چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

ثبت ملی قلعه شاه‌نشین در روستای فیشور

آماده سازی ۵۰ اثر تاریخی فارس برای ثبت ملی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست…

آماده سازی ۵۰ اثر تاریخی فارس برای ثبت ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست میراث ملی آماده‌سازی شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،محمدثابت اقلیدی افزود: فارس بیشترین میراث ملی را در خود جای داده و در زمان حاضر بیش از سه هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

وی با اعلام خبر ثبت ملی قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز، ادامه داد: این بنا که یکی از آثار ارزشمند تاریخی اِوز است که به شماره ۳۴۲۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بیان کرد: قلعه شاه‌نشین درارتفاعات شمالی روستای فیشور در رشته‌کوهی ممتد موسوم به کوه گچ ساخته‌شده و استقرار این محوطه مربوط به اوایل قرون تا قرون میانی اسلامی است.

ثابت اقلیدی گفت: بنابر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده، این قلعه به دلیل سخت گذر و غیرقابل‌دسترس بودن و وسعت و بزرگی آن نسبت به دیگر قلعه‌های این منطقه، ” شاه‌نشین” نام گرفته است.

وی اضافه کرد: قلعه شاه‌نشین اوز درگذشته کاربری نظامی، دفاعی و استقراری داشته که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده است و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: آثار ثبت ملی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا۵۶۹ پنجم قانون مجازات اسلامی، دارای تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین