چندی است که انتشار اخباری مبنی بر « لغو ۷۰ پرواز فرودگاه لارستان در ماههای آینده به مقاصد دوحه، کویت و تهران » در فضای مجازی سبب نگرانی مردم این…
چندی است که انتشار اخباری مبنی بر « لغو ۷۰ پرواز فرودگاه لارستان در ماههای آینده به مقاصد دوحه، کویت و تهران » در فضای مجازی سبب نگرانی مردم این منطقه شده است. خبرگزاری تسنیم این بار در سلسله پیگیری های مشکلات شهرستان ها، به سراغ فرودگاه بین المللی لارستان رفته است….
در دنیای مدرن امروز فرودگاهها یکی از باارزشترین زیرساختهای توسعه هستند که نقش مهمی در رونق اقتصادی یک کشور یا منطقه دارند و میتوان گفت که یکی از ابزارهای رسیدن به توسعه پایدار داشتن فرودگاه و برقراری پروازهای داخلی و خارجی در یک منطقه است.
توسعه فرودگاهها و نقش آنها در رونق یک منطقه امری انکارناپذیر است اما گاه موانع و مشکلاتی به وجود میآید که این صنعت مهم حملونقل را با مشکل مواجه میکند. فرودگاه لارستان که میتوان گفت بعد از فرودگاه شهید دستغیب شیراز بیشترین پرواز خارجی را در استان دارد یکی از ظرفیتهای جنوب استان فارس است که نه تنها اقتصاد منطقه لارستان بلکه استان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
درحال حاضر پروازهای فرودگاه لارستان به مقاصد دبی، شارجه، کویت، قطر، تهران و اهواز توسط شرکتهای هواپیمایی ایران ایر، فلای دبی، ایرعربیا و کارون انجام میشود اما چندی است که انتشار اخباری در فضای مجازی سبب نگرانی مردم این منطقه شده است.
خبر « لغو ۷۰ پرواز این فرودگاه در ماههای آینده به مقاصد دوحه، کویت و تهران است». از آنجا که در میان مردمان مناطق جنوب استان فارس سفرهای اقتصادی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از دیگر نقاط انجام میشود لغو این پروازها میتواند بر اقتصاد این منطقه تاثیر بگذارد.
نکته دیگری که مردم این منطقه بیان میکنند و موجب برخی سردرگمیها و اعمال هزینه اضافی شده، لغو پروازهای تهران است چراکه بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه و حتی کارمندان با لغو این پرواز متحمل هزینه اضافی و رفتن تا شیراز هستند.
مردم لار معتقدند که نه تنها افزایش چنین پروازهایی بلکه برقراری پروازهای خارجی به مقاصد مسقط، حج و عتبات عالیات از نیازهای اساسی مردم لارستان و جنوب کشور است و بارها این موضوع را از طرق مختلف بیان کردند.
امینالله صولتی، مدیرکل فرودگاه بینالمللی لارستان در گفتوگو با تسنیم این امر را تنها در پروازهای ایران ایر ذکر و اعلام میکند پروازهای این شرکت نه تنها در لارستان بلکه در دیگر فرودگاههای کشور نیز با مشکل روبهرو بوده است.
وی علت این امر را به نقل از مسئولان ایران ایر کمبود ناوگان ذکر میکند و خبر از برقراری پروازهای کیش ایر در فرودگاه لارستان میدهد که سبب افزایش پروازها میشود. صولتی همچنین میگوید که به دنبال ایرلاینهای جایگزین هستیم اما به دلیل شرایط کنونی ایرلاینها کمبود ناوگان دارند و ایران ایر هم قول داده که به محض برطرف شدن کمبود، این مشکل را برطرف کند.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی لارستان علت نمود بیشتر موضوع کمبود ناوگان در فرودگاه لارستان را چنین بیان میکند که چون ایران ایر در فرودگاه لارستان به ویژه در مسیرهای داخلی تهران بیشتر فعال بوده این موضوع بیشتر نمود داشته است.
نکته دیگری که صولتی بیان میکند دیدار و جلسه با حضور نماینده مردم و رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل هما در دفتر وزیر است که در آن جلسه وعده داده شده به محض برقراری پروازها، خط قطر و کویت فرودگاه لارستان را پوشش دهند.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی لارستان اما برای دریافت توضیحات بیشتر ما را به مسئولان ایران ایر حواله میدهد پس از ارتباط گرفتن با رئیس ایستگاه ایران ایر وی اعلام میکند که اجازه هیچگونه مصاحبه با هیچ رسانهای را ندارد اما اعلام میکند که هر پروازی که لغو شده از قبل اطلاعرسانی شده بوده و چنین نبوده که مردم دچار مشکل شوند.
براساس بررسیهای خبرنگار تسنیم از کانالهای مختلف به ویژه در فرودگاه شیراز از آنجا که امسال تمامی پروازهای حج از طریق شرکتهای داخلی انجام شده و به دلیل پارهای از مشکلات فنی پروازهای ایران ایر با کمبود ناوگان مواجه شده است. در صورتی که در سالیان گذشته بخشی از پروازهای حج توسط شرکتهای سعودی انجام میشده است.
با این حال و این توضیحات باز هم به نظر میرسد که باید فکری عاجل برای حل این مشکل شود تا مردم لارستان مجبور نباشند مسافت ۴۰۰ کیلومتری تا شیراز را برای یک پرواز طی کنند و متحمل هزینه اضافی شوند.
دهها شرکت هواپیمایی داخلی در کشور فعال هستند ، می توان از این شرکتهای پروازی برای تامین کمبودهای پرواز فرودگاه لارستان استفاده نمود
بنده پيامي به اين شركت فرستادم كه جالبه شما هم در جريان باشيد:
با عرض سلام مجدد،نميدونم پيام بنده رو به مديران ايران اير ميرسانيد يا خير،چند وقتي است كه شركت ايران اير پس از دوران طولاني و موفق در لارستان، به علت كمبود ناوگان (به گفته ي خود مسولان) اقدام به لغو بسياري از پرواز ها كرده كه از اين پس به بعد با محدوديت انجام ميگيرد؛سوالات از اين شركت در اين باره بسيار است،اما مسولان محترم تعداد بسيار زياد از أفراد منطقه به دليل تجارت و كار و البته درامد، در كشورهاي حوزه ي خليج فارس داراي اقامه(ويزاي كاري) ميباشند،كه لغو اين پروازها(دوحه-كويت)باعث مشكلات فراوان و حتي باطل شدن ويزاي اين أفراد را در مواردي در پي دارد؛بنده تا حدودي به واسطه ي رشته ي تحصيلي خود، به مسائل اين صنعت اشنايي دارم،چند سؤال و پيشنهاد به ذهن بنده رسيده كه لازم دانستم مطرح كنم:
دليل لغو پرواز را كمبود ناوگان(به خصوص٣٢٠) إعلام كرده ايد،چرا از پايگاه جنوب(بندرعباس-كيش-لار-قطر و بلعكس را با استفاده از ناوگان اي تي آر راه اندازي نميكنيد؟(چرا كه پرواز كيش لار كيش) نيز كاملا به صرفه است.
چرا در مسير كوتاه تهران-اصفهان بيشتر از اي تي آر استفاده نميكنيد؟!(در اين مسير از ناوگان ايرباس ٣٢٠ و٣٢١ بسيار استفاده ميشود)؛ابطال پرواز در اين فرودگاه توجيهي ندارد چرا كه نبايد اين فرودگاه را با شيراز،اصفهان،مشهد و… مقايسه كنيد،يكي از دلائل ان نبود پروازي از شركتهاي ديگر در اين مسيرها ميباشد؛
در آخر با ارزوي سربلندي براي شركت هواپيمايي جمهوري إسلامي ايران،تقاضا دارم از اين مسئله به سادگي عبور نكند و همانند سابق به حضور پررنگ در اين منطقه ادامه دهند.باتشكر
در اين مطلب بنده اشاره اي به پرواز تهران نكردم(چون كه پروازهاي ايران اير از مبدأ تهران به لار و از لار به قطر و كويت و بلعكس ميباشد؛(كه همانطور كه همه در جريان اند پرواز تهران نيز از اهميت بالايي برخوردار ميباشد؛
جناب آقاي صولتي لطفا هر چه سريعتر به دنبال چاره اي باشيد به خصوص در مورد دوحه(قطر) زيرا به دليل روابط بد سياسي بين إمارات و قطر ،امكان پرواز دوسره از لار به دبي يا شارجه و از آنجا به دوحه نيز وجود ندارد؛
در حال حاضر بهترين راه دعوت از خود شركت قطري يا شركت هاي كويتي براي اين مسير هاست؛ يا دعوت از شركتي كه تجربه ي اين مسير ها را دارد(كيش،زاگرس) كه پرواز تهران را نيز شامل شود.
ضمن احترام به مديران غير بومى بايد عرض كنم تا زمانى كه مدير بومى و دلسوزو متخصص يعنى مهندس انصاريفرد سكان فرودگاه لارستان را در دست داشت على رغم تحريم ها اصلا پروازها لغو نميشد و مثل شير از حق لار دفاع ميكرد حالا كسانى كه باعث شدن ايشان از لار برود پاسخ بدهند
باسلام چندسال پیش هواپیمای کیش ایر بود به علت کمبود ناوگان وزیان دهی وکمبودمسافر باطل شدالان برقراری پرواز داریم جی شده ؟ چرا دوباره بااین شرکت هواپیمای؟هرچه هواپیماخریداری شده جهت تقویت ناوگان هواپیمای ایران ایر هست باید شرکتی بیادکه توان رقابت وکمترین تاخیر روداشته باشه
وامابعد یه مدیر میآد پیگیر همه مسائل میشه یه مدیر میآدباعث اتحادوهمدلی میشه یه مدیرمیآد کارگروکارمندهاش احترام میذاره یه مدیرمیآدمحبوب مردم میشه
گر به دولت برسی مست نگردی مردی
گر به ذلت برسی پست نگردی مردی
اهل عالم همه بازیچه دست هوسند
گر تو بازیچه این دست نکردی مردی
با سلام .قابل توجه عزیزان ،چندمدت قبل شرکت اسمان پیشنهاد پرواز قطر از فرودگاه لار رو داد که با مخالفت روبرو شد چون مسئولین فرودگاه اعتقاد داشتند که اگر این امر صورت بگیره شرکت ایران ایر کل پروازاش رو از لار لغو میکنه ، الان هم که میبینید پروازهای این شرکت تا ابان،ماه تق ولق ویا لغو شده
دقیقا سال قبل شرکت هواپیمایی آسمان با انجام دو پرواز هفتگی در مسیر تهران لارستان دبی با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و افزایش هفتگی ۳۰۰ صندلی در مسیر تهران و دبی نقش بسیار موثری در ارائه خدمات به مردم منطقه و کاهش چشم گیر قیمت مسیر تهران حتی تا ۱۱۵ هزار تومان داشت . شرکت ایران ایر نرخ مسیر تهران لار خود را کاهش و با افزایش ۴۰ درصدی نرخ بلیط مسیر دوحه و کویت آن را جبران نمود و باعث غیر اقتصادی شدن انجام پروازهای شرکت آسمان گردید به طوری که آن شرکت پروازهای خود را از لارستان جمع نمود . چرا یکباره شرکت ایران ایر قیمت بلیط خود را پس از رفتن آسمان تا ۴۵۳ هزارتومان افزایش داد و کسی اهمیت نداد . حال با داشتن این همه سود چگونه به مردم لارستان بی اعتنا شده و پزوازهای خود را باطل می کند . مگر این شرکت با داشتن سود سرسام آور از فرودگاه لار هیچ تعهدی نسبت به فرودگاه و مردم جنوب ندارد .؟؟
جهت اطلاع عموم مردم من خودم در جلسه ايى كه اقاى انصاريفرد مدير كل سابق فرودگاه با مديرعامل اسمان و تمام معاونان شركت اسمان گرفته بود شاهد بودم كه اقاى انصاريفرد ١٠ پيشنهاد براى اسمان ارائه داد و خواهش كرد كه در مسيرهاى قطر و كويت و مسقطو شيراز و مشهد و تهران پرواز برقرار كنند ولى اقاى اعلايى مدير عامل اسمان گفت هواپيما ندارد الان هم همه معتقديم فردى مثل انصاريفرد كه توانست دو شركت فلاى دبى و ايرعربيا بياورد يقينا با سواد خود و روابط خوب خود با نمايندگان قوى در مجلس مشكل را حل كند رفتن انصاريفرد از لار برايمان گران تمام شد قبول كنيد
اگر اهل سخنرانی استاد راعفی پور باشید مطالبی در مورد مسئولینی در انقلاب که ترمزهای انقلاب هستند رو شنیدیدمتاسفانه من فکر می کنم برخی مسئولین لار هم ترمزهای لار هستند یعنی دقیقا باعث کند شدن یا توقف پیشرفت لار میشن یا باعث نارضایتی مردم لار و اطراف و متاسفانه با این اوضا مملکت حتی میشه گفت عمدی هم باشه حتی توسط عده ای خریده شده باشند
جناب انصاري،با سلام خدمت شما؛ به نظر شما پروازهاي شركت اسمان به چه دليل بود؟!دليلي جز رقابت نداشت،( البته برداشت بنده و مردم اينگونه بود) بنابراين از اين رقابت،رضايت مردم نيز حاصل ميشد؛حال يك سؤال باقي ميماند!دليل شانه خالي كردن يكباره و در مدت طولاني (براي بار چندم) اين شركت از اين فرودگاه چه بود؟! فكر كنم جواب در خود سؤال باشد! ناتواني در رقابت ؛ مردم خود بر مسائل اگاهند،قضاوت با خود مردم.
جناب آریای عزیز . انشاالله زودتر از فرودگاه لارستان منتقل شوید ابن گونه فکر کردن شما واقعا به ضرر مردم لارو فرودگاه ست . آخر شرکت ایران ایر که در حال حاضر رقیب نداره و تمامی پروازهایش هم پر . آخر باطل کردن ۷۰ پرواز از فرودگاه لار جز بی اعتنایی به مردم به چه معنی است . ؟؟
اگر آقای انصاری فرد بود خوب می دانست با شرکت ایران ایر چگونه برخورد کند . به یقین همان بلایی که سر آسمان آورد سر ایران ایر هم می آورد .
جناب انصاری لازم نیست بنده به کسی ثابت کنم که از پرسنل این فرودگاه نیستم،البته شما خوب ثابت کردید که از پرسنل آسمان هستید؛ اگر متن را کامل خوانده باشید،بنده از شرکت ایران ایر دفاعی نکردم،بلکه پیشنهاد رقابت را همیشه در این مسیر از گذشته تا کنون داده ام،به خصوص پروازهای شرکت های قطری،کویتی و عمانی،مردم منطقه از توانمندی تمامی شرکت های فعال و البته در گذشته،فعال،آکاهی لازم را دارند،چنانچه همان طور که گفته شده لااقل دیگر شاهد بی احترامی و مشکلات تردد در مسیر امارات نیستیم،هرچند کاملا نه،اما بهتر از گذشته،قضاوت بیشتر با خود مردم.بگذاریم افرادی که در مسیر امارات تردد داشته اند و دارند،اظهار نظر کنند.
جناب اریا معذرت میخوام اماشما طی چندماه اخیر ثابت کردید که دشمن سرسخت ،آسمان هستید
جناب اریا معذرت میخوام اماشما طی چندماه اخیر ثابت کردید که دشمن سرسخت ،آسمان هستید
شهروند محترم،جناب آقای محمد،شما متن ها را خواندید؟! بنده فقط در کمال احترام پاسخ دوست گرامی را دادم،چرا که مطلب اصلا ربطی به شرکت آسمان نداشت؛باز هم تکرار میکنم بنده هیچ غرضی نسبت به شرکت یاد شده ندارم،نمیدانم سن مخاطبانی که وارد بحث میشوند یاری میدهد یا خیر؟!بنده برای هر نظری که بیان میکنم،دلیل دارم،دوستان زمان فعالیت شرکت آریا را به یاد دارند؟مگر با ورود آن شرکت رقابت در مسیر دبی و تهران به وجود نیامد؟مگر رضایت مردم را در پی نداشت؟کدام شرکت ساز ناسازگاری را در پی گرفت؟کدام شرکت تهدید به لغو پروازهای تهران،کویت،قطر،ابوظبی،دبی و شیراز و در کل تمامی مسیرهای پروازی اش نمود؟واین کار را نیز در مدتی انجام داد! و باعث بروز مشکل برای مردم این منطقه شد و تا لغو پروازهای شرکت آریا ادامه داشت؛آن زمان این شرکت دومین شرکت بعد از ایران ایر از همه لحاظ بود،آن زمان هم مشکل کمبود ناوگان بود؟! و بسیاری موارد دیگر که گفتنش باعث مکدر شدن خاطر دوستان عزیز خواهد شد؛بنده و بسیاری از اطرافیان همانند اکثر مردم شریف منطقه (افراد شاغل در حوزه ی خلیج فارس)از گذشته تا کنون با این مسایل روبرو بوده ایم؛چه خوب است اول در مورد مطلبی تحقیق کنیم،بعد نظرات خود را بیان کنیم.
با سلام خدمت همشهریان عزیز،ومدیرکل محترم ،ازتون خواهش میکنم نگاهی به دوروبرتون هم بندازین ،متاسفانه مدتیه که ظلم وتوهین وبی احترامی به زیردست توی فرودگاه داره بیداد میکنه تازگیا خیلی از کارگران بدبخت رو به دلایل مختلف تهدید به اخراج میگنن .والله فرودگاه لاربا اون عظمتش کارش به کجا رسید ،خدا خودش بهشون رحم کنه
باسلا م ،واقعاجای تاسفه .بنده بارها شاهد همچین مواردی بودم .مسئولین بومی شاغل در فرودگاه چه’بلایی سرتون اومده؟ .کمی فکر کنید واز خدا بترسید ازاینکه آه همشهریاتون’دامن شما وخانوادتون رو بگیره
چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب استان فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا پایگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس قیر و کارزین + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشد؟
چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا به جای سه فرودگاه کوچک با حداقل مسافر بدون صرفه اقتصادی در شهر های جهرم مرکز شهرستان جهرم و لار مرکز شهرستان لارستان و شهر لامرد مرکز شهرستان لامرد که در گوشه هایی از جنوب استان فارس با فاصله های زیاد با مردم عادی (اکثریت) قرار گرفته اند نبایستی فرودگاهی بزرگ که از لحاظ اقتصادی با صرفه باشد در شهر خنج مرکز شهرستان خنج برای رفاه مردم عادی (اکثریت) که در وسط شهرهای قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند قرار گرفته اند احداث شده باشد؟
چرا …
چرا …
چرا …
چرا …
…
این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس می باشند اشتباه بزرگی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج تا شهرهای قیر و کارزین + جهرم (از راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج را محاسبه کنید از حدود ۴۹ کیلومتر تا ۸۹ کیلومتر بیشتر نمی شود اما شهر لار و شهر جهرم که در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتر قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی ستان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای جهرم و لار شهر خنج بایستی به عنوان محل خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس قرار می گرفت.