورت که  برای هیئت ها  زمانبندی های مشخصی در نظر گرفته شده و بر روی درب ورودی مشخص شده که هر هیئت ۲۵ دقیقه وقت دارد مراسم خود را برگزار نمایدو ۵ دقیقه برای خروج این گروه از درب خروجی و ورود هیئت بعدی از درب دیگردر نظر گرفته شده است کلیه وسایل صوتی و تصویری نیز در حسینیه قراد داده شده و نیازی به آوردن آن ازسوی هیئت ها نیست . برنامه ریزی ها به نحوی است که دروقت نماز سینه زنی قطع و نماز جماعت اقامه می کنند و کلیه برنامه ها در موعد مقرر خاتمه می یابد


۲-  نذورات مردم با یک مدیریت صحیح در مساجد و حسینیه های محل انجام می شود و عموم مردم نذورات خود را به مکان های درنظر گرفته شده تحویل می دهند از توزیع شیرینی و شربت و چای در خیابان ها خبری نیست و حتی در یک خیابان هم  ظروف یکبار مصرف ریخته نمی شود و اطعام عزاداران نیز از نظم خاصی برخوردار است به این ترتیب که اولویت با هیئت های سینه زنی است و مردم با اطلاع از این موضوع از هجوم به این اماکن خودداری می نمایند البته  مکان هایی نیز برای سایر اقشار جامعه پیش بینی شده است که به هر دلیل نتوانسته اند در هیئت ها حضور داشته باشند.

 یکی از مواردی که در لارهمانند سایر شهرهای کشور شاهد آن هستیم نذورات مردم در  ایام برگزاری جشن ها و سوگواری ها خصوصا دهه اول محرم است  که به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع قابل توجهی از سرمایه های مردم  به هدر می رود.

اینکه چگونه این منابع مدیریت شود خود بحث مستقلی است که نیاز به زمینه سازی و جلب اعتماد مردم دارد تا به گونه ای مدیریت شود که هم نیات بانیان خیر تامین شود و هم از هدر رفت سرمایه ها و سوء استفاده های تبلیغاتی معاندین جلوگیری شودزیرا این روزها با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن یک خبر یا عکس به سرتاسر جهان مخابره و بهانه ای برای تبلیغات منفی علیه اعتقادات مذهبی فراهم می شود.

علاوه بر دسته های  سینه زنی و هیئت ها ، مردم در گوشه و کنار شهر به صورت متفرقه و در منازل خود، با پخت غذا و توزیع شربت و آبمیوه و شیرینی به ادای نذر خود می پردازند عملی پسندیده که از دیرباز در بین مردم ما رواج داشته و یکی از سنت های حسنه و پسندیده می باشد اما گاه مشاهده می شود این سنت نیک از مسیر خود منحرف وبا زیاده روی و اسراف ، اصل نیت بانی خیر نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

آیا زمان آن فرا نرسیده که تحولی در این زمینه را شاهد باشیم ؟ اینکه چه مقدار هزینه می شود رقم دقیقی وجود ندارد اما با جمع بندی آنچه در آشپزخانه های سطح شهر و میزان پخت هیئت ها و اضافه کردن نذورات اشخاص متفرقه  ،رسیدن به رقم های میلیاردی دور از ذهن نیست و با این توضیحات ضرورت یک مدیریت واحد بیش از پیش احساس می شود .

در دهه اول ماه محرم سال جاری بعضی از خطبا و وعاظ محترم بر منابر مردم را به این سمت هدایت می کردند که اگر در همسایگی شما بیمار یا نیازمندی است یا یک کار خیریه و یا عمرانی در سطح شهر برزمین مانده  که با همراهی یک یا چند نفر به سرانجام می رسد در انجام آن تردید نکنند که اجر و پاداش آن یقینا کمتر ازاطعام عزاداران نیست و در خبرها داشتیم که در یکی از بخش های همجوار بخشی از این سنت حسنه را صرف درمان یکی از بیماران کرده اند .

اگر مدیریت واحدی از سوی هیئت ها برای هدایت نذورات مردم در نظر گرفته شود می توان  هم  نیات بانیان خیر را در ادای نذورات عملی کرد و هم بخشی در جهت امور خیریه و عمرانی صرف نمود . زیرا علاوه بر اسراف هایی که صورت می گیرد با پخش ظروف یکبار مصرف در سطح خیابان ها و معابر و آسیب به محیط زیست ، چهره زشتی را در سطح شهر مشاهده نموده  و عده ای با تهیه عکس وفیلم و انتشار آن در شبکه های اجتماعی بهانه ای برای زیر سوال بردن اصل مراسم عزاداری پیدا می کنندو از طرفی برای کارگران زحمت کش شهرداری دردسر مضاعفی را فراهم می کنندو اگر تازه واردی به شهر بیاید تصوری که از شهر ما خواهد داشت تصور مثبتی نخواهد بود و در مواردی با راه بندان هایی که در سطح شهربرای توزیع شربت و شیرینی ایجاد می شود همه اقدام مثبت مردم  زیر سوال می رود .

نکته دیگر در شهر قدیم هیئت های  سینه زنی محله ها از دیرباز وجود داشته و با همان روش های سنتی به سینه زنی می پردازندو در مکان هایی مشخص ( امامزاده میر علی بن حسین ،  حسینیه اعظم و… ) به ختم سینه زنی می پردازند و چند سالی است که همین روش در شهر جدید به همت علاقه مندان اباعبدا.. در خیابان های شهرجدید و مساجد وحسینیه ها نیز انجام می شود که این هم از علاقه مندی ارادتمندان سالار شهیدان است اما  به دلیل پراکندگی هیئت های سینه زنی خیابان های شهرجدید ، لزوم یک مدیریت صحیح را در هیئت های مذکور می طلبد. 

زیرا این هیئت ها از مبدا که شروع می کنند با تعداد اندکی که گاه به شماره انگشتان دو دست هم نمی رسد عزاداری  را تحت الشعاع قرار می دهند در حالی که می توان با تجمیع این هیئت ها و با هزینه های بسیار کمتر بر کیفیت این سینه زنی ها افزود. می بایست یک هماهنگی بین هیئت های سینه زنی شهرجدید بوجود بیاید تا سینه زنی ها با کیفیت بهتری برگزار شود.

*خانه امام حسینی یکی از مکان های برگزاری جشن ها و عزاداری ها در شهر یزد می باشد که توسط یک لاری نیک اندیش به نام حاج محمد لاری در ۱۸۵ سال پیش ساخته شده و این مکان  همچنان توسط نوادگان آن مرحوم که در فرانسه ساکن هستند حمایت می شوند .

غلامرضا  حامد پور

توضیح: عکس ها از مراسم محرم در لارستان می باشد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۳:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین