شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

مرکز آموزشی لارستان به یک بیمارستان بین‌المللی تبدیل می‌شود/کلینیک های فیزیوتراپی و بینایی نوزادن نارس در لارستان

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: با توجه به برخی ظرفیت ها و قابلیت های ویژه از جمله وجود فرودگاه بین المللی و حضور شمار زیادی از افراد و مردم…

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: با توجه به برخی ظرفیت ها و قابلیت های ویژه از جمله وجود فرودگاه بین المللی و حضور شمار زیادی از افراد و مردم این خطه در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از اهداف بلند مدت دانشکده علوم پزشکی علاوه بر ارتقای آن به دانشگاه ، تبدیل مرکز آموزشی و درمانی لار به عنوان یک قطب توریسم درمانی و مرکز درمانی بین المللی خواهد بود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، گرچه شرایط حاکم وبرخی ناملایمات ،سختی ها و رنج های ناشی از دوران سخت کرونایی اجازه پرداختن و توجه ویژه به خدمات و تحولات برجسته نظام سلامت را تا حدودی تحت شعاع قرار داده اما به باور بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بخش عمده ای از راه دشوار مقابله با بیماری کویید ۱۹ امروزه در سایه همین تحولات و اقدام های ماندگار تحقق یافته است.

با نگاهی به پروژه های اجرایی ، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، حضور پزشکان متخصص، تجهیزات پیشرفته و توسعه شاخص های درمانی در مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان بیش از پیش به سیر تحولات این حوزه می توان پی برد.

اجرای طرح های بهداشتی و درمانی از جمله ساخت ۸۸ خانه بهداشت در طول کمتر از دو سال، ساخت مراکز درمانی و فوق تخصصی ، توسعه مراکز جامع تشخیص و درمان سرطان، مراکز درمان ناباروری و احداث کلینیک ‌های ویژه و رشد بیش از ۱۲۰ مورد تخت جدید به تخت های بیمارستانی بویژه بخش های ویژه و کودکان، روان‌پزشکی، ، مسمومیت، سوختگی، با تمام تجهیزات تنها گوشه ای از اقدام های مهم و ماندگار دولت با همکاری و مشارکت خیرین و در قالب اجرای طرح تحول سلامت در مناطق جنوبی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

۵۰ پروژه شاخص درمانی درلارستان

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: هم اینک بیش از ۵۰ پروژه شاخص درمانی و آموزشی در حوزه سلامت و بخش بهداشت و درمانی در سطح لارستان در حال اجراست.

بهزاد رضایی در این زمینه می گوید: هم اینک ۱۱ پروژه آموزشی، ۱۷ طرح بهداشتی و ۱۶ پروژه بیمارستانی و درمانی با میانگین پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در شهرستان لارستان در حال اجراست.

وی بیان کرد: خوابگاه دانشجویی با مساحت و زیربنایی بیش از سه هزار و ۲۰۰ متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد، ساختمان ستاد دانشکده علوم پزشکی لارستان با زیربنای حدود هزار و۲۰۰ مترمربع و با میانگین بالای ۱۰ درصد ، ساختمان آموزشی دانشکده با مساحت هفت هزار و ۲۰۰ مترمربع و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله طرح های مهم درمانی در حال اجرا در دانشکده علوم پزشکی لارستان است.

وی همچنین ساختمان استادسرا واقع در پردیس دانشکده با هزار و ۸۰ مترمبع زیربنا و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی را نیز از دیگر پروژه های شاخص و مهم حوزه سلامت در این شهرستان عنوان کرد.

رضایی گفت: ساختمان مجتمع فرهنگی دانشکده با زیربنای ۸۰۰ مترمربع و پیشرفت بالای ۶۰درصد، ساختمان آموزشگاه بهورزی با هزار و ۴۰ مترمربع زیربنا و ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی ، ساختمان غذا و دارو با زیربنای هزار و ۴۲۵ متر مربع و ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ساختمان معاونت بهداشتی با هزار و ۹۰۰ مترمربع و با میانگین پیشرفت فیزیکی بالای ۳۵ درصد از دیگر طرح های مهم حوزه بهداشت و درمان لارستان است که عملیات اجرایی آنها ظرف سال های گذشته آغاز شده است.

اجرای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال طرح بهداشت و درمان

رضایی همچنین گفت: ظرف سال های گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال طرح های بهداشتی و درمانی در لارستان به بهره برداری رسید.

وی ، افتتاح ساختمان ۱۸ واحدی پانسیون پزشکان متخصص در سایت دانشکده علوم پزشکی لارستان با اعتباری افزون بر ۹۰ میلیارد ریال را یکی از مهمترین طرح های حوزه سلامت این شهرستان عنوان کرد.

رضایی اظهار داشت: عملیات اجرایی این ۱۸ واحد مسکونی با زیربنای ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع از سال ۹۵ تاکنون و با مشارکت خیرین و اعتبارات دولتی دانشکده علوم پزشی لارستان آغاز که با بهره برداری از این واحدها میزان حضور پزشکان متخصص در شهر لار بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

بخش جدید ICU داخلی مرکز آموزشی بیمارستان حضرت امام رضا (ع) لارستان با اعتباری افزون بر ۴۳ میلیارد ریال و با زیربنای حدود ۴۹۰ متر مربع ،مرکز آموزش مجازی و سالن آگوستیک دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان که در  مساحت ۱۷٫۵ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، مرکز درمان تخصصی امام حسن مجتبی(ع) لارستان با مساحت پنج هزار و ۷۵۰ متر مربع و همچنین ساختمان اورژانس پیش بیمارستانی از دیگر طرح های مهم افتتاحی ظرف سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید در لارستان بوده است.

رضایی همچنین از دیگر طرح های مهم درمانی که در طول سال های اخیر در سطح شهرستان لارستان  به بهره برداری رسیده اند را شامل درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی سید عبدالرحیم هاشمی زاده با زیربنای پنج هزار و ۲۶۰ متر مربع و در سه طبقه با کاربری درمانی، آموزشی و تحقیقاتی عنوان کرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح مهم درمانی را افزون بر ۱۳۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

وی ادامه داد: آشیانه بالگرد اورژانس هوایی شهید قائدی لارستان نیز با زیربنای ۳۰۴ متر مربع و با اعتباری افزون بر پنج میلیارد ریال، باز سازی بخش داخلی بیمارستان امام رضا علیه السلام لارستان با اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال و همچنین ساختمان کتابخانه و سالن مطالعاتی دانشکده پرستاری با اعتباری بیش از ۱۲میلیارد ریال از دیگر طرح های مهم افتتاحی در دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت بوده است.

مرکز آموزشی لارستان به یک بیمارستان بین المللی تبدیل می شود

نتایج و دستاوردهای مبتنی بر اجرای موفق و رضایت بخش طرح تحول سلامت و نگاه راهبردی و توسعه محور دولت و همراهی و همکاری مردم و نیک اندیشان خطه جنوب فارس و شهرستان لارستان در انجام و اجرای طرح های مهم بهداشت و درمان امروز شهرستان لارستان را در زمره قطب های مهم پزشکی و درمانی در سطح استان فارس و حتی کشور تبدیل کرده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: با توجه به برخی ظرفیت ها و قابلیت های ویژه از جمله وجود فرودگاه بین المللی و حضور شمار زیادی از افراد و مردم این خطه در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از اهداف بلند مدت دانشکده علوم پزشکی علاوه بر ارتقای آن به دانشگاه ، تبدیل مرکز آموزشی و درمانی لار به عنوان یک قطب توریسم درمانی و مرکز درمانی بین المللی خواهد بود.

رضایی همچنین طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید را یکی از شاخص‌ترین و مترقی‌ترین طرح‌های اجتماعی پس از انقلاب دانست و گفت که نتایج و دستاوردهای آن به‌خوبی برای مردم مناطق محروم رضایت‌بخش و قابل ملموس است.

وی گفت: همچنین کمبود پزشک متخصص به عنوان یکی از معضلات و چالش های اساسی نظام سلامت در شهرستان ها و مناطق جنوبی فارس  طی سالیان متمادی بود که این چالش اکنون و تا حدود زیادی مرتفع شده است.

جذب ۱۸۸پزشک در لارستان ظرف هفت سال گذشته

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان هم گفت: تعداد پزشکان متخصصی که در دولت تدبیرو امید و از سال ۹۳ تا ۹۹ جذب مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان شده  ۱۸۸ نفر هستند.

محمد هادی شمسایی اظهار داشت: با توجه به بروز بیماری کرونا و افزایش میزان فعالیت کادر درمان بویژه در بیمارستان های معین کرونایی نیاز به پزشکان متخصص بیش از پیش احساس می شد که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکنون توجه ویژه ای به این منطقه داشته است.

وی بیان کرد: مهرماه امسال نیز تعداد ۳۶ پزشک متخصص در رشته های مختلف به کادر درمانی این دانشکده اضافه شدند که فعالیت خود را در بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرهای لار، خنج، اوز و بیرم آغاز کردند.

شمسایی اضافه کرد: این تعداد پزشک متخصص در رشته های ارتوپدی، بیماریهای اعصاب و روان، داخلی، عفونی، قلب و عروق، بیهوشی، پوست، جراح عمومی، چشم، رادیولوژی، روانپزشک، زنان، اطفال، طب اورژانس، گوش و حلق و بینی و آسیب شناسی هستند که با تقسیم بندی مناسب در بیمارستانهای لار، خنج، اوز و بیرم مشغول به خدمت شدند.

وی بیان کرد:توزیع و آغاز فعالیت این پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی بر اساس اولویت ، با نگاه عادلانه و به فراخور نیاز مردم منطقه بوده است.

افزایش ۱۲۰ تخت بیمارستانی

سرپرست بیمارستان آموزشی و درمانی امام رضا (ع) لارستان نیز گفت: ظرف سال های اخیر بیش از ۱۲۰ تخت در بخش های مختلف به تعداد تخت های بیمارستانی در شهرستان لارستان اضافه شده است.

امین والی پور بیان کرد: بخش های زنان، داخلی، جراحی، شیمی درمانی و همچنین بخش PICU  در طراحی اولیه بیمارستان لارستان نبوده و ظرف سه سال گذشته تاکنون این بخش های جدید راه اندازی شده اند.

وی ابراز داشت: ظرف سال های اخیر در مجموع با ساخت و تجهیز بخش های جدید و بازسازی بخش های قدیمی این مرکز، ۱۲۰ تخت به ۲۴۰ تخت پیشین بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار افزوده شده است.

والی پور با اشاره به اینکه افزایش تعداد تخت ها در بیمارستان لارستان به خاطر جلوگیری از اعزام بیماران به سایر استان ها و مراکز درمانی و بیمارستان های خرج از لارستان بوده است، گفت: هم اینک تعدد تعداد تخت های موجود و فعال در این مرکز اموزشی و درمانی افزون بر ۳۴۰ تخت در بخش های مختلف است.

وی گفت: ارائه خدمات مطلوب در مرکز آموزشی درمانی لارستان تا حدود زیادی هزینه های گزاف بر دوش بیماران را کاهش داده است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) لارستان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با راه اندازی بخش های اتاق عمل جدید و بخش قلب و عروق و دیگر بخش ها همچنان شاهد افزایش تعداد تخت ها و خدمات با کیفیت تر و مطلوب تر به مردم این خطه و رونق و توسعه بیش از پیش این مرکز درمانی خواهیم بود.

کلینیک های فیزیوتراپی و بینایی نوزادن نارس

سرپرست بیمارستان آموزشی و درمانی امام رضا ع لارستان همچنین از ایجاد کلینیک فیزیوتراپی و کلینیک درمانی بینایی نوزادان نارس در درمانگاه هاشمی زاده لار سخن گفت و

اظهار داشت: درمانگاه شیمی درمانی مرحوم صالح پور در زمینه های شیمی درمانی و همچنین مرکز پیوند مغز استخوان از دیگر اقدام ها و دستاوردهای مهم و برجسته دولت تدبیرو امید در مرکز آموزشی و درمانی لار ظرف سال های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه خیرین و نیک اندیشان لارستان در بخش عمده ای از طرح های مهم و شاخص حوزه بهداشت و درمان نیز حضور و مشارکت فعالانه داشته اند ، گفت: حضور خیرین در کنار نگاه ویژه دولت به حوزه سلامت بهترین پشتوانه و نقطه عطف در سیر تحولات رخ داده در حوزه سلامت لارستان بوده است.

وی عنوان کرد: توسعه اورژانس بیمارستان و جداسازی اورژانس کودکان، بخش زنان به صورت جداگانه با توجه به حجم مراجعات از شهرهای اطراف، بخش  picu که در منطقه بعد از شیراز تنها لار دارای آن است از دیگر اقدام های ماندگار دولت در حوزه سلامت در این شهرستان است.

این مسئول بیان کرد: افزایش تخت nicu نوزادان که تجهیزات آن تهیه شده است، توسعه بخش  icu داخلی که موجب افزایش تختها به ۲۰ تخت و کاهش اعزام بیماران به مراکز دیگر خواهد شد، نوسازی بخش داخلی، برنامه ریزی برای جداسازی بخش داخلی مردان و زنان در ادامه پروژه های مشارکتی با خیرین خواهد بود.

سرپرست بیمارستان امام رضا(ع) لارستان همچنین به نوسازی و تجهیز تاسیسات بیمارستان با کمک خیرین اشاره کرد و گفت: قلب تبنده یک بیمارستان تاسیسات آن است که اگر با مشکل روبرو شود می تواند بیمارستان را فلج کند اما با خرید و نصب “ژنراتور”، در بیمارستان در مقابل خاموشی های احتمالی دچار مشکل نخواهیم شد.

وی همچنین به نوسازی ورودی بیمارستان با کمک خیرین در آینده ای نزدیک سخن گفت و افزود: اتاق عمل بیمارستان هم هم اینک از پنج اتاق به هشت اتاق عمل افزایش پیدا کرد.

انجام ام آرآی و بیهوشی کودکان در بیمارستان لار

سرپرست مرکز آموزشی و درمانی لار همچنین گفت: با تجهیز بخش ام آر آی به دستگاه پایش اکسیژن خون، برخی از خدمات این بخش با بیهوشی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای ثبت تصاویر دقیق و با کیفیت در مرکز ام ار آی خردسالان، کودک باید در آرامش کامل باشد و بتواند در حین تصویربرداری، از دستورالعمل‌های مربوط به نفس‌کشیدن نیز پیروی کند.

والی پور گفت: چنانچه احساس ترس، اضطراب و یا درد شدید (به علت سانحه‌ای که منجر به تصویربرداری شده است) وجود داشته باشد، ممکن است منجر به ایجاد مشکل در تصویربرداری ام آر آی برای کودکان شود.

وی افزود: آنگونه که بهمراه‌ داشتن اشیای فلزی می‌ تواند منجر به انحراف نتایج ام ار ای شود، تکان ‌خوردن و حرکت کودکان و نوزادان هم می‌تواند همین اختلال را به وجود آورد.

والی پور به برخی مزایا و اهداف راه اندازی این دستگاه مهم درمانی برای کودکان نیز اشاره کرد و گفت: این دستگاه با کارکرد بیهوشی کودکان حفظ آرامش و دوری از اضطراب برای کودک را فراهم می کند.

 قابلیت تبدیل شدن لارستان به قطب توریسم درمانی

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز گفت: تلاش ها و توجه ویژه دولت و همچنین مشارکت و نگاه توسعه محور خیرین و نیک اندیشان شهرستان لارستان را به یکی از قطب های مهم توریسم درمانی تبدیل خواهد کرد.

جلیل حسنی اضافه کرد: دانشکده علوم پزشکی لارستان با همراهی و مشارکت خیرین و نگاه ویژه دولت ظرف دو سال توانست حدود ۹۰ خانه بهداشت در  روستاها و دورترین مناطق محروم و روستایی این خطه تکمیل ، تجهیز و راه اندازی کند.

وی گفت: این  اقدام بدون شک در کمتر جایی از کشور و یا در استانی انجام شده است و آن هم به دلیل هم افزایی و تعامل مثبت دولت وخیرین بوده که این پروژه ها ظرف کمتر از دو سال شروع و به بهره برداری رسیده اند.

وی با اشاره به نقش و کارکرد حوزه بهداشت و درمان در شاخص های توسعه ای هر منطقه نیز گفت: بخش سلامت همواره یکی از مهمترین شاخص ها و از معیارهای مهم توسعه ای و ضروریات و نیازهای مبرم جامعه است.

حسنی ابراز داشت: بدون شک با بررسی عمیق تر و موشکافانه به موضوع سلامت، یکی از دولت های موفق که بیشترین توجه و اهتمام را نسبت به بهبود اوضاع و ارتقای سطح رضایمندی مردم از حوزه سلامت داشته دولت تدبیر وامید بوده است.

حسنی بیان کرد: دولت از سال ۹۳ و با اجرای طرح تحول نظام سلامت و با درک صحیح از شرایط موجود و یک کار برنامه ریزی شده، عقلانی و مدبرانه به مهمترین نیاز اساسی کشور بویژه محرومان جامعه پاسخ مثبت داد.

فرماندار ویژه لارستان به برخی مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی مردم در زمینه درمان و هزینه‌های هنگفت در بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از نقاط مثبت این طرح این بوده که بیشترین هدف و راهبرد دولت از تحولات انجام شده در حوزه سلامت باید متوجه مردم و البته مناطق محروم شود.

وی ابراز داشت: آمارها و بررسی های میدانی و نیز رضایتمندی مردم تاکنون نشان می دهد که خدمات انجام شده در حوزه سلامت بهترین و مناسب ترین شاخص در عملکرد و سنجش میزان توجه این دولت به مردم بوده است.

حسنی به تحولات و اقدام های چشمگیر حوزه سلامت در شهرستان لارستان در سال های گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای عظیم و نتایج مثبت این طرح ها کاهش محسوس شمار بیماران ارجاعی از منطقه به شهرهای همجوار بویژه مرکز استان فارس بوده است.

وی گفت: اکنون با توجه به اجرای طرح های بهداشتی و درمانی ، ارتقای سطح خدمات و تجهیز پیشرفته ترین و به روز ترین امکانات درمانی و پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی منطقه میزان حضور و ارجاع بیماران به سایر استان ها و شیراز تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

فرماندار ویژه لارستان تصریح کرد: همواره بیشترین چالش ها و مشکلات و دغدغه های جدی در منطقه لارستان بزرگ و شهرهای جنوبی فارس مربوط به حوزه نظام سلامت از سوی ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات درمانی بود.

حسنی ابراز داشت: دولت با نیازسنجی درست و به موقع و در نخستین گام اقدام به بهبود وضعیت درمان، ساماندهی بیمارستان ها و واقعی کردن تعرفه ها کرد و با اجرای طرح تحول سلامت به میزان قابل توجهی هزینه های هنگفت درمانی را برای مردم کاهش داد.

وی گفت: بدون شک یکی از دستاوردهای مهم درزمینه تحولات و اقدام های ماندگاردولت در حوزه سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم به ویژه خانواده های فقیرو نیازمند بود که سالیان متمادی بیش از رنج بیماری دغدغه پرداخت هزینه های بیمارستانی و درمانی را داشتند.

دانشکده علوم پزشکی لارستان در مبارزه با کرونا هم درخشید

مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین در زمینه مدیریت و مقابله با کرونا عملکرد مثبت و قابل قبولی ظرف بیش از ۱۰ ماه گذشته داشته و در جدیدترین ارزیابی از سوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، در این راستا نیز رتبه نخست را بین بیش از ۱۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور کسب کرده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در این زمینه گفت: دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین نتایج ارزیابی از میزان رعایت مسایل بهداشتی در دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور را اعلام کرد که  بر اساس آن دانشکده علوم پزشکی لارستان با ۹۷ درصد در رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن و مراکز و اصناف مختلف رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وحید یگانه اضافه کرد: کسب این رتبه در وهله نخست متوجه مردم فهیم این مناطق و شهرستان ها و البته همکاری و تعامل مثبت اصناف و اماکن مختلف است.

وی ادامه داد: نباید نقش تعیین کننده و ممتاز رسانه ها در زمینه ترغیب و تنویر و جهت دهی افکار عمومی برای رعایت مسایل بهداشتی بویژه اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در مراحل مختلف آن را نیز نادیده گرفت.

یگانه ابراز داشت: تغییر وضعیت شهرستان های لارستان، اوز و خنج  از قرمز و نارجی به زرد را شاید بتوان مزد رعایت مسایل بهداشتی و کسب این عنوان برتر اصناف و اماکن و شهروندان فهیم دانست.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۶:۰۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “مرکز آموزشی لارستان به یک بیمارستان بین‌المللی تبدیل می‌شود/کلینیک های فیزیوتراپی و بینایی نوزادن نارس در لارستان”

  1. حسن گفت:

    انشالله که به حرف ختم نشود و این پیشنهاد عملیاتی شود .فعلا دانشگاه علوم پزشکی جهرم با احداث بیمارستان بزرگ جهرم ، در حال تبدیل کردن این شهرستان به قطب درمانی جنوب کشور میباشد. چند وقت پیش هم همین پیشنهاد مطرح شد ولی شنیدم یکی از شرایط این کار تبدیل دانشکده علوم پزشکی لارستان به دانشگاه میباشد

  2. لاری اصیل گفت:

    این ها همه حرفهای خوب وامیدوار کننده است که زده میشود چون مسولین عوض میشوند وکسی هم اگر این کارها انجام نشود پاسخگو نیست زیرا مسولی که این حرفها می زند دیگر سالهاست که از لار رفته

  3. ناشناس گفت:

    خدا قوت.منتظریم.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین