طرح ساماندهی میدان امام خمینی (ره) شهر لار که از مطالبات و دغدغه های شهروندان گرامی است از چند روز پیش آغاز شده است. به گزارش میلاد لارستان به…
طرح ساماندهی میدان امام خمینی (ره) شهر لار که از مطالبات و دغدغه های شهروندان گرامی است از چند روز پیش آغاز شده است.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی شهرداری لار؛ با احترام به مطالبات و خواسته های به حق شهروندان گرامی، گزارش طرح ساماندهی این میدان را به منظور اطلاع عموم، منتشر نموده است:
گزارش طرح ساماندهی میدان امام خمینی(ره):
تاریخچه میدان امام خمینی(ره):
میدان امام خمینی (ره) شهر لار در سال ۸۰ ساخته شده است. این میدان با قطر ۲۶۰ متر یکی از میدانهای بزرگ کشور میباشد که پس از احداث؛ به دلیل وجود ۵ ورودی ۴۵ متری و افزایش حجم تردد، در سال ۸۳ توسط مشاور ترافیکی طراحی مجدد شد که بر اساس آن یکی از خروجیهای میدان حذف و یک زیرگذر در شمال آن احداث شد. به علاوه قوسهای گوشه آن اصلاح، و جزیره داخلی میدان برای استفاده شهروندان به صورت دو لایه درآمده و امکان ورود و خروج به آن فراهم شد. در سالهای اخیر به دلیل افزایش سرانه مالکیت خودرو و همچنین افزایش سرعت خودروها و تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی، این میدان به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده است. برای ایمن سازی و رفع این نقایص شهرداری تصمیم به باز طراحی میدان و اصلاح هندسی و ترافیکی آن گرفته است.
راهکارها:
۱- تقاطع غیر همسطح : یکی از راهکارهای مناسب ساماندهی میدان امام خمینی(ره)، اجرای تقاطع غیر همسطح میباشد که از توان بودجه شهرداری خارج است.
۲- نصب چراغ فرماندهی : برابر نظر کارشناسان یکی از مشکلات بکارگیری چراغ راهنمائی برای میدان امام، تعداد ورودیها و خروجیهای این میدان است که ۵ ورودی و ۴ خروجی دارد و بالطبع برای زمانبندی این مبادی با توجه به قطر بزرگ میدان و مسیر طولانی که خودروها پس از سبز شدن چراغ باید طی نمایند تا از هر جهت از میدان خارج شوند، سر فاصله زمانی زیادی نیاز خواهد داشت. از جهت دیگر سر فاصله زمانی زیاد خصوصا در فصول گرم سال، آستانه تحمل رانندگان و بخصوص موتورسیکلت سواران را کاهش داده و باعث تخلف و عبور از چراغ قرمز می شود که خود موجبات تصادف و سوانح رانندگی را افزایش می دهد.
۳- اصلاح طرح هندسی : در مطالعات علمی جدید یکی از راههای جلوگیری از تصادفات “اصلاح هندسی” مسیرهای خطرناک است که در این راستا طرحی توسط مشاور ارشد ترافیکی استان تهیه و پس از بحث و بررسی در شهرداری به شورای ترافیک استان و شهرستان ارجاع و تصویب گردید؛ که در حال حاضر قسمتی از آن اجرا شده است و خوشبختانه طبق اظهار نظر اهل فن و کارشناسان ترافیکی و افسران پلیس راهور تاکنون طرح موفقیت آمیز بوده است.
مصوبات:
طرح هندسی میدان امام خمینی(ره) شهر لار در جلسات ویژه شورای ترافیک استان (دو جلسه) و همچنین در جلسات متعدد شورای ترافیک شهرستان در فرمانداری ویژه لارستان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پس از جلب نظر مسئولین استان و شهرستان به تصویب رسیده است.
موارد اصلاحی طرح هندسی:
طی بررسی های میدانی و بازدید از محل میدان در ساعات مختلف شبانه روز و همچنین مطالعه گزارشات پلیس راهور در مورد تصادفات این میدان، موارد زیر در مورد اصلاح هندسی میدان مورد توجه قرار گرفت:
۱٫ طراحی باید بر اساس اصول هندسی میدانهای تداخلی باشد.
۲٫ کاهش سرعت وسایل نقلیه ورودی به میدان با استفاده از سرعتکاهها و اصلاح هندسی قوسهای ورودی
۳٫ افزایش طول تداخل در میدان برای کاهش و تسهیل حرکتهای ضربدری
۴٫ اصلاح عرض معابر ورودی و همچنین تعداد خطوط عبوری اطراف میدان
مشخصات طرح:
با توجه به موقعیت میدان، اصلاحات هندسی به شرح زیر در ورودیهای شرقی، غربی و همچنین ورودی جنوبی آن بعلاوه جزیره میانی در نظر گرفته شده است:
۱- برای کاهش سرعت در طراحی میدان از روشهای -تغییر جهت -کاهش عرض -کاهش تعداد خطوط -کاهش شعاع گردش و سرعتکاه استفاده شده است.
۲- برای کاهش زاویه ورود به میدان از حدود ۹۰ درجه موجود به ۶۰ درجه، جزایر مثلثی ورودی اصلاح شده است.
۳- برای افزایش طول تداخل میدان، جزیره میانی در ورودیهای شرقی و غربی به سمت بلوارهای ولایت و شهید امامی کشیده شده است. این کشیدگی توسط افزوده شدن دو دایره به قطر ۶۰ متر به طرفین جزیره موجود صورت گرفته است .با افزودن این دایرهها طول تداخل اطراف میدان از ۹۰ متر به حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر افزایش یافته است که خود باعث کاهش تصادفات و روانی حرکات ضربدری خواهد شد.
۴- در ضلع جنوبی برای کاهش سرعت ورود وسایل نقلیه قوس موجود که حدود ۲۲۵ متراست به ۱۰۰ متر کاهش داده شده است که باعث کاهش شدید سرعت ورود به میدان خواهد شد.
۵- دور برگردانهای موجود دارای مسیر انحراف و همچنین لچکی مناسب نبودند. در طراحی جدید این انحراف مسیرها و لچکیها به طول تقریبی ۳۰ متر در نظر گرفته شده اند.
۶- در ورودیهای میدان برای کاهش بیشتر سرعت در فاصلههای استاندارد، سرعتکاه برای کاهش سرعت تا حد ۵۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.
۷- برای مناسب سازی حرکات دور میدان تعداد خطوط در قسمتهای تداخلی به ۴ خط و قسمتهای غیر تداخلی به ۳ خط کاهش پیدا کرده است عرض این خطوط معادل ۴ متر در نظر گرفته شده است.
ف ۱۱۰
باسلام .از كارشناسان محترم شهرداري ميپرسم ١-ايا ميدان ازادي تهران از ابعاد هندسي بزرگتر است يا ميدان امام لار ٢- تعداد خيابانهاي ورودي و خروجي به ميدان ازادي تهران بيشتر است ويا ورودي و خروجي به ميدان امام لار وجالب اينكه مشكل ونارسايي ميدان امام با نصب چند چراغ فرماندهي حل ميشد و بد نيست بدانيد در چند سال قبل پيشنهاد راهنمايي و رانندگي لار نصب چراغ فرماندهي بود كه متاسفانه شهرداري اجراء نكرد و اكنون شهرداري اعلام مينمايد كه كارشناسان با نصب چراغ فرماندي مخالفت كردند .لطفا از كارشناسان محترم بهتر استفاده كنيد و هزينه بيمورد از پول مردم نكنيد و مردم نيز اذيت نكنيد .با تشكر
بدون اینکه دور برگردون ایجاد کنن برای بلوارا اومد وارونش رو انجام دادن الان عملا خیابون امیرکبیر یک طرفه شده به درد نمی خوره
اگه روبروی دانش هم انجام بدن همین طرح بی خردانه رو اجرا کنن خیابون کنار دانش و دسترسی کلی ساکنین از بین می ره
يك ميدان خوبي داشتيم انهم دارن خراب ميكنند .باباجان با نصب چند چراغ راهنمايي مشكل ترافيك ميدان حل ميشود .واقعا كارشناسان شهرداري نابغه هستند و مراقب باشيد اين نابغه ها كه دانشمند هم هستند ربوده و يا ترور نشوند .چشم نخورن