پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

آذرماه 1373 – شماره 20 (همشهريان عزيز جوانان را دريابيد)

      در شماره قبل گفتيم كه نتيجه عدم امكان ازدواج ايجاد مشكلات اجتماعي و فساد خانواده‌ها و… است. به همين خاطر از مسئولين امور بويژه روحانيت معظم درخواست…

 

 

 

در شماره قبل گفتيم كه نتيجه عدم امكان ازدواج ايجاد مشكلات اجتماعي و فساد خانواده‌ها و… است. به همين خاطر از مسئولين امور بويژه روحانيت معظم درخواست كرده بوديم كه تشكيلاتي به عنوان كميته ازدواج تشكيل دهند تا امكان ازدواج براي جوانان فراهم شود.
در اين شماره در پي آنيم كه به خانواده‌ها و زوج‌هاي جوان نكاتي هرچند به اختصار تذكر دهيم تا تحقق مطلب بالا، بهتر و راحت‌تر ميسر گردد.
۱-پايين آوردن توقع طرفين: هدف از ازدواج ايجاد زندگي سالم و فراهم آوردن آرامش است. در صورتي كه اين مهم تأمين نشود انحراف از هدف ايجاد شده است و بايد در پي اصلاح آن بود.
يكي از مسائلي كه انحراف از هدف ايجاد مي‌كند پرتوقعي طرفين (زن و شوهر) درمرحله اول زندگي است به اين معني كه مثلاً‌ زوج توقع دارد تمام ابزار و وسائل زندگي از ريز و درشت از خانواده عروس به سوي خانه‌اش سرازير شود و زوجه متوقع است خانه و كاشانه‌اي در سطح بالا و در خور از سوي زوج يا خانواده او برايش فراهم گردد. به همين خاطر بعضي موارد – مخصوصاً از ناحيه نزديكان و اقارب طرفين – مطالبي مطرح مي‌شود كه جز كسالت و كدورت چيزي به دنبال ندارد
براي حل اين معضل مي‌بايست طرفين هدف از زندگي جديد را خوب درك كنند و توقعات را در حد امكان محدود سازند و خانواده‌ها را در مشقات جانفرسا نيفكنند. بديهي است در صورتي كه خانواده ها بتوانند مايحتاج اين دو زوج را به نحو بسيار بالا تأمين كنند كسي مانع نيست اما بيم آن است كه اين عمل بدعت گردد و ديگران كه توان ندارند خود را به تكليف بيندازند.
۲-آزاد گزاردن جوانان در انتخاب همسر: يكي از نعمات بزرگ الهي كه خداوند به بشر ارزاني داشته نعمت اختيار و آزادي است اين نعمت عظيم به حدي شايان توجه است كه مولي‌الموحدين اميرالمومنين مي‌فرمايد:
لاتكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا
(بنده هيچ كس مباش زيرا خداوند تو را آزاد افريده است)
آري انسان مي‌بايست فقط بنده خدا باشد و از عبوديت غير خدا بپرهيزد. فطرت آدمي، انسان را به سوي آزادي و انتخاب راه سوق مي‌دهد و گرايش آزادي از تمايلات حقيقي و فطري بشري است. اما اين سخن به معني عدم استفاده از افكار ديگران و توجه به نظر مشورتي نزديكان نيست بلكه بهره‌مندي از نظرات، بعدي از ابعاد آزادي است بويژه اگر طرف مشورت پدر و مادر باشند كه جز صلاح و سعادت و تعالي فرزند هدفي ندارند. پس نتيجه مي‌گيريم كه در انتخاب همسر بايد جوانان را آزاد گذاشت و جوانان نيز مي‌بايست از نظرات خانواده كمال استفاده را بنمايد تا با هماهنگي خود و خانواده زندگي سالمي را تشكيل دهند.
۳-دقت در ايمان و اعتقاد صحيح: از نكات ديگري كه مي بايست در گزينش همسر مورد توجه قرار داد مسأله ايمان و اعتقاد او به مبدأ و معاد است. ايمان به اين دو اصل اعتقادي وسيله‌اي براي تربيت صحيح انسانهاست به همين خاطر آناني كه در ساله اعتقاد به خدا و رستاخيز به حيات خويش ادامه مي‌دهند از نظر تعهد در سطحي بالا قرار دارند و به عكس آناني كه چنين اعتقادي ندارند به آنها اعتمادي نيست. مي‌گويند شخصي از حضرت صادق(ع) مشورت مي‌نمايد كه براي دخترم فلان… خواستگار آمده است به نظر شما موافقت كنم يا خير، امام از ايمان او مي‌پرسد كه اگر ايمان و اعتقادش خوب است موافقت نما.

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۳:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین