پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۱ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بانک‌های استان فارس در رتبه سوم جذب سپرده‌های بانکی قرار دارند

میلاد لارستان: استان فارس در حالی که سومین استان کشور در میزان جذب سپرده‌های بانکی است در نسبت مصارف به منابع بانک‌ها رتبه ۲۹ را در بین ۳۱ استان کشور…

میلاد لارستان: استان فارس در حالی که سومین استان کشور در میزان جذب سپرده‌های بانکی است در نسبت مصارف به منابع بانک‌ها رتبه ۲۹ را در بین ۳۱ استان کشور دارد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ آخرین آمار از مانده سپرده‌ها و تسهیلات در نظام بانکی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۹۴ تا پایان مهرماه مجموع سپرده (منابع) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور به ۹۳۷ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳٫۹ درصد رشد داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که در این مدت مجموع تسهیلات (مصارف) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور ۷۲۴ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵٫۱ درصد افزایش یافته و در واقع نسبت منابع به مصارف بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در این بازه زمانی ۷۷٫۲ درصد بوده است.

در آماری که بانک مرکزی ارائه داده استان فارس با ۴۲ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان سپرده، رتبه سوم میزان سپرده‌های بانکی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده و به همراه استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان جزء ۵‌استان اول در میزان جذب سپرده‌ است و استان‌های چهار‌محال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمترین میزان جذب سپرده‌ را به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس از ابتدای سال ۹۴ تا پایان مهرماه ۲۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد شده بنابراین نسبت منابع و مصارف بانک‌های این استان ۵۷٫۲ درصد بوده است که نشان از شکاف بین مصارف و منابع بانک‌های این استان می‌دهد.

همانطور که استان فارس در بین ۳‌استان اول در میزان سپرده‌گذاری بانکی است از سوی دیگر نیز جز ۳ استان آخر در میزان مصارف به منابع بانکی است و براساس آمار بانک مرکزی در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۲۹ را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

استان‌های گلستان، اردبیل، لرستان، کهگیلویه و بویر‌احمد و ایلام ۵ استان ابتدایی جدول نسبت بین مصارف به منابع بانک‌های کشور و استان‌های البرز، خوزستان، فارس، خراسان‌رضوی و قم نیز ۵ استان قعرنشین این جدول هستند.

آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که میزان سپرده‌گذاری بانکی در استان فارس تا پایان مهرماه ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و میزان تسهیلات اعطایی نیز ۳۲ درصد افزایش داشته است اما با وجود این افزایش هنوز میزان مصارف به منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری استان فارس آمار قابل قبولی نیست و بانک‌های این استان با اجرای سیاست‌های انقباظی در واقع ۱۸ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان از منابع خود را مصرف نکرده‌اند.

چندی پیش جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، از کاهش تسهیلات بانکی استان فارس در سال ۹۳ در مقایسه با بانک‌های سایر استان‌ها سخن گفته بود و چنین استدلال کرده بود که تسهیلات پرداختی از سوی بانک مرکزی به استان‌ها براساس سرمایه‌گذاری در هر استان ارائه می‌شود که آمار پایین پرداخت تسهیلات نشان می‌دهد که استان فارس در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

به‌گفته قادری نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس نشان می‌دهد که از ظرفیت سیستم بانکی این استان برای تکمیل واحدهای تولیدی استفاده نمی‌شود و سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات مهم‌ترین عامل این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خروج و انتقال سپرده‌های استان فارس به دیگر استان‌ها اشاره کرده و افزوده است صرف سپرده‌های بانکی استان فارس در خود استان از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری و مقام معظم رهبری است اما تاکنون این امر رعایت نشده است.

فریدون فرقانی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز، نیز دیربازده بودن فعالیت‌های تولیدی را عامل مهم تمایل بانک‌های استان برای استفاده از سرمایه‌ خود در امور بازرگانی و خدماتی می‌داند و می‌گوید: در سال ۹۳ تنها ۱۰ درصد تسهیلات بانک‌های استان فارس در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

فرقانی توجیه‌پذیرنبودن طرح‌های اقتصادی را دلیل محکمی برای سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات نمی‌داند و می‌گوید: در مواردی پیش آمده که طرح‌های اقتصادی به دلیل عدم توجیه اقتصادی در استان فارس رد شده است اما همین طرح‌ها در دیگر استان‌ها تسهیلات کافی دریافت کرده است.

در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی استان فارس جذب نشده که به‌اعتقاد علی افشانی، استاندار فارس، بانک‌ها علاقمند هستند که منابع خود را هر چه سریع‌تر در قالب تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند اما ضعف بخش خصوصی در ارائه طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی سبب عدم جذب این سرمایه عظیم شده است.

گزارش از ثریا ستاری

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین