پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 50 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

چگونه “ماسک” علاوه بر جلوگیری از گسترش “کرونا” شدت آن را هم کم می کند؟!

هدف من از انعكاس تحقيقات علمي، آشنايي مردم با اسناد و مدارك موثق بر پايه مطالعات و تحقيقات علمي مي باشد، وقتی مردم با این نوع گزارش و اطلاعات همراه…

هدف من از انعكاس تحقيقات علمي، آشنايي مردم با اسناد و مدارك موثق بر پايه مطالعات و تحقيقات علمي مي باشد، وقتی مردم با این نوع گزارش و اطلاعات همراه با سند و مدرک و بر پایه مطالعات علمی آشنا شوند، می آموزند هیچ سخنی را بدون مدرک و منبع معتبر قبول نکنند و بدانند چه سخنانی پذیرفتنی و کدام موارد قابل استناد و عمل نمي باشد.

 آنچه كه از بررسي هاي علمي بدست آمده است، بيانگر اين واقعيت است كه استفاده از ماسك نه تنها از گسترش اين بيماري جلوگيري مي كند؛ بلكه شدت آن را نيز در بدن كاهش مي دهد.

شواهد علمی بسیاری نشان می دهد استفاده از «ماسك زدن» و «رعایت فاصله اجتماعی» به طور قطع انتقال ویروس کرونا و احتمال ابتلا به کووید۱۹ را کاهش می دهد. اما گاهی فرد با وجود استفاده از ماسک ممکن است مبتلا شود.

مقدار و تعداد ویروس وارد شده به بدن (Viral load) در ایجاد بیماری و شدت آن نقش بسیار مهمی دارد، اگر شما بطور صحیح از ماسک استفاده کنید، دُوز ویروس (تعداد ویروس) که وارد بدن شما می شود، بطور قابل توجهی کاهش می یابد و این از شدت بیماری می کاهد. محققین معتقدند كه تعداد ویروس یا دُوز اولیه ویروسي كه وارد بدن میشود، یكی ازعوامل تعیین كننده شدت نهایی بیماری است.

در یک کشتی تفریحی، تعدادی از مسافران به کووید۱۹ مبتلا شدند مسافران از ماسک استفاده می کردند. از همه آنها تست کرونا گرفته شد. نتایج نشان داد که %۸۱ افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده بود، بیماری شان بدون علامت و خفیف بود. در حالیکه مطالعات نشان داده که بطور طبیعی فقط %۴۰ افرادی که به این بیماری کووید-۱۹ مبتلا می شوند بی علامت هستند. این بدان معنی است که افرادي كه ماسك مي زنند و فاصله اجتماعی را رعایت می کنند، اگر هم بیمار شوند بیماری شان بدون علامت بوده یعنی به شکل خفیف بیماری مبتلا می شوند.

در  يكي ديگر از مطالعات انجام شده در اروپا بر روي ميزان سرايت اين بيماري ، افرادی را به ۳ گروه تقسیم کرده و افراد گروه یک و گروه دو با فاصله اجتماعی کمتر از ۵/۱  متر در ارتباط بودند که به ترتیب ۲۷ و ۳۱ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ و دارای علایم متوسط تا شدید بودند. گروه سوم با فاصله اجتماعی بیش از ۵/۱ متر با گروه یک و دو در ارتباط بودند و هیچ یک از افراد گروه سوم علایم بیماری را نداشتند كه محققین نتیجه گرفتند فاصله اجتماعی علاوه بر کاهش شیوع بیماری باعث کاهش تعداد ویروس وارده به بدن نیز می شود.

نتایج این تحقیقات علمی نشان از تاثیر ماسک و فاصله اجتماعی در کاهش شدت بیماری و کاهش شیوع آن دارد و  این دو اقدام اجتماعی و بهداشتی نه تنها میتواند باعث کند شدن سرعت گسترش ویروس دربزرگسالان وجوانان شود بلکه میتواند از شیوع COVID-19 جلوگیری کند.

می توان از این تحقیقات اینگونه نتیجه گرفت که «استفاده از ماسک» و «رعایت فاصله اجتماعی» ، هر دو باعث کاهش تعداد ویروس وارد شده به بدن شده و اين امر كاهش علايم و شدت بيماري را به همراه دارد و همين امر نشان دهنده تاثير مثبت و بسزاي زدن ماسك و رعایت فاصله اجتماعی در كاهش بيماري و همچنین شدت عفونت كوويد ۱۹ دارد.

 

فريبرز حق پرست

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي لارستان

 

س-۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین