صادرات محصولات تولیدشده در داخل همواره یکی از دغدغههای اساسی مسئولان رده بالای کشور به ویژه مسئوولان اقتصادی بوده است، چراکه افزایش صادرات میتواند یکی از گامهای اساسی در تحقق اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال باشد.
متأسفانه با وجود شرایط مناسب لارستان در این زمینه، کمبودها و عدم هماهنگی مسئولان سبب از بین رفتن این فرصت طلایی برای کشورمان شده و این در حالی است که بنا به اذعان مسئولان و درخواستهای بازرگانان و تجار، شرایط اولیه در این زمینه از مبدأ لارستان فراهم است.
لارستان ظرفیت صادرات را دارد
مدیر اداره گمرک لارستان در گفتوگو با میلادلارستان با بیان اینکه با توجه به شرایط به وجود آمده برای کشور قطر، فرصت مناسبی برای ایران برای توسعه مناسبات تجاری به ویژه در زمینه صادرات کالا به این کشور فراهم شده است، اظهار داشت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار کالا از گمرک لارستان به کشور قطر صادرات صورت گرفته که در صورت برقراری پروازهای باربری از فرودگاه لارستان میتوان این میزان را تا ۱۰ برابر افزایش داد.
نوروز بهبودی با اشاره به اینکه با توجه به برقراری پرواز مستقیم به مقصد کشور قطر از فرودگاه بینالمللی لارستان و حضور جمع زیادی از تجار این منطقه در این کشور، میتوان با توسعه پروازها در بحث باربری یا «کارگو» از این امکان بهره مناسبتر برد، افزود: گمرک لارستان نیرو، امکانات و انبار برای انجام امورات گمرکی را برای این مهم فراهم کرده است.
لزوم راهاندازی پروازهای باربری
مدیرکل فرودگاه بینالمللی لارستان در گفتوگو با میلادلارستان درباره راهاندازی پروازهای باربری از این فرودگاه، گفت: اگر منظور از صادرات بار به صورت پرواز اختصاصی «کارگو» است، این موضوع را باید با ایرلاینها مطرح کرد که هم پرواز و هم تجهیزات زمینی مرتبط با ارسال بار را در این فرودگاه مستقر کنند که این کار کمی زمانبر است.
امینالله صولتی با مطرح کردن این پیشنهاد که میتوان در مرحله نخست از راه پروازهای مسافری اما در قالب بار غیرهمراه مسافر و صادراتی به تدریج شرایط را فراهم ساخت، افزود: یکی از زیرساختهای اولیه برای صادرات بار ایجاد «کارگو ترمینال» است که این موضوع یا توسط شرکتهای هواپیمایی یا توسط بخش خصوصی انجام گیرد.
وی تصریح کرد:در صورت اعلام آمادگی از سوی ایرلاینها یا سرمایهگذار خصوصی، اداره کل فرودگاه لارستان آمادگی همکاری و همچنین معرفی برای بررسیهای اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران را دارد.
مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فارس نیز درباره برقراری پروازهای باربری این شرکت از فرودگاه لارستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: باند فرودگاه لارستان قابلیت نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر ۷۴۷ چهار موتوره را ندارد.
علیرضا یزدی با تأکید بر اینکه مسئولان برای انجام این مهم باید زیرساختهای لازم را فراهم کنند، تصریح کرد: این زیرساختها نیاز به پیگیری فرماندار و مدیرکل فرودگاه لارستان دارد.
کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار مناسبی برای لارستان است
همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان در این باره گفت: به منظور رونق و ارتقاء اقتصاد مقاومتی، تقویت توسعه صادرات و بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود در کشور قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس میتوان کالاهای تولیدشده در لارستان و حتی جنوب کشور را به این کشورها صادر کرد.
علی محمد ابراهیمزاده، افزود: برقرار بودن مرتب پروازها از فرودگاه لارستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و جابهجایی حجم زیادی از جمعیت میتوان با رایزنیهای مناسب و شناسایی بازارهای هدف راه را برای صادرات هموار کرد.
وی بیان کرد: در زمینه صنعتی، معدنی، مصالح ساختمانی، خشکبار، کشاورزی و غیره میتوان از مبدأ لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر صادر کرد.
همچنین چندی پیش نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیرازحمل و نقل هوایی بار را یکی از نیازهای اساسی حوزه صادرات استان فارس دانسته بود و گفته است: برای اینکه تولیدات و صادرکننده های فارس بتوانند بازارهای خوب و پایداری داشته باشند ، عزم جدی برای تحقق این مهم ضروری است.
محمدصادق حمیدیان با ابراز تأسف از فراهم نبودن مکانیزم پایدار برای حمل هوایی در استان فارس، معتقد است: شرکت های هواپیمایی تمایل به همکاری با صادرکنندگان فارس در زمینه حمل هوایی دارند اما در این زمینه کمبودها و مشکلاتی بویژه در حوزه زیرساختهای صادرات هوایی وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت های بخش دولتی است.
وی با اشاره به اینکه در پی بحران کشور قطر و در یک ماه گذشته، بازار صادراتی موقتی برای کشور ایران و استان فارس به وجود آمد که در این مدت روزانه بین ۹۵ تا ۱۰۵ تن بار هوایی از شیراز به خارج ارسال شد و که این میزان حمل هوایی از استان فارس معادل وزنی یک سال صادرات هوایی بود، تصریح کرد: همین مطلب مبین ظرفیت بالای استان برای رشد حداقل ۱۰ برابری صادرات هوایی در هر سال است که عزم جدی مسئولین در توسعه زیرساختهای این فرایند صادراتی را نیازمند است .
نایب رئیس اتاق شیراز ادامه داد: بر اساس آمار ۳۰ درصد محصولات صادراتی کشاورزی (تازه) کشور از جمله میوه و تره بار در استان فارس تولید می شود و این درحالی است که ۹۵ درصد صادرات استان فارس غیر نفتی است و این نشان دهنده اهمیت وجود حمل هوایی و کارگو برای این استان است.
بنا بر اخبار غیر رسمی مقدار زیادی از کالاهایی که هم اکنون از فرودگاه شیراز به مقصد کشور قطر صادر میشود، متعلق به بازرگانان لارستانی است که در صورت راهاندازی پروازهای باربری از فرودگاه لارستان میتوان علاوه بر افزایش صادرات محصولات مختلف، هزینههای صادرات را با توجه به کمتر بودن فاصله لار تا کشورهای حوزه خلیج فارس به نسبت شیراز کاهش داد.
اینها بهانه ای بیش نیست،اگر باند فرودگاه لارستان توانایی لندینگ،b747 را ندارد که البته درست هم میاشد،توانایی پذیرش ایلیوشین۷۶ را که دارد که در کشور نیز توسط شرکتهای کارگو (باری) مثل شرکت پویا ایر و۰۰۰ استفاده میشود،چرا از شرکتهای دیگر دعوت نمیشود؟ یا اصلا چرا با شرکت قطری مذاکره نمیشود، بهترین راه ممکن برقراری پروازهای شرکت قطری میباشد که از ناوگان گوناگون در تایپ هواپیما بهره میبرد، تنها یک پرواز درهفته برقرار میباشد که در شرایط موجود امکان برقراری حداقل دو پرواز دیگر ضروریست؛آقای مدیرعامل کاستی های زیادی در این فرودگاه هنوز پابرجاست، راه مدیران قبل را ادامه ندهید، به دنبال تغییر باشید، پرواز به مسقط، ،پرواز دوسره واقعا ظلم به مردم منطقه است، پرواز مشهد حق مردم منطقه میباشد، لطفا جدا پیگیر مسیرهای جدید باشید؛ مردم منطقه ی لارستان و جنوب لایق بهترین ها میباشند، باتشکر(هرچند که زبانمان مو در آورد از نقل چندباره ی این موضوعات در سایتهای خبری لارستان) .
[…] […]