اوایل اردیبهشت ۹۴ بوده که نشست مشترکی بین اصحاب رسانه و رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت لارستان پیرامون کالای لاری و لارستانی برگزار شد. در ابن نشست بر لزوم توجه به کالاهای بومی تاکید شده و ایده های مناسبی نیز بیان گشت.
اوایل اردیبهشت ۹۴ بوده که نشست مشترکی بین اصحاب رسانه و رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت لارستان پیرامون کالای لاری و لارستانی برگزار شد. در ابن نشست بر لزوم توجه به کالاهای بومی تولید شده در منطقه و خرید آنها با توجه به کیفیت مناسب بسیاری از انها(همسو با رویکردهای اقتصاد مقاومتی ذکر شده توسط مقام معظم رهبری) تاکید شده و ایده های مناسبی نیز بیان گشت.
شاید یکی از نظرات مهم ارائه شده در این زمینه ” ایجاد فروشگاه دائمی عمده و خرده فروشی مخصوص عرضه کالای تولیدات لارستانی در سطح شهر و نیز جنوب فارس و حتی کشورهای همسایه(با توجه به حضور تعداد زیادی از لارستانی ها در خلیج فارس)” بود. ایده ای که اگر عملیاتی شود می تواند منجر به رونق مناسب به توسعه کالاهای لارستانی و بالتبع آن توسعه منطقه گردد.
از سوی دیگر یکی از مواردی که در بسیاری شهرهای کشور وجودداشته و نوع رسمی آن در منطقه تجارت خیز و البته تولید محور لارستان دیده نمی شود؛هایپر و یا همان فروشگاه های زنجیره ای می باشد. موضوع فروشگاههای زنجيرهای، علل وجودي و شرايط كاميابي آنها مدتي است كه موردتوجه صاحبنظران قرار گرفته است.
اگرچه ايجاد اين فروشگاهها پديده جديدي نيست و سابقه آن به سال ۱۳۲۸ وتاسيس تعاوني مصرف سپه برمي گردد، ولي در سالهاي اخير، دولت برآن شده تا با تاسيس فروشگاههاي نوين زنجيره اي ، وضعيت توزيع را در كشور بهبود بخشد و از آشفتگي در بازار جلوگيري كند. فروشگاههاي رفاه ، اتکا و شهروند به دنبال اين تصميم ايجاد شدند که ضعف ها و قوت های خود را دارا می باشند.
در تعریف این نوع فروشگاه ها باید گفت :
الف ) يك فروشگاه زنجيره ای از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالكيت مشترك و متمركز تشكيل مي شود . وظايف و كاركردهاي عمده يك فروشگاه زنجيره اي ( بازرگانی ، تبليغات ، اجاره و…) توسط يك واحد فرماندهي مركزي يا يك مديريت مركزي كنترل مي شوند.
ب ) فروشگاههای زنجيره ای به شبكه اي از خرده فروشيهاي كوچك و بزرگ اتلاق مي گردندكه كالاهاي يكساني را با مالكيت انحصاري ارائه مي نمايند.
فروشگاههاي زنجيره اي در مقايسه با واحدهاي توزيع سنتي و خرده فروشيها، داراي خصوصيات و ويژگيهاي چندي هستند كه برخي از آنها عبارتنداز:
۱٫ يك فروشگاه زنجيره اي كه از شعب و فروشگاههاي متعدد تشكيل مي شود، معمولا” در تمام واحدهايش ، كالاهاي تجاري يكساني را مي فروشد .
۲٫ خريد فروشگاه در حجم و مقياس بالايي بوده ، لذا مي تواند در مقايسه باخرده فروشيهاي كوچك ، كالاها را با قيمت پايين تري به فروش رساند .
۳٫ واحدهاي زنجيره اي به واسطه حجم فروش بالايي كه دارند، با سرعت و سهولت بيشتري مي توانند از بانكها و ساير موسسات اعتباردهنده تقاضاي وام كنند.