نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع ایجاد بندر خشک در کنار منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی این شهرستان در حال پیگیری است، گفت:…
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع ایجاد بندر خشک در کنار منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی این شهرستان در حال پیگیری است، گفت: در صورت تحقق این امر به همراه راه اندازی دهکده لجستیک، دسترسی این شهرستان به بازارهای جهانی میسر می شود.
به گزارش میلاد لارستان محمد رضا رضایی کوچی، با ایرنا بیان داشت: با توجه به موقعیت و قابلیت های شهرستان جهرم با راهاندازی بندر خشک و دهکده لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی جهرم، امکان توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسیهای قانونی و خدمات ارزش افزوده برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا در این منطقه مهیا می شود.
وی افزود: محقق شدن این موضوع مهم، ضمن اینکه موجب رونق تجارت می شود، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را برای این شهرستان در پی دارد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم هم در این مورد به ایرنا گفت: در صورت اخذ مجوز برای ایجاد دهکده لجستیکی و بندر خشک در جهرم، ظرفیت اقتصادی جدیدی برای این شهرستان و استان فارس تعریف میشود.
پیام فخرو، افزود: بتازگی در دیداری با مدیر کل مرکز مطالعات لجستیک وزارت راه و شهرسازی کشور برای اخذ مجوز بندر خشک و تبدیل انبارهای منطقه ویژه جهرم و طرح توسعه آن به یک دهکده لجستیک بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، گفت و گو و تبادل نظر شد.
وی، در مورد انگیزه ایجاد بندر خشک، اظهار داشت: افزایش استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتیهای بسیار بزرگ حامل کانتینر موجب افزایش قابل توجه کالا در بندرها و در نتیجه تراکم تردد در این مکان ها و همچنین مسیرهای منتهی به بندرها می شود.
فخرو ادامه داد: کشورهای مختلف برای مقابله با این چالش، اقدام به ایجاد بندر خشک کردند تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بندرهای ساحلی، تحویل و ارسال محمولهها، سریع تر و آسان تر انجام شود.
بندرخشک به پایانهای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جادهای مبادلاتی مانند ایستگاههای ریلی و پایانههای جادهای گفته میشود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و یا جاده به بندر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل میشود.
موضوع ایجاد بندر خشک در ایران در سال ۹۳ مصوب شد.
لجستیک، بخشی از فرآیند زنجیره ای تامین کالا و تدارکات است که انتقال و انبار کردن موثر کالاها و خدمات مربوطه را برای فراهم کردن نیاز مصرف کننده از مبدا تولید تا مقصد مصرف، کنترل، برنامه ریزی و اجرا می کند.
دهکده لجستیکی، محلی است که برای مدیریت فعالیتهای مربوط به انتقال کالا ساخته میشود و افزون بر برخورداری از زیرساخت های لازم، می تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیتهای حمل و نقلی تامین کند.
خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت و آمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطههای پارک، تخلیه و بارگیری، رستوران، جایگاه سوختگیری و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارایه می شود.
منطقه ویژه اقتصادی جهرم که یکی از پنج منطقه ویژه مصوب در استان فارس است، در جاده شیراز به جهرم و در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر جهرم واقع شده است. مطالعات جامع این منطقه ویژه در سال ۱۳۹۱ و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزایش اشتغال در این منطقه آغاز شد.
این منطقه ویژه زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با گراش تجاری – صنعتی در قالب ۲ فاز راه اندازی خواهد شد.
فاز نخست آن در فضایی به وسعت حدود ۷۳ هکتار و فاز دوم آن در زمینی به مساحت حدود ۲۶۶ هکتار و در مجموع این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۳۹ هکتار آماده بهره برداری خواهد شد.
در استان فارس در حال حاضر شیراز دارای منطقه ویژه اقتصادی است و راه اندازی این منطقه برای شهرستانهاي فسا و لار نیز مصوب شده است.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
در شهرستان جهرم خیلی کارها وبرنامه ها در جریان است جهرم واقعا شهر دوم فارس است
بندر خشک باید در شهرهای پس کرانه ایجاد گردد که شهر پس کرانه لار می باشد که فاصله ان تا بندر شهید رجایی حدود ۲۰۰ کیلو متر می است و ایجاد بندر خشک در لارستان برای انبار کالا های مازاداسکله شهید رجایی مقرون به صرفه تر از هر جای دیگری می باشد
بندر خشک باید در شهرهای پس کرانه ایجاد گردد که شهر پس کرانه لار می باشد که فاصله ان تا بندر شهید رجایی حدود ۲۰۰ کیلو متر است و ایجاد بندر خشک در لارستان برای انبار کالا های مازاداسکله شهید رجایی مقرون به صرفه تر از هر جای دیگری می باشد
جناب آقای ناشناس اون نظر کارشناسی شما برای غیر ایران است ایران مهد پارتی مهد مجوزهای رفاقتی مهد مجوزهای اجباری و …. همین منطقه انرژی بر لامرد که خودشو با پارسیان یکی کرد بود ….منطقه مشترک ولی پارتی لامرد بیشتر حتی اگر به قیمت صرف میلیاردها تومان از بیت المال برای رونق بخشیدن اون …. همون طور که میدونید پارسیان بندر است به دریا دسترسی دارد به اتوبان دسترسی دارد ولی …پارتی ندارد