سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

مصاحبه با یکی از نخبگان لارستانی در کانادا

از این پس میلادلارستان قصد دارد تا از میان بانک اطلاعاتی نخبگان که در حال به روز رسانی می باشد؛مصاحبه هایی هرچند مختصر اما مفید با دانشجویان؛ محصلین؛ فاغ التحصیلان…

از این پس میلادلارستان قصد دارد تا از میان بانک اطلاعاتی نخبگان که در حال به روز رسانی می باشد؛مصاحبه هایی هرچند مختصر اما مفید با دانشجویان؛ محصلین؛ فاغ التحصیلان لارستانی در سراسر دنیا ترتیب دهد. به همین منظور ابتدا این امر از عزیزان لارستانی خارج از کشور شروع شده  و انشالله به مرور با پتانسیل لارستانی های داخل کشور نیز آشنا خواهیم شد. نکته مهم این که متاسفانه عده ای عزیزان

لارستانی به هر دلیل (کم لطفی- کمبود وقت و..) تاکنون حاضر به پاسخگویی به سوالات میلادلارستان نشده اند که جا دارد در این زمینه بیشتر ما را یاری نمایند. در این شماره به سراغ یکی از لارستانی های عزیز در کانادا رفته ایم. وی دانشجوی سال آخر مخابرات دانشگاه واترلو می باشد…..

۱) به عنوان سوال اول يک بيوگرافي کلي از خود را براي ما بيا ن نماييد.(محل تولد- محل تحصيل و مقطع و رشته تحصيلي از ابتدا تا کنون و محل سکونت و تحصيل فعلي)

با سلام. بنده حجت اله يگانه هستم دانشجوي سال آخر دکتراي مخابرات در دانشگاه واترلو کانادا. تحصيلات مقدماتي و متوسطه خود را در مرکز استعدادهاي درخشان و در زادگاهم لارستان به پايان بردم. سال ۸۰ در رشته کارشناسي مهندسي برق دانشگاه صنعتي اصفهان پذيرفته شدم و در ادامه توفيق اين را داشتم که  تحصيلاتم را در مقطع کارشناسي ارشد الکترونيک و در دانشگاه صنعتي امير کبير دنبال کنم. سال ۸۸ از دانشگاه واترلو در کشور کانادا بورس تحصيلي گرفتم و همچنان به تحقيقات خود در زمينه پردازش سيگنال هاي تصويري و ويدئويي ادامه مي دهم. در مدت تحصيل در مقطع دکترا افتخار همکاري با شرکت هاي معتبري همانند AGFA Healthcare  را داشتم و هم اکنون مشاور تحقيقاتي شرکت AVVASI هستم.

  
۲) چه مدتي است که در اين مقطع در حال تحصيل هستيد و آيا قصد بازگشت به کشور را داريد؟

کمي بيش از چهار سال هست که در اين دوره تحصيل ميکنم. اکثر دانشجويان خارج از کشور در صورت مهيا بودن شرايط لازم خواهان برگشت به کشور هستند. اصولا ايراني هاي مهاجر برعکس مهاجران اکثر کشورها هميشه صحبت از بازگشت ميکنند حتي اگر مدتي طولاني در خارج از کشور باشند.

۳) دوري از خانواده و  وطن در اين بازه زماني را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

بزرگترين عيب مهاجرت خلاء عاطفي،  روحي و فرهنگي اي است که در اثر دوري از خانواده و وطن انسان حاصل مي شود. البته ناگفته نماند که امروزه شبکه هاي اجتماعي و ابزارک هاي پيشرفته مخابراتي تا حد بسياري اين کمبود را جبران کرده است. به عنوان مثال دوستان خوب همشهريمان با فعال بودن در شبکه هاي اجتماعي مختلف نميگذارند پيوند ما با مراسم و اخبار شهر قطع شود و تا حد بسيار خوبي به روز هستيم.

۴) در شرايط فعلي در حوزه تخصصي شما چه ميزان کشور ما نيازمند است؟

کشور ما جزو کشورهاي در حال توسعه محسوب ميشود و طبيعي است که به تخصص هاي بسياري نياز دارد. تخصص بنده در زمينه پردازش سيگنال هاي صحبت، تصوير و ويدئو است که امروزه و با همه گير شدن گوشي هاي هوشمند و برخورداري از اينترنت پر سرعت، اهميتي بيش از پيش پيدا کرده است. 

۵) چه تفاوت هايي در تحصيل در ايران و کشورهاي خارجي وجود دارد. به نظر شما چگونه مي توان ايران را به شرايط روز مجهز کرد؟

مهمترين تفاوت در کيفيت تحصيل است. مقصودمان از کيفيت لزوما سواد علمي نيست. ما در کشور اساتيد بسيار باسوادي داريم و حتي سيستم آموزشي ما به خصوص در دانشگاه هاي خوب کشور به گونه اي است که سواد فني و تئوري دانشجويان ما به طور ميانگين خيلي برتر از سواد دانشجويان کشورهاي غربي است. کيفيت مقوله ايست فراتر از سواد علمي و شامل بسياري از موارد از جمله فراهم بودن ابزار تحقيق، تامين هزينه هاي تحقيق، درآمد زايي و داشتن ارتباط آسان با جامعه علمي جهاني است. اين موارد اخير است که تفاوت چشمگيري را بين تحصيل در داخل و خارج ايجاد کرده است. باز هم تاکيد ميکنم منظور بنده از تحصيلات، تحصيلات تکميلي است که همراه با تحقيق و پژوهش است. شايد بد نباشد مثال هايي در اين زمينه بزنم که صحبت من ملموس تر باشد. برخي از دوستان بنده با نرم افزارهايي کار ميکنند که حق عضويت يکساله آن از بودجه يکساله اکثر دانشگاه هاي کشور ما بيشتر است. به عنوان نمونه ديگر ارتباط دانشگاه با صنعت به گونه اي است که پروژه ها اکثرا سفارش شرکت هاست.
به نظر بنده قدم اول در به روز کردن دانشگاه هاي ايران تسهيل ارتباط بين صنعت و دانشگاه و حمايت از ايده هاي خلاق است. حتما شنيده ايد که در آمريکا و کانادا بازار ثبت شرکت ها و ايده هاي خلاق بسيار داغ است. ساز و کار حمايتي اي که براي ايده ها در اين سو وجود دارد موجب شده که امروزه برگ برنده کشور هايي مثل آمريکا و کانادا ثروت مادي آنها نباشد بلکه ايده هاي خلاقانه اي باشد که در اين کشور ها رشد ميکند و تبديل به شرکت هايي مثل گوگل مي شود. 

۶) به عنوان يک لارستاني و با توجه به حوزه تخصصي خود اگر شرايط براي بازگشت شما فراهم شود آيا قصد بازگشت خواهيد داشت؟

بله قطعا.

۷) به عنوان يک لارستاني و با توجه به حوزه تخصصي خود جهت پيشرفت لارستان چه پيشنهادهايي خواهيد داشت؟

من در زمان دانشجويي و در همين مدتي که در کانادا زندگي کردم با افراد موفق زيادي از شهرهاي گوناگون کشورمان حشر و نشر داشته ام. به جرات ميتوانم بگويم پتانسيل شهر ما به مراتب از خيلي از شهرهاي ديگر کشور بالاتر است اما متاسفانه تاکنون لار از روند کلي پيشرفت  تا حدي عقب مانده است. با برخورد با انسان هاي موفق شهرهاي ديگر و هم صحبتي با اين افراد متوجه ميشويد که هدايت سرمايه در لارستان کمتر به سمت توليد و ايجاد اشتغال در شهر است. حلقه گمشده در فرايند معکوس کردن مهاجرت افراد از لارستان و بالابردن ارزش شهر در مناسبات سياسي و اقتصادي منطقه اي، ايجاد شغل و افزايش توليد است. من فکر ميکنم مسئولين بايد اهميت بيشتري به اين قضيه بدهند. 

۸) به نظر شما با وجود پتانسيل هاي مختلف لارستان توانمندي توسعه در چه بخش هايي را بيشتر خواهد داشت؟
من شخصا فکر ميکنم پتانسيل احداث صنايع سبک در شهر ما موجود است. ضمن اينکه بايد از ظرفيت هاي خوب تجاري و گمرکي شهر مانند فرودگاه بين المللي هم به حد اعلي استفاده استفاده شود. هدايت سرمايه ها هم بايد به شکل هدفمند تري انجام شود تا روند مهاجرت را تا حدي کمتر کند. به علاوه بايد زمينه را براي استفاده از تخصص دانش آموختگان لاري فراهم کرد.

۹) ميلاد لارستان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ براي بهتر شدن آن چه پيشنهادي داريد؟

من هر هفته  سعي ميکنم اکثر مطالب میلاد را بررسي کنم. فکر ميکنم جاي گزارش هاي ميداني در ميلاد خالي باشد. به عنوان مثال و در راستاي سوال قبلي شما، ميلاد ميتواند گزارش هاي ميداني خوبي از وضعيت صنايع حال و حاضر شهر تهيه کند و مشکلات و موانع سر راه صاحبان اين شرکت هاي توليدي را به گوش مردم و مسئولين برساند. ناگفته نماند گزارش هاي ميداني در هر حوزه اي ارزشمندند و نقشه راهي براي مسئولين ترسيم ميکنند. در حال حاضر نشريات معتبر کشور تلاش هاي زيادي براي ارائه گزارش هاي خوب ميداني ميکنند.

با تشکر از اين که وقت خود را به ما داديد.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین